Det är nog andra förutsättningar för er än vad hennes föräldrar har? Löner, kostnader för boende, likviditetsbehovet etc.
Så låter det alltid!
Inget jag hoppar för iaf. Låter som en bil för en massa pengar. Ingen känsla i magen för detta.
Låter som att du pratar utgift 5000 kr/mån ink allt och inte kostnad.
Kostnad innebär:
Alternativkostnad för insats
Ränte och finansieringskostnader
Underhåll (Service var kanske inbakat, men du har ju däckslitage mm)
Värdeminskning (Borde vara ca 10-20% av bilensvärde per år, dvs 5-10 k/månad i kostnad)
Jag tror du går på magkänslan utan att ha räknat ordentligt. Eller värre, går på säljarens kalkyl utan att räkna.
Försäkring 8k /år
Skatt 360 kr/år
Däck 0 kr, ni äger och skeppar bilen innan däcken är slut.
Service 0 kr (absolut noll, hjulskifte är inte medräknat eller torkarblad).
Tull och trängselskatt 0 kr
Körsträcka 1400 mil/år
90% på el 2kWh/mil, 2,5 kr/kWh
10% på bensin, 0,5 liter/mil, 16 kr/liter
Drumroll:
Total kostnad för perioden: 299 919 kr
Eller 8331 kr/mån
Tack för du kollade TCOn David, för att den ska vara helt korrekt så är inköpspriset 529 000 för demobilen, 4% ränta (kampanj), försäkring 4300kr/år.
Vet inte exakt hur mycket det förändrar TCOn, men ja jag vet att det troligtvis är ett försäljningstrick av försäljaren, men känns som att vi får ett bra inbytespris för vår Octavia, samtidigt som det är en bra deal för en fullt-utrustad demobil, Kodiaq iV. Vet inte alls vad vi kommer få för vår bil om 18 månader, och troligtvis inte kommer det finnas en sån här utrustad demobil nedsatt 130 000kr… Tycler det är svårt att fatta rätt beslut haha.
Det är inte så att försäkringen ligger på 4300 kr första året då det endast är delkasko(“halvförsäkring”) iom bilen är en 2023:a och har vagnskadegaranti kvar?
Räknat med 529k, 4% och försäkring 4300 kr/år så ligger TCO på 7405 kr/mån, eller 266.5k över 3 år.
Fortsatt 0 kr i självrisker, glasbyten, parkeringskostnader etc.
Du verkar inte så väldigt intresserad av bilen i sig, utan mer att du gör en bra affär. I så fall ska du avstå att byta bil. Den bil ni har är ju dessutom ganska ny och fräsch och inget att skämmas för alls.
Kör en kalkyl på exakt vad den nya bilen kostar i månaden. Då pratar vi om allt. Alternativkostnaden är den största boven. De 200k ni pruttar in i den nya bilen hade kunnat växa i en indexfond istället och gett en avkastning på 20-30% (i normalfallet) de kommande 3 åren istället för att investera i något som minskar i värde över tid. Skulle inte förvåna mig om det skiljer 100k bara där, med tanke på att värdeminskningen sker på hela bilens belopp.
Sen ska ränta på lånet räknas in. Har ni just nu bara ett privat-lån till föräldrarna så antar jag att ni inte har någon ränta alls? Räntan blir väl ca 3000kr/månaden på det lånet som ni behöver? Såvida ni inte får ett nytt privatlån. Blir väl 100k till på 3 år ungefär.
Med det låga miltalet så tror jag inte ni tjänar in laddhybriden alls när man räkna på hur mycket dyrare en laddhybrid är i inköp. Räkna på det också.
Sen presenterar du siffrorna som du kommer fram till och förklarar att ni kan ta 2 veckor på franska rivieran och ha 200k (eller vad det nu blir) ytterligare i handen om ni väljer att behålla den gamla bilen i några år till och fråga om hon tycker att det är värt det.
Nu vet jag inte om min amatörmässiga kalkyl har någon som helst förankring i verkligheten, men det är värt att räkna ordentlig och visa vad ni hade kunnat få istället. Du kommer ingenstans utan att presentera ett attraktivt alternativ till bilbytet när “vill byta bil vart tredje år” är känslomässigt förankrat. Du måste ha något i utbyte som ammunition, erbjuda ett alternativ som är lika eller mer eftertraktat, fast billigare.
Om det inte går vägen klarar ni nog er ändå. En bil är en bil… Vissa saker kan få vara dyrare om det är något man värdesätter högt. Om du inte kan komma på något som hon hellre vill ha för de pengarna ni sparar så är det de facto det som hon värdesätter högst och då är det en god investering i välbefinnande.
Word! Hur du än vrider och vänder på det är det ekonomiskt felaktigt beslut. Behåll nuvarande bilen. Sluta leta svar från andra som ska rättfärdiga köpet.
Rent generellt är dock troligen hybrider från 23 och framåt med 10-12 mils elräckvidd och låg skatt bra eftersom de inför nya skatten -26.
Gamla hybrider med rumt 5 mils räckvidd tror jag har lite “säljsignal”
Antingen fossil tänker jag eller hel-el. Men just nyare hybriderna kan man ju ändå köra på nästan uteslutande el om man vill. Dock kostar dubbla drivlinor förmodligen mkt på sikt.
Sista åren av bilens livslängd har man nog bara en drivlina kvar, likt hur det var på gashybriderna som aldrig slog.
Skulle inte säga att det är någon speciell superdeal jämför man på Car.info för den typen av bil så finns det rätt många för omkring 500 000kr. +/- 30 000 kr.