Jag efterlyser gärna en kalkyl, liknande den som ni presenterade på Youtube över ert bilköp, men som skulle ta upp en mer ‘normal’ situation. En situation som jag tror skulle beröra många av poddens lyssnare.
Exempelvis en familj om två vuxna, ett barn. Ena partnern pendlar med bilen till vardags så miltalet landar omkring 2.500mil/år.
Biltypen som blir aktuell är därmed en E-Niro, en Ceed eller annan kombi. Kanske en budgetversion som MG5 EV som kommer inom kort?
Köpa eller leasa? Familjen är löntagare så ingen möjlighet att finansiera via eget ftg.
Låt säga att nuvarande bil är en vw diesel 2010 med 30.000mil. Alltså inget med reellt värde att tala om eller ta hänsyn till.
Är det någon som skulle kunna hjälpa med detta?
Mvh
Rickard
Jag funderade på att vi skulle samskapa en kalkyl ett tag, men insåg sedan att det blir så oerhört komplext och till slut landar vi i @Skogstomten mastodont-kalkyl i alla fall. Han har ju hållt på med den sedan 2007…
Således två förslag:
Börja gärna på en förenklad kalkyl så kan vi hjälpas åt i forumet att ge dig feedback som vi har gjort i andra trådar (jag har ju visat mina kalkyler i avsnitt 216) och facit i Eriks kalkyl kom 220 i , eller
Ta hjälp av Skogstomten och hans tjänst “hjälp vid bilköp”. Ska man ändå lägga flera hundratusen kronor så är det värt 2 000 kr (för en privatperson) att få hjälp både med bilmodell, ens situation, finansiering och alternativ.
Jaa efter lite reflektion så förstår jag. Det var enklast för er att utgå från er faktiska situation för att skapa avsnittet istället för ett hypotetiskt ‘medelsvensson-bilköp’ med ett gäng antaganden om förutsättningarna.
Jag skall filura på en kalkyl med utgångspunkt från avsnitten, det kommer jag nog rätt så långt på. Men när det väl hettar till och blir ny bil väljer vi nog också att ta hjälp av skogstomten. Fick en känsla av att han är en ödmjuk och rolig person med en hel del kunskap. Som du säger har han ändå snöat in i området sedan 2007
= D
Vill tro att det kan vara väl investerade 2.000kr även om valen för privatperson inte är lika omfattande som för en med eget ftg.
Det är ju rätt så enkelt att få till en rudimentär kalkyl. Jag hittade lite schablonvärde för några år sedan som verkar fungera ganska bra med den typ av bil jag brukar köpa, dvs inlämnade leasing/tjänstebilar med 3 år och ca 7-8000 mil på nacken.
Jag räknar med 2 kr däck och 3,5 kr service och reparationer per mil. Dvs totalt 5,50 kr per mil. Försäkringen och skatten kan man enkelt slå upp och bränsleförbrukningen brukar jag räkna på vad tillverkaren säger och lägga till en deciliter milen.
Sen är det ju egentligen bara bilpriset, räntan och avbetalningstiden som bestämmer vad bilen kostar.
Jag brukar räkna med 25% värdeminskning varje år (jag kör 2500 mil ungefär om året), alternativt 15% och en tia per mil över 1500 efter tips från en bilhandlare jag gjorde affär med sist jag bytte bil. Restvärdet har jag med mig som kontantinsats till nästa bil. Byter bil vart femte år och betalar alltid ner lånet till 0 under tiden.
Min nuvarande bils turbo gick och rakade sig i somras och vi bytte till en bättre begagnad för en massa tusenlappar. Förra veckan tändes en varningslampa och hela magen knöt sig så nu har vi tagit beslutet att byta bil för att få tillbaka lugnet i magen.
Hittade en lämplig XC60 för 260 tusenlappar hos lokala volvohandlaren och körde den genom kalkylen med vår Mazda som inbyte. Blev 180k i lån och resulterade i en månadskostnad på 7750 kronor med ett förmodat inbytesvärde om fem år på ca 55000 kronor.
Valde testa att privatleasa en elbil istället som vi skrev avtal på idag. VW ID.4 GTX med lite lull-lull för 7850 i månaden inkl vinterdäck, service, försäkring och 2500 mil. Tillkommer el och skatt för ca 600 kr i månaden vid hemmaladdning. Och nu kan jag ju sälja gamla bilen och skjuta in de slantarna i pengamaskinen. Det blir ju också några tusenlappar i vinst med genomsnittlig avkastning under 3 år.
Kikade även på möjligheten att ta den som personalbil via jobb och det hade blivit ca 2500 kronor billigare i månaden, men hade minskat min tjänstepensionsavsättning med ungefär lika mycket. Så det hade gått ungefär jämnt upp på det stora hela.