Köp av begagnad ICE-bil eller leasing av ny hybrid/el

Hej,

Jag är också ny här på forumet och har följt trådar på forumet samt lyssnat på avsnitten som handlat om bilar. Jag vänder mig till er då jag och min sambo är i processen att köpa/leasa ny bil.

Jag leasar idag en VW Golf Sportscombi (årsmodell 2019) och där kontraktet går ut 1/11 i år. Jag står nu i valet och kvalet om jag ska köpa denna bil efter leasingperiodens slut eller om om jag ska fortsätta med leasing. Jag har tidigare fått offert på 188 tkr för att köpa bilen (även om det var i början på sommaren och jag förhoppningsvis får ett något bättre erbjudande när det närmar sig leasingperiodens slut) Jag har försökt mig på en grov TCO-kalkyl där jag skulle landa på en månadskostnad på strax över 5000 kr. Det jag är lite osäker på är hur jag ska värdera de ca 90 tkr som bilen är värd efter 3 års värdeminskning? Ska jag ta hänsyn till de eller ska jag enbart se till månadskostnaden? Givet att min horisont är 3 år.

Gällande leasing så har jag spanat in och provkört Kia Ceed SW plug-in hybrid för 2995kr i månaden. När jag räknar på den så får jag den till ganska exakt samma månadskostnad som Golfen. Då har jag enbart räknat med bensin och inte någon el. Jag ha även lagt in hela inköpskostnaden för vinterdäck och inser att jag kanske får tillbaka lite om jag säjer de vid leasingperiodens slut. Kia Ceed SW Plug-In Hybrid

När jag läst här på forumet så börjar jag undra om jag istället för den snarare skall titta på Kia E-Niro? Jag ser fördelarna men problemet är att jag i dagsläget inte har möjlighet att ladda varken hemma, på jobbet eller liknande.

Nu har jag räknat på en treårsperiod för att kunna jämför med leasing. Men horisonten för att äga Golfen kan också vara 4-5 år innan jag säljer den.

Vi väntar barn så därav är vi inne på en säker bil, helst kombi då det underlättar för barnvagn etc.

Är det någon som har någon input på ovan och hur skulle ni ha resonerat?

Om du har räknat fram (så bra det går) att det är ungefär samma kostnad att köra golfen som Kian så kanske en tur till Kia-handlaren är nästa steg för att se om ni gillar bilen?

Men det låter lite pessimistiskt att golfen bara skulle vara värd 90tkr efter vad jag läser som 6år och inte mer än 9k mil. En koll på blocket ger att en golf bensin sportscombi årsmodell 2015 med 10k mil på mätaren ligger mellan 140-150 tkr idag. Det borde påverka kalkylen en del?

Edit, både golfen och kian Ceed är nog ungefär lika stora och kommer fungera bra iaf med ett barn. En E-niro är kanske lite liten i bagaget för barnvagnar etc.?

Hej @_Kalle tack för din input.

Jag har provkört Kian och skulle säga att den känns väldigt lik Golfen både i storlek och prestanda. Kanske att motorn är något bättre i Golfen.

Angående värdeminskningen så räknade jag med att värdet halveras på 3 år utifrån den utköpsoffert som jag tidigare erhållit. Har du någon input till hur jag ska beakta bilens värde efter 3 år när jag jämför golfen och vreden i kalkylen? Jag är osäker på är hur jag ska värdera de ca 90 tkr som bilen är värd efter 3 års värdeminskning? Ska jag ta hänsyn till de eller ska jag enbart se till månadskostnaden när jag jämför bilarna?

Ja E-Niron känner jag mig nu lite mer tveksam till just pga det och att jag i dagsläget ej har laddningsmöjligheter hemmavid.

Verkligen inte någon expert här, men det känns som att beg. priserna på bilar har skjutit i höjden de senaste åren. Dvs. det har varit mycket mindre värdefall än 50% på 3 år. Men om det håller i sig i framtiden vet man ju inte…

Det är ju kostnader du ska jämföra, så de 90tkr (eller hur mycket det nu blir) som är kvar är inte så relevanta. Däremot skulle jag räkna med en alternativkostnad för de ~180tkr du behöver ligga ute med när du köper loss golfen. Typ att du hade kunnat sätta in 180tkr på ett konto och fått ränta om du istället leasar bilen, eller på börsen och räkna med några % avkastning per år.

Ja och det har jag även fått bekräftat då jag för Golfen jag kör idag fick en offert för två år sedan på 220 tkr dvs jämfört med dagens offert skulle det vara en värdeminskning om 30 tkr. Säljare jag har pratat med under senaste tiden har förklarat det med att efterfrågan på dessa bilar (ålder, miltal etc) har ökat kraftigt medans utbudet är skralt.

Jag håller med om både det och alternativkostnaden om jag köper en bil kontant. Jag tror jag gör en tankevurpa när jag resonerar med mig själv. Låt säga att månadskostnaderna är lika (nu har jag inte beaktat alternativkostnaden), är det då inte en fördel att ha köpt bilen för då har jag en bil som jag kan sälja för 90 tkr jämfört med en leasingbil som jag behöver återlämna efter 3 år? Ber om ursäkt på förhand om det är något uppenbart som jag missar här :slight_smile:

Tror du gör en liten tankevurpa. Om du inte har köpt bilen har du ju 180tkr kvar på kontot redan nu, som förhoppningsvis med lite ränta är ännu mer om 3 år.

Skillnaden mellan 180tkr och de uppskattade 90tkr som är värdet om 3 år är en kostnad kallad värdefallet. Per månad (180-90)/36mån=2500kr.
En annan kostnad är alternativkostnaden på de 180tkr som du måste ligga ute med under dessa år. Inte självklart vilken ränta man ska räkna med här, men om vi räknar med en försiktig börsavkastning på 5%, så missar du 788kr/mån i avkastning under dessa 3 år. Alternativt om du lånar dessa 180tkr för att köpa bilen så kan du ju räkna med räntan du har på det lånet.

Så för att sammanfatta skulle jag räkna med högre restvärde på golfen än du gjort tidigare, men också lägga till en alternativkostnad för att du måste binda upp pengar i 3 år som kunde satts i arbete på börsen/annat håll. Eller om du lånar så räkna med räntan istället.

Det enda du ska räkna med som kostnad är värdeminskningen: det vill säga skillnaden mellan vad du köper den för och vad du får när du säljer den. Köper du den för 180k och får tillbaka 90k så har tillgången minskat 90k i värde. Dessa 90k som du “får för bilen” är ju “dina från början” eftersom du satte in dem i bilen när du köpte den. Se det som att du köpt en aktie som sedan gått ner i värde.

Däremot kan det ju vara intressant att ta vad du faktiskt får för bilen när du väl säljer den för att i efterhand räkna ut vad den faktiskt har kostat i jämförelse med den kalkyl du gjorde på förhand. Om du i kalkylen räknat pessimistiskt på 90k värdeminskning men sedan får ut 120k för bilen så har ju bara värdeminskningen varit 60k. En felräkning på 30% som innebär att bilen var väsentligt billigare att äga än du räknat med (därav det finns värde att åtminstone inte underskatta värdeminskningen rent psykologiskt, inte roligt att bli överraskad åt andra håller med 30%).

Stort tack för er hjälp och vägledning @_Kalle och @lucifer579 !

Jag har gjort om kalkylen och även gjort den i google docs.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1lOdsopYTJSJ30c0ReU6cd6FcoOw9ODN3rJjfvkbELb0/edit?usp=sharing

NI får gärna titta på den och se om det är något ni tycker verkar vara galet. Uppskattningar är alltid svårt särskilt när det kommer till hur mycket jag kommer att kunna köra på el och uppskatta värdeminskning. Då jag inte vet hur mycket jag kommer kunna köra på el om jag väljer hybriden så räknade jag på två scenarion och har medvetet inte beaktat kostnad för el eventuell dyrare parkering med laddstolpe.

En kort kommentar. Med rätt körmönster finns potential att köra klart mer än 25% på el med en laddhybrid. Kia Ceed PHEV har dock ingen elektrisk kupeuppvärmning så den kör bensinmotorn för det men det drar ändå ganska lite.

OM du laddar hemma på natten kan man tänka så här. Du startar fulladdad varje morgon och de första 3-4 milen varje dag blir då i princip på el. Så laddar du 365ggr/år och kommer 3mil i snitt och kör bil varje dag kommer du 1000mil/år på el, resten blir på bensin. Sen får man då kolla på hur dina olika typer av resor ser ut under olika årstider. Dessutom kanske du kan ladda på jobbet, under tiden ni äter middag, dagtid hemma på semester och helger osv.

Bensinkostnaden på bilen borde du kunna skära ned på i båda exemplen. Literpriset är idag 16,5 men din bil drar väl knappast 1l/mil. Går väl förvisso räkna med att bensinpriset går upp lite på tre år då kanske?

Jag tycker personligen att din värdeminskning du räknar med är lite “snäll”. Men det är ju jättesvårt att säga exakt vad som är rimligt.

I övrigt ser det väl bra ut. Det som skulle kunna vara intressant är ju att räkna på 5 år också. :slight_smile:

Tack för värdefull input. Just denna parameter blir väldigt svår att räkna på av förklarliga skäl. I dagsläget har vi inte möjlighet till att ladda smidigt. Samtidigt är vi på jakt efter nytt boende och helt plötsligt kan vi få plats i garage med laddstolpe. Detta är något som ligger högt upp på vår priolista när vi söker nytt boende men tyvärr är köerna i Sthlm i många fall långa till dessa platser. Ett alternativ är att göra flera olika scenarion på kalkylen. Nu försökte jag mig på någon form av snitt.

Stort tack igen för att du delar med dig av din kunskap.

Det har du rätt ingen av bilarna drar ju faktiskt så mycket.

Ja jag tycker också den är svår. Först hade jag 50% på 3 år men där kom @_Kalle med bra input att marknaden har ju faktiskt inte varit så senaste åren. Har du någon rimlig procentsats på 3 år?

Ja jag räknar gärna på längre period. För om jag köper loss bilen är nog tanken att ha den i 5 kanske 6 år. Hur bör jag tänka då? Jag antar att värdeminskningen planar ut men kan man netta det mot ökade kostnader för service och reparation eller hur påverkar år 4,5 och eventuellt 6 min kalkyl?

Återigen stort tack för er värdefulla hjälp!