Ladda företagets elbil privat, ersättning 9,5 kr/milen?

Läser på säljarnas hemsida att om man med arbetsgivarens tjänstebil (mitt eget AB) laddar bilen hemma med privatfinansierad el får man ge mig själv en ersättning på 9,5 kr/milen i tjänsten.

Kan detta verkligen stämma?

Det kanske kostar runt 2-3 kronor milen att ladda och man får en skattefri utdelning på detta som gör att det är en ren vinst privat.

Ja, det stämmer.

2 gillningar

Fast det gäller väl enbart för mil som körs i tjänsten? Dvs. kör man en privat-bil får man istället 25 kr milen “skattefritt”

Precis så tolkar jag det.
Ersättning att köra elbil tjänstebil/förmånsbil i tjänsten 9,5 kr/mil.
Förmånsbil avdrag elbil arbetsresa (privatresa) 9,5 kr/mil.
Privatbil i tjänsten 25 kr/mil ersättning, oavsett drivmedel.
Privatresa med arbetsresa avdrag 25 kr/mil, även där oavsett drivmedel.

Så om vi utgår från ditt exempel med ett pris på 2 kr per mil för el får du 7,5 kr skattefri vinst. Räknar du istället på en bensinbil som drar 0,5 per liter och ett bensinpris på 16 kr får du istället 17 kr i vinst per mil.

Inget av det är dock en vinst, köra i tjänsten är fortfarande en förlust kostnadsmässigt

Bilar är nog den vanliga privatekonomiska fällan att lura sig på!

Fan vad grymt ett kunna få 25 kr i milersättning! Köper en ny bränslesnål bil d å för en halv miljon så tjänar jag 20 kr för varje mil jag kör

7 gillningar

Bilen är en stor kostnad, men det är man värd.

Frågan är om privatbilen är en större förlust med nettopengar mot att köra en tjänstebil som kostar företagets bruttopengar.
Speciellt om man har löneskatt runt 50%, redan har en intjänad pension som överstiger brytgränsen.
Samtidigt…måste man behålla sin privatbil för att övertyga skatteverket om att man inte kör tjänstebilen privat.

Du behöver inte behålla bilen privat, bara ha en fullständig körjournal så kan inte Skatteverket säga någonting.

Sedan är det väl säkert så att det minskar risken oerhört att bli granskad om man har en privat bil skriven på sig.

1 gillning

Plus om man laddar hemma. På håret om man långkör och snabbladdar mycket.

Hört talas om värdeminskning, service, försäkring, skatt och slitage? Det finns nog ingen bil på marknaden som du kan få att rulla för 20kr/mil

Det var min poäng, skrivet med ironi

1 gillning

Vi har detta upplägget på jobbet (stort svenskt företag) och säljarna är ganska missnöjda med det…

1. Elbil drar typ 3Kwh per mil, iallafall på vintern.
  2. Även om man laddar hemma så kostar elen mycket, man måste räkna med fast nätavgift och skatter osv. - inte bara elpriset.
  3. Om man snabbladdar längs vägen är det nästan kört direkt, typ Circle K 5,95:-/kWh.

Så jag tror denna kalkyl kommer ändras, men det tar säkert som vanligt några år…

Fast när det är en tjänstebil kan väl arbetsgivaren betala laddning längst vägen? Det är väl bara när den laddas hemma som alternativ ersättning blir aktuell

Det kanske de skulle kunna göra. Men vi har också det upplägget med förmånsbil att man får ladda själv och bekosta det själv, sedan får man ersättning med 9,5 kr/tjänstemil. Vissa resor blir plus (när man laddar hemma) andra minus (när man måste ladda på vägen), kanske jämnar det ut sig på sikt. Vår arbetsgivare tycker det blir för mycket administration i annat fall.

Jag tror att detta gör att en del inte väjer elbil, det känns surt att vid vissa tillfällen betala 18 kr/mil och få 9 kr/mil i ersättning.

För förbränningsbilar har vi omvänt att arbetsgivaren betalar bränslet när du tankar och drar sedan av på nästa lön för körda privatmil. Dock bara 60%. Då känns det nästan gratis att köra och förbränningsbilar gynnas.

Men om man räknar på det analytiskt, hur mycket man brukar köra, medelpriset på el för ett år, hur mycket man laddar hemma respektive ut med vägen så kanske det blir mer rättvisande.

1 gillning

Det beror ju mycket på vad det är för typ av tjänstebil du kör och om du kan ladda privat. Min bil drar ca 2 kWh per mil så på vintern får jag nog räkna med 2 kr/kWh så då kostar det redan 4 kr/mil har jag en skåpbil som hantverkare får man dock räkna med 3KWh/mil så då är du uppe i redan 6 kr/mil behöver du ladda längs vägen kostar det ca 6 kr/kWh så där börjar du faktiskt gå med förlust. Dessutom måste man ju också införskaffa en laddstolpe som kostar mycket pengar. Jag tycker nog snarare att 9,5 kr/mil är för lite pengar egentligen för att det ska räcka till.

En tjänstebil kostar klart mer än förmånsvärdet för egenföretagaren.

Ett enkelt räkne ex med 50% skatt, förmånsvärde 3000 kr och 1500 mil/år=125 mil/mån.
Jag kan ha fel men tänker ungefär så här.

• Privatleasa: 5600 kr + moms = 7000 kr/mån. Kräver brutto inkomst på
    14000 kr månad+31,42% arb-avg= 18400 kr/mån

• Företagsleasa med förmånsbil: 5600 kr + 12,5% (halva momsen)= 6300
    kr/mån på företaget+ bruttolön med 50% skatt på förmånen ger 6000 kr +
    arb avg 31,42% ger ca 7900 kr= 14200 kr/mån

• Företagsleasa utan förmånsbil: 5600 kr + 12,5% = 6300
    kr/mån på företaget + behålla privatbil ca 5000 kr/mån= 11300 kr/mån.

(Privatbilen kostar det dubbla i bruttopenga + arbavg på 31,4% vilket blir ca 13420 kr/mån) vilket tot blir 19700 kr/mån

I alla ex tillkommer bränsle och däck och har inte räknat med alt kostnader/vinster med att slippa betala bolagsskatt 20,6% för kostnader i företaget, avkastning med pensionssparande. Olika mil-ersättningar/avdrag.

Har haft elbil som förmånsbil ett tag nu och får 9,5 kr/mil för resor i jobbet samt betalar all laddning själv. Var också skeptiskt till upplägget så jag har bokfört alla kostnader några månader. Jag har hittills kört ca 3400 mil (privat 65% och arbete 35%), haft totala laddkostnader (hemmaladdning, endast rörliga kostnader + publik laddning) på 13 740:-. Med den ersättning jag fått för resor i jobbet snittar jag 1,64kr/mil. Lägger jag på förmånsvärdet så hamnar jag på strax över 11 kr/mil. Tror det blir svårt att ha en billigare bil

Egen konsult. Om jag reser 1 timme till kund.

Var räknas mitt tjänsteställe? dvs resa till kund är de en tjänsteresa?