Ville bara kolla så att jag förstår det här rätt. Jag har ju i många år inte tagit någon körersättning av olika anledningar (mest för att jag inte önskat hålla på med körjournal). Men nu när jag har några långresor planerade, kan jag ta milersättning för min tjänstebil / förmånsbil?
Eftersom jag har en elbil, är det 9.50 SEK per mil som det gäller?
Ja, 9,50kr/mil och efter årsskiftet antagligen 6kr/mil för tjänstemil med elbil. (Förutsatt att du betalar för elen själv vill säga)
1 gillning
Hej Erik!
Var hittar du denna info om nästa års nivå? Hur blir det tex med bensin/gasbil 2023?
Var ett förslag som presenterades i maj. Förslaget är att övriga drivmedel för tjänstebilar får 12kr/mil om man betalar bränslet själv.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/05/forstarkningar-av-det-nya-reseavdraget
Har varit på gång sedan en utredning som presenterades juni 2019. Avdragsmöjligheterna för resor till jobbet fanns med i samma utredning.
Med tanke på dagens drivmedelspriser och att det varit på G länge så känns det som att förslaget kommer att gå igenom.
”Konkret innebär detta att det schablonbelopp som får dras av för kostnader för resor med egen bil höjs från 18,50 till 25 kronor per mil. Samtidigt höjs avdraget för drivmedel vid resor med förmånsbil från 6,50 respektive 9,50 till 12 kronor per mil, med undantag för förmånsbilar som helt drivs med elektricitet där avdraget i stället sänks till 6 kronor per mil.”
Jag har länge väntat på ändringen av förmånsbil på el, nu ser den ut att komma… För mig som har 8 mil ToR, kanske tar elbil privat istället för på företaget…
@Skogstomten tror du milkostnader på privatleasing också ökar med samma siffror?
Nja just det förslaget om ändrad milersättning har nog ingen koppling till priserna på olika mil för privatleasing. (Drivmedel ingår ju ej i de kalkylerna)
Däremot förändrad bonus, ökande räntor, förändrade nybilspriser och ev andra bedömningar om framtida 2:a värden och importörernas/finansbolagens strategier i framtiden mm påverkar privatleasingpriserna.
Jag skulle säga att de extremt förmånliga privatleasingpriserna för laddbara bilar är över.
Däremot skulle jag tro att vi kommer att få se en pressa neråt på privatleasingpriserna på bensin/dieselbilar för att hålla liv i den försäljningen.
Ja idag är det inte lika förmånligt att ha bilen på företaget. Det nya förslaget på milersättning gör ju ganska stor skillnad för den som kör mycket i tjänsten och betalar bränslet själv.
Höga förmånsvärden ihop med låg värdeminskning är också saker som allt mer talar för privat ägande av (el)bilen.
1 gillning