Jag har länge letat efter en TCO-kalkyl inför bilköp som täcker de mest basala valen man kan behöva ta hänsyn till. Har inte hittat någonting, så jag valde att göra en egen (med viss hjälp av våra AI-vänner).
Vill gärna dela med mig av den här i forumet, och tar tacksamt emot förslag på förbättringar eller fixar om ni hittar buggar
Vissa ytterligare småjusteringar har gjorts de senaste dagarna, och jag har löst vissa buggar.
Nu finns det exempel för några bilar upplagda i ett sheet. Vore väldigt tacksam om någon med mer kunskap än jag kan sanitychecka att uträkningarna ser korrekta ut, eller att det saknas någonting viktigt.
Första sidan så känns det dumt att alternativkostnadsräntan är angiven i decimalt format och inte i procent-presentation.
Formatera cellerna.
Samma gäller bränsleenheterna.
För mig sticker det massor med “Lånetyp - loan/leasing”. Är det någon begränsning i sheets?
Körsträcka per månad? Varför inte per år och hantera eventuell månadsdividering i formlerna?
Även service per KM är lite tokigt tänkt.
Om det är en service per år eller 3000 mil så bör man kunna mata in detta som interval och få ut kostnad i service per år/månad/km. Eller bättre, jag kör 2500 mil/år, har service på 1500 mil. Det blir alltså 1.67 service/år. Men säg att jag jämför med en annan bil som har 3000 mil i interval eller ett år, dvs en service per år.
Allmänt förstår jag inte varför man ska räkna ut poster per km separat, när man sitter i ett kalkylark redan?
Vidare:
Avi-avgift för lånet/leasing?
Bränslekostnaderna verkar trasiga. Oavsett bränsletyp så är kostnaden densamma. Själva blädderfältet verkar inte göra något mao. Hur ska man kunna styra med en Hybrid hur stor andel av milen som körs med el kontra bensin?
Inga poster för däck kopplade till däckhotell, kostnad för att kränga om däck eller hjulskifte?
Annars verkar ju kalkylatordelen bete sig som en kalkylator.