Frågor och funderingar kring totalkostnad kring el i SE3 för nybliven husägare

Under gårdagen läste jag en tråd där en medlem letade efter sin nästa bil i och där lyftes det att en annan medlem körde elbil och hade en totalkostnad på el på 120öre/kWh.

Då jag i dagsläget bor i lägenhet där elen ingår, men nyligen köpt hus så har jag givetvis räknat och budgeterat lite inför tillträdet. Efter att ha räknat på några olika scenarion (läs förbrukningar) samt pratat med några bekanta som redan är husägare så verkar den normala totalkostnaden per kWh ligga på ca 230-250öre, varav kostnaderna för överföringen i sig ligger på runt 140-160öre och den förbrukade energin 87,4öre/kWh (Bästa 1års-deal via elskling vid tillfället jag räknade på detta).

Ovan gäller för SE3. Vad ligger ni andra här i forumet på för totalkostnad per kWh i SE3?

Vad har ni för tips för att sänka kostnaden per kWh, förutom att hitta ett mer fördelaktigt elavtal för förbrukningen med lägre kostnad?

Även om den faktiska förbrukningen hade varit gratis så hade fortsatt kostnaden för överföringen varit på mer än de 120öre/kWh som andra här menar att de har, så jag som nybliven husägare är öppen för alla tips och råd ni kan ha!

Du kan ju fundera på om tim-pris kan vara fördelaktigt för dig. Just elbil kan du ju då ladda när det rörliga elpriset är i princip 0 (iaf ibland). Dock måste du fundera på om du kan/vill styra annan förbrukning då också. Men är väldigt många faktorer som spelar in, exv värmesystem som är det som drar mest.

Sen kommer det ju under året införas effektdebitering (vissa har kanske dock redan fått det i elområde 3?). Jag är osäker på hur detta kommer slå, men den som förbrukar mycket per en given tidsenhet kommer få betala mer än om du sprider ut förbrukningen. Så det talar ännu mer för att ha timpris skulle jag säga.

Jag har egentligen räknat på 2 scenarion, ett där vi behåller nuvarande bensinbilar och ett där vi skaffar en elbil och förbrukningen ökar då givetivs. Mina beräkningar är efter det nya systemet med effekttariffer. Om något så “sjunker” priset per kWh med ökad förbrukning då det är en del tråkiga fasta kostnader som ej är kopplat till hur mycket el som används.

Huset i sig värms upp via fjärrvärme också vilket gör att i scenario 1 är det endast hushållsel som nyttjas och då landar vi i det övre spannet. Skulle vi istället säga att vi har en elbil så landar vi det nedre spannet och absolut skulle man kunna ladda för nära noll i faktiskt elpris, men även då kommer vi alltså ha en kostnad på runt 140-160öre/kWh i enbart överföringsavgifter..

I dagsläget är inte effekttariffer infört här, dock kommer det göras i närtid har jag förstått det som. Övriga bekanta jag pratat med ligger också runt 220-230öre/kWh, så beräkningarna bör vara ganska korrekta.

Ganska stor del av totalkostnaden för el beror på vilket elnätsbolag du har. Jag bor också i SE3 och har inte betalat mer än 210öre/kWh någon månad, då med månadspris på elen och effektavgift.

Kan vara smart med en billaddare som kan ställa ner laddströmmen, man behöver inte trycka in 22kW i bilen hela natten om man ändå har 8 timmar på sig att ladda.

Verkar tyvärr vara så, hur stor del av 210öre/kWh är då elnätsavgifter respektive den faktiska förbruknigen? I mitt fall så är 3/5 elnätsavgifter och överföring och resterande den faktiska förbrukningen.

Lägenhet i SE3 med rörligt elpris, 2,61 kr/kWh totalt för 2025. Kostnaden till elnätsägaren ligger på 1,68 kr/kWh. För en villa så borde kostanden vara lägre per kWh då förbrukningen lär vara ganska mycket större än för en lägenhet.

Har inte siffrorna framför mig, men tror att t.ex. nu november så var det särdeles dyrt. Då var nog själva elen på nästan en krona/kWh inklusive moms. Effektavgift brukar uppgå till ca 400 på elnätsfakturan, men det är också olika taxor på sommar och vinter. Då är effekttopparna alltid de tillfällen då elbilen laddas för fullt i 11kW.

1 gillning

Jag tror det är ett räknefel där, 140-160 öre för överföring låter extremt högt. Jag betalar runt 80 öre i SE3. Gissar att den som räknat tagit med den fasta avgiften för abonnemanget och slagit ut på sin förbrukning.

Det är givetvis en kostnad det med, men det kan bli väldigt fel om man räknar så och försöker jämföra.

Kollade över min kalkyl precis och då vi kommer ha fjärrvärme så kommer våran egentliga förbrukning då endast vara hushållsel, bortsett från en eventuell elbil. Däremot har vi möjlighet att välja “standard” prislista, där man endast har en effekttariff vintertid och en sommartid oberoende av tid på dygnet, alternativt en där man diffrentierar dagtid och nattetid samt säsong.

När jag räknade på detta och förutsatt att man laddar elbilen nattetid på och då får betala för 11kw peak på alternativa prislistan, eller att man kör standard prislista och då istället begränsar hastigheten man laddar på till 4kw så kommer prislappen landa på i princip densamma. Kör man däremot timpriser så finns givetvis chansen att elpriserna är lägre nattetid och då kan ladda billigare så, men då gäller detsamma oavsett vilket prislista man väljer sett till effekttarifferna.

Fast det är väl en kostnad som någon annan och som då belastar ekonomin? Ungefär som att säga att man har ett mobilabbonnemang med fria samtal och säga att man ringer gratis, fast det ändå är kopplat till en månadskostnad.

Men helt rätt att jag tagit med den fasta avgiften i beräkningen då jag anser att den ändå är kopplat till överföringen..

Den ska inte ignoreras men det blir fel när du inkluderar den i något rörligt.

Om du har 160 öre överföringsavgift så kostar 1000kWh 1600:- och 10000kWh 16000:-

Men så är det ju inte, säg att överföringen är 80öre som jag skrev, du har då 800:- för 1000kWh och 8000:- för 10000kWh. Plus vad nu den fasta avgiften är. När du skalar upp siffrorna så blir det ett stort fel.

Absolut helt rätt, vilket är anledningen till att jag fick en skillnad i priserna beroende på om jag räknade med eller utan en elbil, då förbrukningen ökade. I vårat fall påverkar denna avgift relativt mycket då vi huset värms upp av fjärrvärme och vi då inte har så stor förbrukning av el egentligen.. Men desto viktigare för mig själv att förstå hur allt sitter ihop så eventuella beräkningar på elbil och byte av värmekälla görs på ett korrekt sätt.

Ja, då är det ju extra viktigt att inte räkna in den fasta avgiften som rörlig.

Bor i elområde SE3. Ellevio är nätägare med effektavgift. Låst elpris på 93,5öre/kWh med 5 års avtal sedan i våras via Bodenenergi ger en sammanlagd RÖRLIG elkostnad på ca 155 öre/kWh. Håller inte på och styr eller anpassar vår förbrukning i någon nämnvärd grad.

Sen tillkommer alla fasta avgifter som inte är kopplade till elförbrukningen.

Med Pool, spabad, flera elbilar, elgolv på toaletterna och bergvärme så ligger effekttopparna som det debiteras efter på ca 4-6kW varje månad senaste 15 månaderna.

Ställt ner laddeffekten och schemalagt så elbilarna laddar kl 22-06 då halva effekten räknas. Så effekttopparna som debiteras uppstår hos oss nästan alltid vid matlagning.

Effektavgiften för oss blir då 350-500kr/mån och den räknar jag som en ”fast kostnad” eftersom den är likartad nästan oavsett hur mycket vi förbrukar. (Vi vill kunna laga mat som vanligt :wink:)

Bor inom Ellevios nät i SE3. Överföringsavgiften var i november 6,25 öre/kwh plus energiskatt 54,88 öre/kwh. Sedan tillkom abonnemanget 365 kr och effektavgift 453 kr. Allt inkl moms. Så lite svårt att säga exakt vad överföringen kostar per kwh eftersom dom senare inte är beroende av antalet kwh. Men 1,49 kr/kwh om jag delar hela fakturan på förbrukningen.

Elpris Jämtkraft rörligt låg på ca 1,06 kr inkl moms.

Ger totalpris 2,55 kr/kwh i november.

För jämförelse skull så om jag räknar om mina siffror och separerar de “fasta” avgifterna och de rörliga så får jag faktiskt också 155öre/kWh, vilket känns bra mycket mer närmre de 120öre/kWh som jag reagerade på och var anledningen till att jag skapade tråden. Lärorikt att se hur många sätt man “kan” se på det hela. Då jag bott i lgh senaste 17åren och senaste 3åren har elen ingått så har jag inte direkt behövt fundera i dessa banor på ett bra tag, samt att mycket har hunnit förändrats sedan sist… :slight_smile: