Hej, har följt forumet ett tag men nu kommer min första egna tråd.
Vi har bestämt oss för att det är tid för ny bil och landat i valet av en ID.4
Vi kommer kunna ladda 95% av alla resor hemma och den är tillräckligt stor för för familjen.
Vi kommer köra cirka 3000mil/år kanske hälften i tjänsten och med 3 barn så räknar vi med att leasing är dåligt utan köp är bättre.
Men nu försöker jag räkna på att ta den som förmånsbil i vårat aktiebolag, men då vi inte tar ut lön över statlig skatt samt har gott om utdelningsutrymme sparat och inte tänkt avancera företaget vidare så kommer inte det ändras. (nu ger vi oss själva lön och sen delar ut 100% av vinsten)
Vilket då i slutändan blir om vi tar förmånsbil så kommer bara våran utdelning minska vilket borde tala för att köpa bilen privat.
Vill bara ha en svar att jag tänker rätt eller om det är något i ekvationen jag har missat?
Du ska ta bilen som förmånsbil och dra kostanden som nettolöneavdrag.
Företaget betalar leasingen, du betalar förmånsvärde till företaget.
Du tar nettolöneavdrag, då bruttolönen i så fall kommer räknas till utdelningsutrymmet.
Annan fördel, du slipper föra körjournal vilket du blir tvungen på tjänstebil du använder privat.
Sen ska du leasa och inte köpa då du får dra halva momsen om du leasar.
Någon som har någon bra artikel eller källa kring det som Lindqvist och Erik D nämner?. Jag ska skaffa mig en förmånsbil i höst och vill gärna göra det på så bra sätt som möjligt. Jag är egenkonsult med eget AB, kommer ta ut lön till marginalskatt. Ursäkta om jag hijackar tråden, ville bara ge kontext till min fråga om källa.
mvh Fredrik
Tack för länk att läsa och tesla kalkylatorn, skall räkna och se om det blir lättare att hänga med än mitt egna kalkylblad där det känns som jag missar något.
Är du själv utan anställda, får du betala bilen två gånger.
Först genom att betala den via ditt bolag. Sedan genom förmånsbeskattningen som du betalar via din lön, som du fått från ditt företag.
Räkna på att ta milersättning istället, det kan vara bättre.
Alltså nu finns det betydligt mer bilkunniga än jag på det här forumet men jag vill bara påpeka att man betalar inte förmånsvärde till ens företag utan det är ett belopp som läggs på lönen som man får betala inkomstskatt för.
Du får se det hur du vill. Men resultat är det samma. Rent praktiskt betalar jag med min nettolön till företaget, eftersom jag inte lägger bilen på toppen.
Förmånsbeskattningen är ju något som du måste betala oavsett lön.
Jag tog min elbil privat, och skriver milersättning istället, det blev bättre för mej.
Min förra bil som inte var el, kostade runt 10000:-/månad ink allt grovt räknat.
Förmånsvärde runt 4500:- netto. För att ta ut 4500:- netto med statlig på 50% skatt arbetsgivaravgifter osv så landar det på nästan 10000:-, så runt 20 000:-. Totalt.
Nu privatleasing 6000:- och skriver milersättning istället.
Den tjänst jag erbjuder innebär ju att jag sitter och räknar på sådant här i stort sett dagligen och det finns många parametrar som påverkar så det enkla korta svaret är “Det beror på”.
Förr var det ganska enkelt att säga hur det var “generellt”. Senaste året, nu och framför allt framöver så är det betydligt svårare. Förmånsvärden kan t ex skilja ganska mycket beroende på när bilen registreras om man tittar på en begagnad. Politikernas beslut i olika frågor som milersättning, bonus, och förändrade drivmedelspriser kommer också att påverka hur kalkylen slår åt olika håll.
Men som svar på din fråga, har man goda utdelningsmöjligheter (3:12 osv) och kör hyfsat mycket tjänstemil (18:50kr/mil i ersättning för privat bil) är det idag förvånansvärt ofta det är mer lönsamt att skatta fram pengarna och skaffa bilen privat.
Nu har jag bestämt att vi tar den privat som planerat, tack för alla svar
Min kalkyl säger att det är bättre
Teslakalkylen säger att det är bättre
(låg marginalskatt, många tjänstemil)
Väldigt konstigt system egentligen att ju mer tjänstemil man har ju bättre med privat bil, samma med ju mer lön man har destå mer fördelaktigt med förmånsbil.
Man tycker att systemet borde hjälpa dem som inte riktigt har råd med en bättre bil privat.
Kan någon hjälpa mig räkna på Tesla model Y totalt värde 790990 kr (inkl. färg, däck osv.). Har svårt att veta om jag ska leasa privat eller bolaget. Beräknad förmån enl. SKV blir 6500 kr.
Jag tänker att jag vill ta ut 46000 kr i lön (och inte mer pga statlig skatt). Tänker att jag kör 2000 mil i tjänsen minst och 1500 mil privat.
Frågan är om man även 2023 får några 18.50kr per mil. I regeringens underlag för ändring av reseavdraget står "5.4 Arbetsresor i näringsverksamhet
Regeringens förslag: Avdraget för arbetsresor i inkomstslaget näringsverksamhet avskaffas. "