Hjälp mig välja ny familjebil - TCO: <3,5k - V90 Fossil vs Passat hybrid

Hej, från April står vi inför en situation att skaffa en annan familjebil.
Nuvarande bil, BMW 530e 2021 (jobbförmån) försvinner i samband med jobbyte.
Nuvarande bil har bara kostat 3500 netto per månad, en nivå vi gärna vill bibehålla så vi kan se det som en önskad TCO.

Förutsättningar
Två vuxna som cykelpendlar till jobb, ett barn på 2 år, sannolikt ett till inom 1,5 år. Villa med laddbox installerad.
Bil används till fritidsaktiviteter, semestrar, och vardagssysslor. Den står ibland 3-4 dagar utan användning.

Senaste årets körstatistik i siffror med BMW:n.
1450 mil varav 800 på el. Bilen kommer mellan 3-5 mil på el beroende på årstid och täcker de flesta resor. Tankat två gånger senaste 6 månaderna.

Analys
Vi vill gärna äga bilen, ogillar privatleasing och anser oss inte behöva en ny bil. Men vi värdesätter stabilitet, bagagevolym, och håller oss gärna inom de stora tyska märkena samt Volvo. Vi är inte redo för Elbil än, och anser inte att det finns någon inom vår budget som tilltalar (Model Y hade varit alternativ bortsätt från pris så det blir om 3-5år).

Det vi är kluvna till är om vi ska satsa på en hybrid eller en fossil, med allt i från oro för värdeminskning, servicekostnader etc.
Körmönstret som vi ser lär kvarstå i alla fall 3-4 år till talar ju för en hybrid, men detta är ett ekonomiforum så i slutändan bryr vi oss om TCO också.

Vår budget för inköp har vi satt till 250k, gärna lägre.
För att göra det lite enklare har vi kokat ner det till två val:
V90 T4 motor, runt 8-10k mil, 2017/18
Passat GTE, runt 10-12k mil, 2017/18

Tar tacksamt emot tips/tankar kring hur jag resonerar och lyssnar gärna in era erfarenheter. Tack!

1 gillning

Jo, el eller laddhybrider är ju väldigt i ropet. Men jag känner att just nu är det bara ett ägande, eller kanske man ska säga innehav, av bilen i 3 år från ny som diskuteras och kalkyleras. Någon dag dör ju batteriet. Hur länge tar det? Visst, många säger att det håller länge. Men det är otrampad terräng och jag som köper bil för privata pengar tänker inte vara den som testar. Jag väntar några år med elalternativ.
Passat bensin/diesel från samma år?

Vi kan se om @Skogstomten kan skriva en rad eller två. Påstår att han är bland de bästa i Sverige på ämnet.

Sedan kommer han ju aldrig själv tipsa om sin egen sida, så jag gör det för hans räkning:

https://elbilsexpert.com/hjalp-vid-bilkop/

1 gillning

Min högst personliga åsikt är att jag aldrig skulle plöja ned pengar i en fordonstyp, som ambitionen är att fasa ut (med hjälp av punktbeskattning) inom 10-15 år. Men då har jag ett evighetsperspektiv på mina bilköp. :slight_smile:

1 gillning

Vill inte låta negativ men utan att ha räknat på det så tror jag det blir en utmaning att komma ner till en TCO på 3500kr/mån för dessa bilar med en körsträcka på 1450 mil/år, särskilt för Volvon. Jag rekommenderar att ni räknar ordentligt på det. Som sagt, detta är @Skogstomten bäst på.

3 gillningar

Mycket intressant tråd, men med lån på bilen så har mina kalkyler fått fram en TCO på 4500kr/mån och då ligger lånet på ca1300kr/mån och bilen kostade 90kkr.

1 gillning

Stort tack, det är väl en av frågorna jag vill reda ut lite, dvs vilket förväntad TCO är att räkna med vid denna typ av bil.

Vi avser betala bilen kontant men givetvis så bör väl “avsaknad på alternativ avkastning” räknas med som en kostnad till viss del i alla fall.

Mina fem cent:

1: även om du sett nettokostnad på 3500:- för BMWn så är ju faktisk TCO något helt annat. Så vill du ha en likvärdig bil kostar det ju därefter.
Misstänker att du får svårt att hålla TCO under 3500 oavsett val med bilar i den här klassen.

2: Hur kommer det sig att du ställer en dieselvolvo mot en hybridfolka när det finns en ypperlig tysk dieseldito (Passat TDI) eller varför inte Skodas motsvarigheter? Ni kör rätt så lite så förbrukningen bleknar i jämförelse med övriga kostnader.

3: Jag har själv en laddhybrid som förmånsbil och skulle dra mig för att köp en sån privat. Dubbelt så mycket strul och motordelar som kan gå sönder.

2 gillningar

Tja, tack för att du tog dig tiden att svara!

1. Jag är helt införstådd att en privat TCO på den BMW vi ägt hittills är mycket högre än 3500. Det är endast skrivet för att ge perspektiv på vad vår månadskostnad varit hittills (inkl allt i detta förmånliga scenario) och vad jag ser som en önskad max TCO framöver.
    Detta med förståelse att vi kommer behöva titta på en annan och äldre modell, det kan mycket väl vara som du säger, att V90 eller Passat GTE ej kommer rymmas inom detta.

2. Det började med att vi lutade åt V90 som modell och T4:ans bensinmotor passar bra in då vi i stor grad kör kortare sträckor. Sen kom tanken upp om en Hybrid skulle rymmas inom budget, varpå GTE:n kom upp (men med vetskap om att det är en billigare bil sett till upplevelse.
    Jag uppskattar ditt argument gällande förbrukningen och jag inser ju att den största kostnadsboven för oss handlar i slutändan om inköpspris (i.e värdeminskning). Ju mer jag läser kommentarer börjar jag ju luta åt att även inkludera en Passat TDI eller motsvarande i ekvationen (ser ut som vi börjar komma nedåt 180ksek då i samma åldersintervall).

3. Japp risken med dubbla drivlinor var en av de tidiga faktorerna varför vi inte ens övervägde att äga en hybrid privat, körmönstret kom som motpol varpå vi började fundera. Som förmånsbil har det varit perfekt, men som sagt, privat vill jag nog helst ha Fossil eller ren El.

Jag har en annan tysk bil nu, men har haft både en Passat TDI 240 och en GTE som tjänstebilar, valda över alternativet V90 med T5/D4-motor.
Jag är inte alls övertygad om att Passaten behöver kännas som en billigare bil så länge man utrustar den rikligt. Och vill man ha bästa stolarna, helskinn, bra stereo, glastak, drag och massa teknik så blir Volvon plötsligt väldigt väldigt dyr.
Dessutom är Volvon rätt slö om man håller sig till standardmotorerna.

Ska själv snart bestämma mig om jag vill beställa ny förmånsbil eller kvittera ut en månatlig bruttolöneökning med 7000:- (+2100:- till tjänstepensionen). Det lutar åt att slippa förmånen och köpa en tre år gammal svenssonkombi istället :slight_smile:

Några kommentarer:

3500 netto/år är väldigt bra om det är inklusive bränsle, förmånsvärde korrekt uträknat inklusive utrustning som vinterdäck osv. Förmånsvärdet på de flesta 530e-21 med minsta möjliga utrustning (=i princip bara vinterdäck) är bara den på 6000-7000kr/månad. Det kan hända att du bara har 30% i marginalskatt, då kan det bli så förmånligt! Så jag kan se att det finns fall där det teoretiskt är möjligt men tänk på att bara bränslekostnaden med dagens el/bensinpriser är uppemot 1000kr/månad utifrån beskrivningen. Så i ditt fall tas stora delar av TCO-bilkostnaderna av företaget som gett dig förmånen. (Värdeminskning, service, försäkring, ränta, däck, ev milersättning inblandad osv) Att komma ner på den kostnaden om man äger bilen själv =tar hela kostnaden är i näst intill omöjligt för den storleken/typen av bil du siktar på i en realistisk TCO. Sen kan man ha tur och hitta en bil ovanligt billigt, skruva själv, köpa delar på skroten osv men det är en annan femma.

Skulle ni fråga mig skulle jag spontant säga att ni nog bör räkna med närmare 5000kr/månad för t ex en 3 års period framöver om vi ska ta med alla kostnader för den typen/storleken av bil ni siktat in er på och de förutsättningar du beskriver i korthet.

Bränsle t ex diesel 21 kr/mil och 0,57 l/mil. Det blir 1500 kr/månad eller bensin 18,50 kr/mil x 0,7 l/mil = 1600 kr/månad. Ska du räkna på en elkostnad? Glöm då inte bort energiskatt + rörlig överföringsavgift. Bara de är ofta ca 70 öre/kWh PLUS sen själva priset för elen. Sen tillkommer alla andra parametrar när man äger en bil.

Räknade precis på nästan det fallet i fredags åt en klient i Skåne. 2 000mil/år och ca 55% på el för laddhybrid i deras fall. Begagnad Passat GTE-18, 4 000 mil jämfört med deras nuvarande V90-19 bensin/automat som gått 5 600 mil. Prismässigt låg de ganska nära varandra. Där vi använde skarpa priser/annonser på begagnade GTE för att räkna med och skarpa inbytespriser från flera olika bilhandlare på deras V90.

Utan allt för mycket detaljer, eftersom den beror på deras unika situation och just de specifika exemplaren av bilar vi jämförde, så kan jag säga att värdeminskning framåt låg på ungefär samma nivå i det här fallet. Sen var vissa faktorer billigare på Passat och vissa andra var billigare på deras V90. Det slutade med att de sparar ca 54000kr på en treårsperiod att genomföra det bytet. (De köpte bilen idag och var väldigt nöjda med den hjälp de fått att räkna på deras specifika situation)

5 gillningar

Vi från Skåne är väldigt glada för den hjälp vi fick med val av bil, stort tack igen Erik!

För oss var det viktigt att månadskostnaden hamnade rätt i förhållande till vad vi önskade, stort bagage och dragkrok.

Vi är inte speciellt bilintresserade utan uppskattar den otroliga tidsbesparing vårt trevliga möte gav oss. Erik hade svar på allt som vi hade funderat på och även svar på alla våra nya frågor som dök upp. Allt blev utrett och vi känner oss trygga i vårt val.

Tack vare @Skogstomten rekommendationer och prisuppskattningar vågade vi dessutom köpa och sälja vår nuvarande bil på nätet. Allt fixat från soffan, leverans av ny bil och upphämtning av den gamla vid dörren hemma är planen.

Och tack vare RikaTillsammans hittade vi Erik😀!

5 gillningar

Hej Skogstomten och stort tack för ett utförligt svar!
Det är bara o krypa till korset och säga att jag totalt exkluderat drivmedelskostnad (Bensin + El) i min kalkyl när jag hänvisat till “TCO”. :man_facepalming:
Däremot är alla andra kostnader inräknat, jag har ett förmånsvärde på ~7100 sek (hyggligt utrustad ändå) och det är den enda “utgift” jag har för bilen (utöver privat drivmedel) företaget står för allt annat.

Med drivmedel inräknat skulle jag genom ett kort överslagsräkning säga att:
2121 kw/h laddat = 3181 (*~1,5 sek/kwh fastprisavtal inkl allt)
600 mil bensin = 7770 sek (0,7 l/milen i snitt)
Totalt: 10951 /12 = +912 sek mån i TCO. Dvs 4412 sek/mån.

Så frågan är oförändrad, men jag får be om ursäkt till tidigare svar att detta inte framgick.

Super med jämförelsen med V90 / Passat, det gav en del klarhet också!

Jag har ett annorlunda synsätt på att räkna TCO som jag inte vet om andra också tänker så. Kommentera gärna!

Upplägget är ett eget leasingsystem där man köper en bil genom ett lån till 100% (gärna bolån, ingen kontantinsats). Man bestämmer sig hur länge man kommer ha bilen (tex 4år), sen uppskattar man vad priset på bilen kommer vara om 4år. Sen betalar man lånet med amortering så att skulden är samma som värdet om 4år. Sen säljer man bilen och löser ut skulden.

Fördelarna är att man kan undvika första (dyraste) året, man kan ha bilen nåt åt längre än 3år (även en 5år gammal bil är lika problemfri som en ny väl?)

En laddhybrid motsvarande Passat GTE eller Kia Optima hade varit ett bra köp tror jag. Den är billig att äga. Att köpa 1-2år gammal och behålla den i 3-4 år hade varit optimalt. Kolla även Kia Ceed PHEV.

2 gillningar