Jag har sakteligen börjat att kika på att skaffa en bil. Så jag måste hitta ett verktyg för räkna ut en så verklighetstrogen kalkyl som möjligt. Så råkade över denna.
Någon som använt denna & kan säga ifall den stämmer någorlunda överens med ert bilägande?
Den stämmer väl överens med min kalkyl för vår andra bil. Båda landar kring 3000kr/mån och då gör jag service själv, drygt 22-25kr/mil utan att räkna med alternativkostnad av kapitalet.
Kalkylen är ju ruskigt trubbig och inte särskilt transparent. T ex ska man välja om man har en ”lyxbil” för mer än 500K för det ska då påverka service- och reparationer. Jag har t ex en Tesla Model 3. Sjukt billig i drift. Hög värdeminskning.
Kalkylen saknar också detaljer om hur köpet finansieras, om man vill räkna med alternativkostnad för kontantinsats, etc etc.
Stämmer nog ganska väl att min bil landar runt 40kr/mil eller 5000kr/mån men det är trubbigt eftersom det kan gå månader med lägre kostnader och plötsligt ramla in en saftig reparationskostnaden.
Att äga bil är att jobba med okända siffror och överraskningar.
28 kr/mil inkl 6,20 kr/mil i effekt av bundet kapital (antaget 5 % tillväxt per år). Kostnaden inkluderar drift, värdeminskning, reparationer, skatt, däck etc men inkluderar milersättning för det jag kör i tjänsten. Utan milersättningen skulle kostnaden landa på 41 kr/mil.
Jag förstår att det blir så men det känns ändå lite konstigt att det verkar mycket billigare om man kör mycket! Milkostnaden blir förstås lägre när värdeminskningen och skatten slås ut på fler mil så det är ju rätt men ändå!
Nissan Leaf privatleasing 3200kr per mån för 2000mil per år. Halvförsäkring via Länsförsäkringar med assistansförsäkring osv 230kr i månaden. Laddar gratis på jobb. Avrundat uppåt pga spolarvätska kostar bilen ca 3500kr i mån? Ca 21kr per mil?
Det beror väl på varför man gör uträkningen? Att säga att det kostar 400 kronor att åka tio mil för att milkostnaden över tid är 40 kr/mil är förstås fel. Att åka tio mil kanske kostar 200 kronor med bensin. Många kostnader har man ju även när bilen bara står.