Tjänstebil vs egen begagnad bil

Hej!

vi har bestämt att uppdatera bilen. Jag kör idag en V70 från 2010 som rullat drygt 40 000 mil, och nu drar den både kylarvätska och motorolja så haveriet är nära förestående. Vi har två barn, tre hundar dvs större bil och en något nyare är att föredra med högre säkerhet. Jag är nästan två meter lång samtidigt som det är frun som kör när vi åker ihop pga att hon lätt blir åksjuk och jag måste då sitta bakom henne för att barnstolen är i passagerarsätet. Vi har konstaterat att Skoda SuperB alt Wolksvagen I.D7 hade passat våra behov.

jag har möjlighet att ha en I.D som tjänstebil (förmån). Dock så har jag idag ett bruttolönetillägg på 8 000 kr i månader när jag INTE tar ut tjänstebil (fråga mig inte varför företaget valt detta upplägget…). Jag kör ca 3500-4000 mil per år, varav 1000 i tjänsten pendlingen till jobbet är ca 2500 mil. Kör alltså väldigt lite som inte är kopplat till jobbet.

allmänt pratar folk om fördelen med tjänstebil och då elbil. Men hur jag än räknar på det går det inte att försvara ekonomiskt relativt att köpa en diesel Skoda för typ 300 000. Jag räknar att jag förlorar 30 000 om året i värdeminskning, alltså att jag alt skulle kunna sälja Skodan om 5 år när den rullar ytterligare 15 000 mil för ca 150 000. Det som avgöra kalkyler framförallt är ju att jag får tillbaka 25 kr/mil i deklarationen för jobbpendlingen vilket är mycket lägre om jag har elbil samt att jag förlorar min lönetillägg (och därmed också hela pensionsdelen kopplat till om man tar tjänstebil).

fattar att det är en högre risk att köpa egen beg. mot att ha en tjänstebil men jag får fram att det skiljer över 2500 kr / mån till Skodans fördel (utan att ens ha räknat på konsekvensen i pensionsdelen).

Missar jag något ?

Kanske det uppenbara att du jämför en ny bil mot en begagnad bil?

2 gillningar

haha ja tack det är ju valid point :slight_smile:

tänker väl också att det känns märkligt att samhället ska premiera fossilfri (eldrift) men i deklarationen är det så mycket mer fördelaktigt att köra med förbränningsmotor…

tack för svar!

Det är viktigt att använda rätt benämningar här. Tjänstebil är en bil som i princip enbart används i tjänsten, för den betalar man ingen förmånsbeskattning (eftersom det inte är någon förmån då den inte används privat).

Det du pratar om är en förmånsbil, den får användas privat och är precis som det låter en förmån.

Den största fördelen med förmånsbil är att förmånsbeskattningen för elbilar är halverad upp till 700k (om jag minns rätt), dvs du kan ha en dyr elbil men det räknas som en billigare bil.

Om du däremot jämför med att köpa en billigare begagnad bil, så blir det ju lite skevt. Lägre förmånsbeskattning är bra, men inte så bra att en bil för 700k blir billigare än en för 300k.

1 gillning

Min uppfattning när man pratar om fördelarna med förmånsbil är att man räknar med ett “vanligt” upplägg där endast förmånsvärdet beräknas.
När man som i ditt fall blandar in bortfall av bruttolönetillägg på 8000kr som faller bort så faller kalkylen ganska så fort.

Sen som det nämnts tidigare, det kommer ju alltid att bli en lite snedvriden jämförelse. Du jämför i princip en helt ny bil vs. begagnat. Hur skulle kalkylen se ut om du istället jämförde samma bil, där skillnaden är ägandeformen? D.v.s. köpa den privat vs. ta den som förmånsbil.

Mvh,

tack för din input!

Ja det är klart helt sant.

tack!

Nu kanske jag är helt och cyklar men gällande deklarationen så gör den ingen skillnad på om du kör elbil eller fossilbil det är 25 kr/mil i ersättning oavsett? Det som händer är däremot att om du kör förmånsbil får du inte dra av ersättning för jobbpendling då bilen är just en förmån. Här får någon gärna rätta mig om jag har missförstått det.

Men jo de flesta glömmer bort nog bort i sina beräkningar med förmånsbil saker som påverkan på pension och möjlighet till bruttolönepåslag som bör räknas in då det är kostnader företaget kan flytta runt utan att det påverkar deras totala kostnad.

Som många redan påpekat vi jämför en ny bil och en gammal bil och om det enligt dig bara skiljer 2500 kr/månaden så är det rätt förmånligt :slight_smile:

1 gillning