Har sökt ett jobb där det ingår förmånsbil för max TCO på 10k per mån. Enbart skatt på förmånsvärdet är kostnaden för mig. Ingår även bränsleförmån som resulterar i 2/3 kostnad av bränsle på privata resor. Dragkrok och awd ska finnas.
Har ni liknande upplägg och hur tänkte ni vid val av bil? Kör gärna helel men hybrid funkar också.
Många arbetsgivare har ganska rigida bilpolicys. T ex vilka märken eller drivmedel som gäller eller andra parametrar. I grunden är det inte heller längre särskilt förmånligt med bilförmån om man redan skattar över brytpunkten. Det kan vara smidigt men förutsätter ju att man kan välja en typ av bil man villhöver.
Jag förstår inte resonemanget att det inte skulle vara förmånligt att betala 2-3000 för en sprillans ny bil inkl allt. Alternativt ägande för en sådan månadskostnad är ju typ en skattebefriad volvo 240 värd 15 000.
Antar att @anon89834999 menar förmånligt för arbetsgivaren och arbetstagaren sammantaget. Det är klart att om alternativet för arbetstagaren är bil till förmånsvärde eller ingenting så är det förmånligt, men om alternativet är ett bruttolönepåslag motsvarande arbetsgivarens kostnad så är det inte särskilt förmånligt. Fördelar med förmånsbil är dock t.ex. att åtgärdande av skador inte är skattepliktiga förmåner och inte heller t.ex. biltvätt. Så bättre att byta vindruta på förmånsbil än privatägd bil ur skattehänseende.
Friskvårdsbidrag är exempel på en förmån som är skattemässigt effektiv där den inte kostar arbetsgivaren arbetsgivareavgifter och den anställde slipper förmånsskatt.
Det var mer förmånligt för 5-10 år sedan men den stora frågan är väl om man verkligen inte kan kvitta förmånen mot högre lön (och pension). Jag kan det.
Med det sagt har jag haft bilförmån de senaste 15 åren. Det är smidigt. Men inte gratis.
Förmånsbil är likvärdigt med att äga fossilbilar privat förutom elbilar som kostar 50% av privata kostnaden. Utöver det får vi ju 30% rabatt på bränsle samt allt inkluderat från tvätt till självrisk vid skada på företagets kostnad.
Iom att vi tittar på att köpa elbil privat ändå så kommer detta upplägg att vara väldigt bra ekonomiskt för oss. Vore kul att se ev3 komma snart, skulle nog passa mig väl.
Förmånsbil är naturligtvis inte i närheten av kostnaden att äga privat.
Det luriga kan vara att få in en vettig elbil i TCO på 10k. Beror på mängden mil som ska ingå och naturligtvis modell. Eventuellt en bas-enyaq? Jag har fått TCO 12k på en sportline 85x som ligger cirka 100k över basmodellen.
Det beror naturligtvis på hur man räknar och vad man jämför med. Det går inte att kategoriskt säga att det ena alternativet är bäst för alla och i alla situationer. Jag har en förmånsbil (el) som kostar mig ca 6200 brutto eller 3500 netto, samt att jag pga av detta avsäger mig möjligheten att få 2800:- högre nettolön samt 1800:- i pension varje månad. Därutöver minskar möjligheten att göra reseavdrag både i tjänst och till/från jobb.
Men visst, det är smidigt och en vettig lösning för oss just nu.
Du gör det svårare genom att dra in en massa parametrar som inte är relevanta för frågeställningen. I grund och botten är det inte svårare än så hur mycket du än vill få det till det.
Om man behöver en bil och kan få förmånsbil så är förmånsbilen det billigaste alternativet.
Du får gärna ge ett exempel där du kan äga en ny eller nästan ny bil billigare än likvärdig förmånsbil, utan att blanda in parametrar och aspekter som inte öht är relevanta. Till exempel att få lön istället för bilen.
Den faktiska totalkostnaden för arbetsgivaren + arbetstagaren, är väl i högsta grad relevant? Det är ju ingen som säger emot att man som arbetstagare tjänar på att få en bil betald av sin arbetsgivare genom en indirekt löneförhöjning. Men i ett kostnadsneutralt upplägg, där man jämför personalbilen med att arbetsgivaren och arbetstagaren använder pengarna på ett annat sätt, blir det ofta marginellt förmånligt.
Det är inte över huvud taget relevant för det som diskuteras här utan krånglar bara till frågan helt i onödan. TS har inte bett om input om han ska ta högre lön eller förmånsbil. Jag utgår från att bil behövs i tjänsten när förmånsbil erbjuds.
Det enda som är relevant är om förmånsbil är billigare än privat ägande vilket det med marginal är. Samt val av bil. Sluta krångla nu.
Såg för övrigt nu att du behövde ha awd på bilen vilket bör göra att de flesta elbilar faller utanför TCO misstänker jag. Eventuellt RAV4 laddhybrid eller KIA Sportage laddhybrid?
Håller med om din poäng; att inte alla har möjlighet att förhandla om en bilförmån. Men om man har lite specifika önskemål (som inte faller inom policy) och det är en chef som har mandatet, så är det ett bättre alternativ att försöka få ut förmånen i annan form av ersättning, som kan gå till att själv köpa den bil man vill ha. Detta är min poäng - inte krångligare än så!
Ska man spekulera in i absurdum så vore det i så fall förmodligen förmånligare att få kostnader över TCO som nettolöneavdrag om det endast är kostnaden som ställer till det. Men nu svävar vi iväg i onödan, som sagt.
Jag säger inte att det inte kan bli billigare, jag säger att det inte går att vara så kategorisk som du är. Särskilt inte om man har en ansats som inte nödvändigtvis stämmer, tex
Jag har haft bilförmån i många år utan att ha behov av bil i tjänsten. Därav namnet ”förmån”.
Gällande kostnaden så går det ju att räkna på lika många sätt som det finns situationer.
Exempelvis så spelar det stor roll hur mycket man kör i tjänsten, eftersom den skattefria ersättningen skiljer sig stort mellan privat (25:-/mil) resp förmånsbil på el (9,50:-/mil) och man dessutom kan ha andra avtal där arbetsgivaren betalar mer utöver detta. Vidare har man nedsättning av förmånsvärdet över 3000 mil.
Beroende på inkomst har du dramatiskt olika marginalskatt vilket gör att samma bil kan skilja flera tusen i netto.