Nytt gratis verktyg för att beräkna faktisk bilkostnad

Hej! Lite inspirerad efter att ha lyssnat på beräkningar med faktiska bilkostnader. Saknade något verktyg för att enkelt kunna jämföra alternativ. Försökte mig på att skapa något själv

Finns en del förifyllda exempel (potentiellt mycket mer här i framtiden). Man kan även skapa sina egna räkneexempel eller utgå från dessa. Tanken är att alla variabler går justera, för att se hur månadskostnaden påverkas.

Värdefullt? Vad saknar ni?

12 gillningar

Hur skapar jag en ny kalkyl?

Skapa konto, mina beräkningar, ny bil

Låter som det här behöver bli tydligare :slight_smile:

Ja precis, det var tydligt att man behövde skapa ett konto för att spara kalkyler. Men inte för att skapa/använda det alls.

Tyvärr tror jag att få besökare kommer vara villiga att gå igenom en onboarding och ge ut sin mejladress bara för att testa verktyget. Så jag hade bara använt inloggning för att ge tillgång till “sugar on top”, snarare än kärnfunktionalitet. Ett vanligt mönster är att spara kalkyler lokalt i webbläsaren, tills användaren behöver kunna spara kalkylen mellan enheter.

4 gillningar

Bra poäng! Såg att ingen registrerar sig, uppdaterade precis som du sa. Redan upp :blush:

1 gillning

Ser toppen ut! Gjort ett försök nu ocj det verkar användarvänligt. Tack för att du delar med dig :slight_smile:

Skulle önska att “importera bil” ligger mer synligt som ett alternativ direkt, nu måste man klicka in sig på en föreslagen bil.

Hej!
Prövade att lägga in ett eget fordon. Pris 300K. Beräkningsperiod 8 år. Värdeminskning per månad 4750:-. You do the math…

Snyggt! Fältet för förbrukning kWh/100km har någon konstig formatering som gör att det inte går att tömma, men går att ställa markören framför nollan. Kanske också tillhandahålla ett exempel här, typ ”normalt mellan x…y. Själv är jag van att räkna per mil, så var bara tvungen att tänka till så det blev rätt.

1 gillning

Provade på telefonen.
När jag drar i sliden på elpris borta kommer jag inte högre än 4,5 kr/kWh
Normalt för snabbladdning utan abbonemang är 5-6 kr/kWh.

Rolig tjänst. Ska kika närmare på det när jag sitter vid datorn.

Instämmer med föregående skribent @alternativtliv ha gärna ett typiskt snittvärde som startvärde.

1 gillning

Tack för feedback! Uppdaterat och hanterat alla kommentarer ovan :smiley:

Ett tillägg: Inköpspriset, är det bara relevant om man köper bilen idag? Det verkar som den räknar så, dvs om jag ska göra en kalkyl för en bil jag redan äger ska jag sätta uppskattat nyvärde som inköpspris?

Bra fråga. Jag tänker att det vore rimligt använda nuvarande värdet för bilen för att se vad det kostar att äga den idag och x år framåt. Framförallt om du vill jämföra med att behålla nuvarande bil eller köpa något annat.

1 gillning

Helt rimligt! Kanske värt att förtydliga bara?

Lexus :slight_smile:

(som Toyota i värdeminskning ungefär, om inte t.om. lite bättre).

Vad exakt betyder alternativränta? Hade varit bra med ett litet frågetecken bredvid som vid hovring visar vad det betyder.

På samma sätt, när man matar in bilar, vad är definitionen av liten/mellan/stor bilklass? Var går gränsen och vad påverkar det för något?

EDIT: Ränteberäkningen blir fel när man matar in lån. Det ser rätt ut på redigeringssidan, men man får ett mycket högre belopp på “mina beräkningar”-sidan.

2 gillningar

Bra idé och relativt bra utfört. Däremot kan man fundera hur rimliga siffrorna blir ibland. Värdeminskning etc känns inte helt rimligt. Höftar jag in värdena för min bil och simulerar att den är två tre år gammal (som när jag köpte den) så blir värdetappet så stort att den nästan inte är värd någonting idag. Men skulle förmodligen kunna byta in den för ca 2/3 av det jag köpte den för hos en bilhandlare om man tittar på prisbilden på ex blocket.

Ser relativt rimlig ut, och samtidigt enklare än det jag är van vid. Har färdiga kalkyler för att beräkna TCO, månadskostnader, etcetera på jobbet. Det kan bli rätt komplext ganska snabbt.

Mina resultat…

Månadskostnader

Bränslekostnad917 kr/mån

53.9% av totalen

Skatt467 kr/mån

27.4% av totalen

Underhåll83 kr/mån

4.9% av totalen

Försäkring233 kr/mån

13.7% av totalen

Total månadskostnad

1 701 kr

Total kostnad över 1 år: 20 408 kr

Gjorde precis en större uppdatering av sidan för att förtydliga en del av det som ni skrev om ovan. Nu går det även att dela kalkyler :blush: