Bilkostnad utifrån disponibel inkomst

Vi vet alla att boende, mat och transport är de största posterna för de flesta. Boendet avhandlas i en separat tråd här:

Men hur är det med bilar? Jag hävdar att man enbart vet den sanna kostnaden först efter att en bil sålts, skrotats eller återlämnats till leasingföretaget. I kostnaden räknar jag inköp (minus ev försäljningspris), bränsle, service, reparationer, däck, “pimpning”, försäkringar, besiktning etc.

Jag brukar räkna ut vid bilbytet hur mycket den senaste kostat mig per mil, men även göra ett överslag per år så därmed borde det vara lätt att svara på samma fråga som i systertråden:

Hur stor del av er disponibla inkomst går till bilen?

1 gillning

Jag får väl svara själv först…

ca 5% av nettolönen lägger jag på bilen. 0% av detta på biltvätt. :rofl:

3 gillningar

5% under COVID-tiden, eftersom jag kan jobbar hemifrån (bilpris linear över 10 år, serviceavtal, däckhotell, försäkring, skatt, 1x tanka full per månad, 1x biltvätt per kvartal).
12% om jag måste åka till kontoret varje dag (ca. 200km/dag fram och tillbaka, ca. 5-6x tanka full per månad).

Tror med “new normal” kommer jag kanske jobba max. 50% på kontoret efter COVID och vi ska flytta lite närmare kontoret nästa år, så kanske hamnar vi på 8-9%. Min sambo vill dock kanske ha en bil till, med två bilar skulle det vara upp till 15%.

EDIT: Jag tror jag kan använda skatteavdrag när COVID är över, så kanske måste man också dra av lite då (aldrig gjorde detta eftersom nya jobb började Nov 20 och jag bara jobbade hemifrån).

1 gillning

Som sagt mycket svårare att räkna på än boendekostnaden.

Egentligen kostar bilen mig inga pengar alls eftersom det jobb jag har inte skulle vara aktuellt utan bil och min nettolön därmed blir mycket högre än vad den skulle vara om jag inte hade någon bil! Jag går alltså plus på att ha bil!

Om jag inte ska räkna så kommer jag fram till knappt 10% .

Vi har gratis medlemskap hos M via vår BRF. Utslaget över ett år blir det långt under 0,3% per månad. Det finns tre bilar för oss inom 5 meters avstånd från vårt bostadshus. Ytterligare ett 20-tal inom närområdet. Varför ha egen bil när man har M gratis och kan gå, cykla eller åka kollektivt för allt som inte kräver bil? :slight_smile:

1 gillning

Låter klockrent om man bor så till och dessutom inte behöver nyttja dessa heller. Å andra sidan lägger du väl mer på transport då? SL-kort kanske?

1 gillning

Vårt månadskort kostar 550 kronor för fritt resande inom stan. Jag är lat och kör på det när vi inte har Covid-19 medan sambon cyklar. Jag flänger runt mer pga möten på olika platser. Behöver hon åka kollektivt lånar hon mitt kort. Vi håller oss fortfarande under gränsen jag skrev ovan med denna utgift.

1 gillning

Min bilkostnad är min taxikostnad, vilken utgör mindre än 1% av inkomsten. Bor på gångavstånd till allt jag behöver i vardagen.

2 gillningar

Har nog mellan 20 till 30 procent av bruttolönen i bilkostnad :frowning:

1 gillning

Är det inte du som har typ hela landet på gångavstånd? :smiley:

1 gillning

Cykelavstånd om man inte ska överdriva :wink:

2 gillningar

Maximalt fem procent. Cyklar till arbetet, men använder den att köra till min skogsfastighet. Byter försäkring nästan varje år, köper själv grejer till service och tankar lite för att hålla nere kostnaderna.

Privatleasar så lätt att räkna. Totalt ganska precis 7% av nettolön inklusive allt, till och med regelbunden tvätt och parkeringskostnader är med. Kör ca 1500 mil/år.

Är rätt nöjd med 7% med tanke på att jag för det får köra en splitterny europeisk elbil (Peugeot E-2008)

Själva ägandet kostar några hundra i månaden, så försumbart. Bränsle varierar, går åt mycket mer på sommaren.

Funderar dock på att skaffa en veteranbil istället, typ 65kr per år i registreringsavgift och nån hundring i månaden för försäkringen :sunglasses: #sparadkrona