Blivit erbjuden att välja förmånsbil och får i princip välja vilken bil jag vill för jobbet . Har 48900:- i grund . Sen bonus var tredje månad på ca 15-25000:-
Är det vettigt att välja en förmånsbil eller behöver jag få upp grund lönen för att det ska vara ”värt” det ?
Kommer köra ca 3000-4000mil i tjänsten
Tittat på både Volvo xc60/xc90 och tesla .
Xc90 med den utrustning jag vill ha blir ca 12000 i förmåns värde och teslan drygt hälften
Vad blir min netto lön vid dessa scenarion? Blir inte klok på hur jag bör räkna fram det hela har inte haft förmånsbil tidigare . Jobbet står för leasing avgiften om jag förstod det rätt .
Bör jag räkna 30% av förmånsvärdet för att se min faktiska netto kostnad eller är jag helt ute och cyklar ?
Du kommer skatta som om du tjänade 12000 mer än idag, men draget från din nuvarande lön.
Så gå in på nån lönekalkylator på nätet, knappa in din nuvarande grundlön plus bonus (säg 20000/3) plus förmånsvärdet.
Ta den bruttolönen (värdet du knappade in) minus nettolönen du får från kalkylatorn. Det är så mycket skatt du kommer betala per månad. Så dra av den skatten från summan av din nuvarande bruttolön+20000/3 så ser du vad du kommer få ut varje månad.
Nån ekonom får gärna rätta min höftberäkning, det var några år sedan jag hade förmånsbil.
Hur mycket har ni i milersättning med egen bil kontra tjänstebil? Är den bra för egen bil kan det vara en riktig vinstaffär att köra egen bil när det är så många mil. De flesta ag ger för låg ersättning, men vissa företag har bra.
Med så många tjänstemil är det egentligen ingen “förmån” att få bil av ag, tänk på det vid löneförhandling mm.
Vad menar du med “jobbet betalar 70% av förmånsvärdet”?
Jag kan bara tolka det som felaktigt.
Jonas2 förklarar det korrekt.
Gällande privat vs företagsägt.
Att köra en ny bil, med trolig ordinare värdeminskning på 50%/3år, som ägs privat skulle jag verkligen vilja se en ärllg ekonomisk uppställning på. Att betala ALLA bilens (om)kostnader med privata skattade pengar tvekar jag starkt kan balanseras upp med milersättning, vs att företaget står för dem.
Jag har läst en total milkostnad på mellan 31 kr till 75 kr för en Tesla Model Y. Beroende på kalkylerad värdeminskning och normal eller lång körsträcka. Jag skulle räkna med norr om 50 kr/mil.
I detta fall behöver du ta hänsyn till att en förmånsbil ökar din skattegrundande inkomst vid skatteavdrag av tabellskatt.
Vid över 3000 mil i körda i tjänsten under ett kalenderår har du och arbetsgivaren rätt att jämka förmåns värdet av förmånsbilen till 75%, dvs 9000 i förmåns värde för Volvo.
Den skattegrundande inkomsten består av din månadslön och förmåner. Bonus är ofta engångsbelopp och beskattas med Engångsskatt.
Du får kolla på skatteverkets hemsida vilken skattetabell du tillhör, räkna ihop din skattegrundande inkomst för tabellskatt och kolla sedan kolla i din skattetabell vilket skatteavdrag som gäller. Notera att du endast beräknar skatteavdraget på kontant ersättning, dvs månadslön eller andra ersättning men inte förmåner, då du inte får dessa i ersättning.
Bruttoersättning - tabellskatt
Engångsskatt beräknas genom att räkna ut din årliga inkomst, vanligtvis månadslön * 12 + ev. Bonus under året (en uppskattning). Det finns Engångsskatt “tabell” på skatteverkets hemsida som redovisar vilken Engångsskatt som är aktuell beroende det årliga lönespan för arbetstagare.
Brutto engångsbelopp - Engångsskatt
Räkna ihop skatteavdrag av månadslön ocj bonus för sig och slå sedan ihop netto beloppen så borde du få en uppfattning vad du får ut i netto.
Netto belopp tabell + netto engångsbelopp
Skattetabell för 2024 är ännu inte tillgängliga, så det blir en preliminär uppskattning om du räknar innan dessa är tillgängliga. Om inte annat kan du säkert vända dig till ditt lönekontor som kan bistå med en uträkning. Lycka till!
Nu har du ju visserligen raderat ditt ursprungliga och felaktiga påstående om att ”jobbet betalar 70% av förmånsvärdet”, pluspoäng för det. Men lite magstarkt ändå att läxa upp någon som undrade hur du menade där.
Till att börja med är det inga billiga bilar oavsett hur de finansieras. Om du har råd eller prioriterar det kan bara du själv avgöra.
Att jämföra en Tesla med de Volvo laddhybrider du nämner är också märkligt, de är helt olika bilar och kommer kosta mycket olika i drivmedel. Jag tror du bör fundera på hur det skulle fungera för dig att köra med elbil, om du nu måste transportera dig långa sträckor i tjänsten. Om du kan ladda lejonparten i hemmet är det såklart en enorm fördel.
Du bör även reda ut exakt vilka villkor som arbetsgivaren ställer, villa kostnader de täcker osv. Tex
Kommer de verkligen låta dig plocka ut en svindyr fullutrustad XC90 utan att göra bruttolöneavdrag (ganska ovanligt, särskilt på dina lönenivåer)?
ingår drivmedel i förmånen? Hur fungerar det ifall du väljer elbil?
vilken milersättning får du om du inte har drivmedelsförmån, och hur skiljer den sig ifall du skulle köra en privat bil?
Etc etc.
Sist men inte minst så kan det vara bra att ha koll på att du ligger nära brytpunkten för statlig skatt. Om du med förmånen går över denna, så kommer bilen kosta dig 50+% av bruttoförmånsvärdet och inte 30%. Rätt stor skillnad på XC90n…
Skulle gissa om du vill ha just dom bilarna så är nog förmånsbil ett bättre alternativ men skiljer nog inte så mycket men köpa en beggad privat bil som har tappat ett stort värde redan och sedan få milersättning är nog det mest ekonomiska
Håller med om att det är flera delar att beakta. Däremot kommer det bli ett nettolöneavdrag och inte Bruttolöneavdrag för arbetstagaren om den ska stå för en del eller hela kostnaden.
Förmodligen. Men fior har ju med lite lätt översittarton berättat att det inte går av “försäkringsskäl”, vi väntar ju dock fortfarande på vilka dessa är
Klart att det billigaste vore att privatköpa en fjorton år gammal Toyota Auris eller liknande men det är ju lite som att jämföra oxfilé och Eldorados falukorv.
Det har dock blivit betydligt mindre förmånligt att ha ”förmåns”bil de senaste åren, och i mitt fall är det mest en bekvämlighet som gör att jag väljer detta. Skönt att slippa tänka på däck, tvätt etc och även skönt att låta nån annan ta risken för hur begagnatmarknaden utvecklas på just elbilar.
Om du kommer köra mer än 3 000 mil i tjänsten under inkomståret kan arbetsgivaren minska ditt bilförmånsvärde med 25 procent.
Har arbetsgivaren inte minskat förmånsvärdet och du uppfyller kravet kan du själv minska det i din inkomstdeklaration. Du minskar då det belopp som finns förtryckt som ”Lön, förmåner, sjukpenning m.m.” med 25 procent av ditt bilförmånsvärde och skriver som övrig upplysning att du har kört mer än 3 000 mil i tjänsten.
Det är viktigt att du kan visa vilka resor du har gjort i tjänsten och det gör du enklast genom att noggrant föra en körjournal.
Har du haft flera arbetsgivare under året får du räkna ihop alla mil du har kört i tjänsten hos de olika arbetsgivarna.
Tack för alla bra svaren . Ja det är väldigt olika bilar då jag egentligen behöver typ en xc modell .
Inbillar mig att teslan är jobbig att köra långa 4-10 timmars sträckor enkel väg .men kan ha helt fel .
Ett krux är ju att jag sålde huset för två år sedan och bor i hyresrätt . Inga ladd möjligheter .men bör kunna få ett okej att sätt upp en box då jag har god relation med ägaren av fastigheten .hur klarar man sig med att pendla exempelvis Stockholm - Luleå med en tesla ?
Jag vet inte riktigt vilka problem en Volvo XC löser jämfört med vilken fyrhjulsdriven SUV som helst, men det är jag det. Skulle inte vilja köra superlånga sträckor i någon klossformad tingest egentligen.
Tesla vet jag inte om jag hade rekommenderat till långpendlaren i Norrland om inte ens hemmaladdning fanns. Det blir otroligt meckigt och dyrare om man inte kan starta dagen med fullladdad och varm avisad bil.
Dessutom är räckvidden på vintern betydligt lägre än på sommaren, vilket såklart är ett större problem i Norrland än i Skåne.
Tycker du ska provköra lite, och om du vill ha elbil kanske titta på alternativ som är mer komfortabla och vinterdugliga.
Om du verkligen behöver markfrigång, dragkapacitet eller andra specifika saker så är det läge att kolla det med såklart.