Vi vet alla att boende, mat och transport är de största posterna för de flesta. Boendet avhandlas i en separat tråd här:
Men hur är det med bilar? Jag hävdar att man enbart vet den sanna kostnaden först efter att en bil sålts, skrotats eller återlämnats till leasingföretaget. I kostnaden räknar jag inköp (minus ev försäljningspris), bränsle, service, reparationer, däck, “pimpning”, försäkringar, besiktning etc.
Jag brukar räkna ut vid bilbytet hur mycket den senaste kostat mig per mil, men även göra ett överslag per år så därmed borde det vara lätt att svara på samma fråga som i systertråden:
Hur stor del av er disponibla inkomst går till bilen?
5% under COVID-tiden, eftersom jag kan jobbar hemifrån (bilpris linear över 10 år, serviceavtal, däckhotell, försäkring, skatt, 1x tanka full per månad, 1x biltvätt per kvartal).
12% om jag måste åka till kontoret varje dag (ca. 200km/dag fram och tillbaka, ca. 5-6x tanka full per månad).
Tror med “new normal” kommer jag kanske jobba max. 50% på kontoret efter COVID och vi ska flytta lite närmare kontoret nästa år, så kanske hamnar vi på 8-9%. Min sambo vill dock kanske ha en bil till, med två bilar skulle det vara upp till 15%.
EDIT: Jag tror jag kan använda skatteavdrag när COVID är över, så kanske måste man också dra av lite då (aldrig gjorde detta eftersom nya jobb började Nov 20 och jag bara jobbade hemifrån).
Som sagt mycket svårare att räkna på än boendekostnaden.
Egentligen kostar bilen mig inga pengar alls eftersom det jobb jag har inte skulle vara aktuellt utan bil och min nettolön därmed blir mycket högre än vad den skulle vara om jag inte hade någon bil! Jag går alltså plus på att ha bil!
Om jag inte ska räkna så kommer jag fram till knappt 10% .
Vi har gratis medlemskap hos M via vår BRF. Utslaget över ett år blir det långt under 0,3% per månad. Det finns tre bilar för oss inom 5 meters avstånd från vårt bostadshus. Ytterligare ett 20-tal inom närområdet. Varför ha egen bil när man har M gratis och kan gå, cykla eller åka kollektivt för allt som inte kräver bil?
Vårt månadskort kostar 550 kronor för fritt resande inom stan. Jag är lat och kör på det när vi inte har Covid-19 medan sambon cyklar. Jag flänger runt mer pga möten på olika platser. Behöver hon åka kollektivt lånar hon mitt kort. Vi håller oss fortfarande under gränsen jag skrev ovan med denna utgift.
Maximalt fem procent. Cyklar till arbetet, men använder den att köra till min skogsfastighet. Byter försäkring nästan varje år, köper själv grejer till service och tankar lite för att hålla nere kostnaderna.
Privatleasar så lätt att räkna. Totalt ganska precis 7% av nettolön inklusive allt, till och med regelbunden tvätt och parkeringskostnader är med. Kör ca 1500 mil/år.
Är rätt nöjd med 7% med tanke på att jag för det får köra en splitterny europeisk elbil (Peugeot E-2008)