Hej. Har ett litet dilemma som kanske inte är så svårt egentligen, kanske mest är jag som grubblar över detaljer …
Jag reser mycket i jobbet och har två val. Egen bil eller förmånsbil, idag kör jag förmånsbil en.
Rasar upp förutsättningarna under här så får ni gärna tycka och tänka och ge tips om vad som egentligen är bäst.
Förmånsbil en är en Id4. Förmånsvärde ca 3000. Får då ca 10:-/mil jag kör och kan mestadels ladda hemma. Kör ca 300 mil i månaden vilket då ger 3000:- i ersättning.
Själva elen löser jag på så pass bra sätt att det kan vi räkna som 0:-
Så totalt för förmånsbil är mer eller mindre 0:- /månad
Kör jag egen bil i stället så blir det helt annat.
Jag får då 25:-/ mil skattefritt plus 17.5:-/ mil att betala skatt på.
300 mil ger då nästan 11.000/månad men så får jag stå för alla kostnader som däck service osv.
Kör jag en elbil så är driftkostnader samma såklart men väljer jag annat så tillkommer ju drift upp till kanske 4000/månad
En bra elbil kostar kanske 6000/månad om jag avbetalar den.
Kör jag en billigare fossilbil Ja då kanske jag kan komma undan betydligt billigare plus då driften. Men jag kör mycket och vill åka bekvämt samtidigt.
Vad hade ni valt? Köra min id4 och ha det enkelt utan kostnader. Eller tjäna lite extra pengar men så stå för allt själv.
Några funderingar. Om du avsäger dig förmånsbilen får du något lönepåslag då?
Men gör vi lite antagande och hjälp av ChatGPT så kan vi säga att du kan lägga ca 500 000 - 550 000 kr på en begagnad elbil privat och det blir ungefär 11 000kr/mån i kostnad.
För de pengarna skulle man kunna välja en EV6 AWD GT-Line, Mercedes EQE -2022-2023, BMW i4 eller BMW IX -2023 eller en Audi E-tron 55 -2023. Skulle säga att samtliga bilar är bekvämare eller betydligt mkt bekvämare att köra än en ID4 men du får samtidigt bekymret om något går sönder och att det också kan innebära att kalkylen inte går ihop om värdeminskningen är större än beräknat eller att du får stå för reparationen själv.
Du verkar ha en “äkta” förmånsbil där du enkom skattar på förmånsvärdet. Dvs inte netto- eller bruttoavdrag som blivit så populära på sista tiden utöver förmånsbeskattning.
Det är det bästa sättet att ha bil på. Du får försäkring, skatt, service, däckbyten, biltvättar och med all sannolikhet ingen självrisk vid skada.(om upplägget följer det som är vanligt).
Skulle du köra med egen bil så behöver dina 11.000kr täcka följande(vilket de bara gör om du är frisk och arbetar).
Kostnaden för finansiering
Skatt
Försäkring
Tvätt och underhåll
däcka och däck byten
Service
Besiktning
Alternativkostnad för din kontantinsats på bilen
Värdeminskning
Även om du går jämnt upp eller “tjänar” 2-3000 på din milersättning så skall denna täcka dels punkt 8 och punkt 9.
Värdeminskningen på en ny elbil i ~500tkr klassen kommer vara på runt 150-200tkr beroende på hur snabbt tekniken åldras under ditt ägande. Utöver det så behöver du peta ca 20% kontant där du missar avkastning/ränta på dem. Konservativt räknat så kommer bilen tappa ca 50tkr i värde per år. Bara det är en minuspost på 4tkr per månad. Sen undrar jag om ni har samma milersättning för fossil- och elbilar? Det brukar vara olika tariffer för dem.
Om du kan köpa en billig dieselåsna kontant för runt 120-150tkr och rullar den i 3år utan att få några större kostnader/reparationer så kan du komma undan med kanske 20-50tkr i värdeminskning över 3år, med en bättre kalkyl. Dock så kommer du ju ha bränslekostnad på ca 3-4tkr, 350-500kr i försäkring, 500kr på tvätt, 350kr för däck+byten, skatt på ca 1500-3000, etc. Så ca 7500tkr i löpande och periodiserade kostnader. Reparationer kan tillkomma på 1500-20000 beroende på fel som punktinsatser.
Visst, du kommer “tjäna” ca 3,5-4tkr så länge du jobbar och är ute och åker(blir du sjuk eller åker mindre så blir det en annan kalkyl). Men då åker du i en mindre 6-8år gammal dieselbil. Typ Renault clio eller dylikt som man får för den slanten och riskerar att bli stående vid fel på bilen. Jag tror att en ny elbil blir ungefär samma då värdeminskningen och bränslekostnaden tar ut varandra på dem.
Nackdelen är dock att båda förutsätter att du kör 300mil om året i tjänst och är fullt frisk och arbetsför samt inte är föräldraledig. Du har inget skyddsnät med nån av dem och värdeminskningen eller räntan kan ändra sig och göra kalkylen mycket sämre väldigt fort.
Du sitter också fast med bilarna om du skulle bli arbetslös i fel läge.
I ditt läge så skulle jag värdera tryggheten och bekvämligheten i en förmånsbil. Du förlorar ju inget på att ha den, du bara går miste om en potentiell extra inkomst. Hur mycket man värderar denna inkomst beror på hur ekonomin ser ut i övrig och storleken på sparat kapital + buffert ser ut.
Tack så mycket och det är ganska exakt så som du så väl utrycker det. Jag kan få lite extra pengar över vid rätt val av bil OM allt går felfritt och som det ska. Men så som jag har det just nu är det väldigt tryggt och som vi kommer fram till väldigt förmånligt för mig.
Tror jag landat i att så som jag har det och med tryggheten (Japp dem tar precis alla kostnader) så är det värt mer än den lilla summa jag ev kan få extra genom att lägga ner mycket arbete runt det hela och förutsatt så att jag är frisk och alltid kan köra alla mina mil.
Det har ju annars varit en tanke att semestertider så kör jag ju inte och får då ta alla kostnader men ingen milersättning som hjälper. I nuvarande situation så är den kostnaden otroligt mycket lägre och hanterbar på ett annat sätt.
Visst kan man gå in på det med. Jag orkade inte bry mig tillräckligt mycket för att göra en fullt korrekt TCO kalkyl då jag saknade en hel del parametrar och gjorde en del antagande för att få en grov “sanning” att ställa upp som argument.
Skulle jag ha all info så går det ju såklart. Och det skulle göra kalkylen ännu sämre vid ett köp jämfört med förmånsbilen.