Elbil som tjänstebil - Jag är skeptiskt!

Jag jobbar inom VVS och har idag en dieseldriven skåpbil som tjänstebil, vilken jag kör hem varje dag.

Nu vill chefen att jag ska gå över till elbil, som då måste laddas hemma. Jag är tveksam, eftersom en kollega redan har elbil och han får ersättning genom att skicka sina två elräkningar till revisorn. Revisorn räknar sedan ut hans elkostnader, och kollegan får ersättning utifrån månadens kWh-pris (inklusive överföringskostnad). Däremot får han ingen ersättning för nätavgiften, vilket jag tycker är märkligt eftersom företaget i praktiken nyttjar hans nät.

För min del blir det ännu krångligare eftersom vi har en gård där vi hyr ut en stuga. Hyresgästen delar på nätavgiften baserat på sin elförbrukning. Exempel: om gården totalt förbrukar 1 000 kWh och hyresgästen står för 200 kWh, betalar hon 20 % av den fasta avgiften. Om jag då börjar ladda en elbil hemma ökar vår förbrukning, vilket gör att hyresgästens procentuella andel minskar. Det innebär att vi i praktiken förlorar pengar.

Jag har läst att man i stället kan få 9,50 kr/mil i ersättning. Men är det verkligen värt det för en skåpbil som mest kör korta sträckor i stan?

Normal elkostnad är väl ungefär 2 kr/kWh ink allt, och normal förbrukning för en elbil är väl ca 2 kWh/mil. Då har du en drivmedelskostnad på 4 kr/mil, vilket gör att ersättningen på 9,50 vore ju ganska förmånligt.

Dock! Är inte 9,50 kr/mil skatteverkets schablon för privat bil i tjänsten? Alltså inte tillämpligt här?

Rent praktiskt borde det vara möjligt att arbetsgivaren installerar en laddbox hemma hos dig med inbyggd mätning, sen betalar arbetsgivaren en ersättning utifrån faktisk förbrukning och ett förutbestämt pris.

1 gillning

Chefen vill, men det betyder inte att denne får bestämma. Går väl att säga “Bara om ni står för samtliga kostnader, inkl andel av nätavgift, eller så laddas bilen på laddstation istället”?

Något som chefen inte heller tar höjd för är effekttariff som kommer gå in när man laddar och behöver kräma på extra hemma. Hur ersätts denna oangelägenhet?

9.5 kr/mil är milersättning för privat bil som går på el. Inte en företagsbil.
Jag tänkte vurpa, stämmer att det är 9.5 kr/mil för företagsbil/förmånsbil med eldrift.

2 gillningar

Tack för svaret. Ja det känns rätt att man kan åtminsotne försöker förhandla det som ingår. Och effekttariff har inte införts här än men ja det är också nåt man funderar över. De säger att man kan ladda under natten istället?

Det är något som du får kolla på hur tarifferna blir i ditt område, det skiljer sig över landet.
Men generellt är det mindre eller ingen effekttariff nattetid.

Gällande hyresgästen så kanske det är enklare att komma överens om att denna alltid betalar en fast andel av elnäts- och elhandelsabonnemangen varje månad oavsett förbrukning (t.ex. 20%).

1 gillning

Tjena, vi har ett par elbilar på firman nu. De som kör elbil laddar hemma, och får 9,50kr/kw för milen körda i tjänsten, kör du mest korta sträckor i stan så har du lägre förbrukning vad jag förstått, då räknar du hem det än mer än de stackare som behöver ut på motorväg t.ex.

Kollegan som kör e-expert har varit nöjd, andra kollegan som kör e-vito med lilla batteriet är supermissnöjd.

2 gillningar

Tvärtom. 9,5 kr/mil är för elektrisk företagsbil/förmånsbil. För privat bil är ersättningen 25 kr/mil.

Skulle rekommendera att använda schablonersättningen på 9,5 kr/mil. Enklast för alla. Dessutom blir det oftast en liten vinst för arbetstagaren vid hemmaladdning. Det skapar också ett incitament till att hålla nere elkostnaderna på laddningen hemma.

Som redan beskrivit så gäller 9:50kr/mil just för företagsbilar.

Laddar man hemma så är det nästan omöjligt att inte tjäna pengar på ett sådant upplägg. Nu vet jag iofs inte vilken bilmodell det handlar om. Men jag kör ID-Buzz, alltså en inte alltför liten skåpbil. Den drar i årsmedel för mig strax under 2kWh/mil. Med Tibber som elleverantör och smart laddning ligger mitt snittpris för elbilsladdning hittills i år på 17 öre/kWh. Elområde 3. Kostnaden för laddning är alltså nästan försumbar.

Jag hade däremot legat på min chef så du får en laddbox installerad hemma. Det är en förutsättning för att det ska bli säkert, samt att du får lastbalansering och inte knäcker huvudsäkringen + att smartladdning fungerar.

Tack för input. Jag bor i Elområde 4, Laddbox ingår och det blir en Vivaro e Elite l3 75KW som jag förstår.

Men nu har du väl ändå glömt elöverföringsavgift och energiskatt?
Jag brukar grovt räkna ca 1 kr/kwh för detta.
Det blir fortfarande en låg drivmedelskostnad, men kanske inte försumbar.

Glömt och glömt. Jag läste bara av det som står i appen. Men du har rätt. “Bidraget” från mig till staten och elnätsägaren är inte med i det beloppet. Men det kommer man ju aldrig runt ändå. Oavsett så är det väldigt billigt jämfört med snittpriset för elen i övrigt. Försumbart jämfört med att tanka bensin är det alla gånger. Åtminstone för mig som måste betala drivmedel med egna pengar.

1 gillning

Du kan få mer men 9.50:- är skattefritt. Finns dock inget som hindrar att din arbetsgivare betalar mer.

Problemet är ju om du behöver ladda publikt, det blir ofta bra mycket dyrare än hemma.

Nej! 25 kr/mil för privat bil i tjänsteresa

9,50 kr/mil för tjänste/förmånsbil i tjänsteresa.

1 gillning

Ja men att få arbetsgivaren att betala mer än behövs lycka till. Jag tror inte jag kommer behöva ladda ute eftersom jag jobbet mest i stan och kör hem varje dag.

Då är ju 9.50kr/mil ganska najs ändå. Jag går med “vinst” när jag får ersättning för körningen då körningen kostar 3-4kr per mil i el, och jag får 9.50.

Ett förtydligande:

9,5kr/mil skattefritt gäller för elbil (som frågan gäller) OM man har upplägget att man betalar allt bränsle själv till sin förmåns/tjänstebil.

För alla andra drivmedel är det 12kr/mil skattefritt för tjänstemil om man betalar allt bränsle själv till sin förmåns/tjänstebil.

Kör man sin privata bil är det 25kr/mil skattefritt oavsett drivmedel.

Sen kan man mycket väl få högre milersättning men det är då en förmån som ska beskattas.

Sen för att räkna korrekt på kostnaden för el vid laddning hemma anser jag att alla RÖRLIGA kostnader från både elhandelsbolag och nätägare ska räknas med. Dessutom bör man lägga på ca 10% extra på el förbrukningen för omvandlings/laddförluster. (Bilens angivna elförbrukning kan också ofta vara allt för optimistiskt pga olika orsaker). Ev extra kostnad pga uppsäkring eller effektavgift kan man också tänka sig ta med.

Vid laddning längs vägen ligger elpriset ofta på 4-6kr/kWh om man vill räkna på det. Tänk bara på att man i regel startar med fullt batteri laddat hemma så en viss del av elen på resorna är ändå fyllt på hemma.

2 gillningar

100%! Glöm inte nätavgift i beräkningen.

Det är den RÖRLIGA delen av det jag tänker på ovan hos nätägaren. Energiskatt ca 55öre/kWh + rörlig överföringsavgift ofta 6-70öre/kWh beroende på avtal + tidpunkt

1 gillning

Om du kör mest stadstrafik, som du skriver, blir kalkylen förmodligen ännu bättre. En elbil drar nämligen i motsats till en bensinbil mycket mindre energi i stadstrafik jämfört med landsväg eller motorväg.

1 gillning