Sänka huvudsäkring för att spara pengar eller vänta på den nya effektavgiften?

Vi har precis flyttat till ett hus och funderar på att sänka huvudsäkringen från nuvarande 25 A till 20 A för att minska kostnaden. En elektriker har varit på plats och hon säger att 20 A fungerar för oss eftersom vi har låg förbrukning och vårt högsta effektuttag ligger under 14 kW, vilket är gränsen för 20 A.

Samtidigt läser vi att senast 2027 ska alla elnätsföretag ha infört en ny prismodell som baserads av en effektavgift. E.ON, som ansvarar för vår kommun, planerar att införa effektavgiften tidigast våren 2026.

Vi har också sett att Ellevio och Göteborgs energi redan har infört effektavgiften, och avgiften vara densamma oavsett om man har 16 A, 20A eller 25 A i huvudsäkring.

Vad tycker ni? Är det värt att sänka till 20 A redan nu, eller bör vi avvakta tills E.ON inför den nya effektavgiften som inte är beroende av huvudsäkringens storlek mellan 16A till 25A?

2 gillningar

Det skulle vara konstigt om EON och Vattenfall följer inte Ellevios och Göteborgs energi modell som redan tar samma avgift för 16A-25A säkringar. De fyra stora elnätsbolag brukar vara samma kartel.

Jag skulle avakta och byta säkringen endast om EON sätter lägre avgift vid 20A säkring.

3 gillningar

Ofta kan du få ändrad huvudsäkring mer eller mindre på köpet samtidigt som du gör andra eljobb.

Att bara byta huvudsäkring har jag tyvärr hört flera som fått rena ockerofferter för, 5-10tusen.

1 gillning

Jag hade inväntat de nya tarifferna. :+1:

3 gillningar

Jag tänker gör så.

Rätt. Det låter som EON, Vattenfall kommer följa Ellevios och Göteborgs Energi modell med samma avgift för 16A-25A säkringar

Nej, inte alla bor i dyrt Djursholm. Här i Enköping jag frågade tre eltekniker och kostaden var mellan 1600 till 2100kr efter ROT.

1 gillning

Sänk inte. De nya effektarifferna kommer göra det meningslöst. Is i magen. Tänk om du ska fixa elbils. Då är det drygt att inte kunna köra pannan eller någon annan stor förbrukare samtidigt som du laddar bilen.

4 gillningar

Jag skulle invänta tarifferna och se exakt hur stor prisskillnaden blir.

När du väl har sifforrna kan du räkna på batterier också. Du kansk kan spara lite pengar varje år på att sänka men ha batterier som täcker upp delvis och jämnar ut dina effekttoppar.

2 gillningar

Tack till alla som svarade. Vi kommer inte att sänka säkringen och vänta på EON:s nya prismodell, som släpps våren 2026. Jag kommer att uppdatera tråden när EON annonserar prismodellen. :slight_smile:

5 gillningar

Jag skulle vara försiktig. De tidigare ägarna betalade nog inte mer än vad dom behövde utan anledning.

När man tittar på uttagen blir man enkelt lurad då uttaget på 1 timme kan vara 14 kw men det kan vara väldigt stora skilldnader under enstaka minuter. Kanske värmepumpen går samtidigt som tvättmaskinen och du drar igång vattenkokaren då kan säkringarna enkelt bli överbelastade även fast uttaget över 1 timme är under nivån för säkringarna.

Göteborg Energi har “alltid” (iaf senaste 16 åren) har samma fasta kostnad vi på abonnemang upp till 63A. Även innan de i våras la till tidsindelat med max tak på effekt.

Själv bytte jag till tidsindelat 6kW-avtalet, dvs vi får max använda 6kWh/h. Går vi över den gränsen tre gånger så ramlar vi tillbaka till det gamla avtalet. Detta är nog bara under denna mellanperioden, tills det blir krav, 2027. Får se om vi kan klara oss under det i vinter. Vi har batteri så vi kan balansera med det. Dock köpt en hybridbil så behöver kanske lite smart styrning.

Värt att notera är att olika nätbolag kan ha olika varianter på debitering. Det kommer kanske stabiliseras om några år, men det kan ju oxå variera beroende på de förutsättningar som nätbolagen har.

.

1 gillning

Det var faktiskt de tidigare ägarna som rekommenderade oss att gå ner till 20A (de var själva på väg att göra det men bestämde sig sedan för att flytta ändå – de bodde i huset bara i fem månader eftersom de skilde sig :sweat_smile: ). Sedan tog vi med en elektriker-vän som mätte och konstaterade att den maximala effekten låg långt under 14 kW. Men hur som helst, eftersom E.ON ändå kommer att införa ett nytt avgiftsystem där det inte spelar någon roll om man har 20A eller 25A, så gör det inte så stor skillnad.

Rätt. Men de höjde avgiften nu i 2025:

Vilket batteri modell och vilket uppvärmingssystem har ni?

För 3 år sen byggde vi ut och det var dags att byta det 50 år gamla taket. Vi skaffade sunroof solpaneler, dvs inga takpannor utan bara paneler på taket (sydsidan). Vi har BYD 7,7kWh batteri. Växelriktare Fronius Symo Gen24. Vi har vattenburen golvvärme på båda våningarna och borrade bergvärme när vi flyttade in för 15 år sen.

Jag tycker det är svårt att veta hur olika avtal kommer slå. Har dock börjat ta fram ett program för att beräkna och i framtiden även kunna jämföra olika abonnemang baserat på historisk förbrukning.

(Historisk förbrukning är ingen garanti för framtid förbrukning, men nog ganska lika trots allt :sweat_smile:)

1 gillning

Det låter klokt investering. Tack :slight_smile:

Huset har en luft/vattenvärmepump med FTX ventilation och 3glass fönster och är energiklass A. De förra ägarna (ett par med fyra barn) hade en årsförbrukning på ca 6 500 kWh och berättade för oss att den största posten på elräkningen var elnätsavgiften (den som beror på säkringsstorlek) 850 kr per månad på grund av en 25A-säkring. Därför rekommenderade de oss att byta säkring för att sänka kostnaden. Men snart EON annonserar ny prismodell så vi bara väntar.

Så bra med energiklass A på huset. Och ja, när förbrukningen är låg så blir ju de fasta kostnaderna en klart större del.

På vårt tidsindelade avtal så är det ingen effektavgift alls från april till oktober, bara överföringsavgift och skatt som baseras på förbrukning samt ca 180kr i fast avgift. Vintermånaderna tillkommer effektavgiften på 132:- x medelvärdet av de tre dagarna med högst peakförbrukning ( ligger ofta runt 4,4kW). Peakförbrukningen mäts bara dagtid på vardagar, tror det är 06-20. Och vi har som jag skrev förut maxtak på 6kWh/h. Väljer man tex 14kW så är den fasta avgiften högre. Har man elbil så gissar jag att man vill gå upp det denna nivån eftersom den även begränsar maxtak på nätterna.

6500kWh låter bra. Nu vet jag ju inte hur stort hus ni har, men för ett medel hus låter det rimligt.

Vi gör åt nästan det dubbla på ett 70-tals hus på 220kvm + 55kvm biyta. Dock ingår ju serverracket i det, på nästan 6MWh/år. Vi köper nästan 7000 kWh och säljer nästan lika mycket. Resten är från solen direkt eller via batteriet.

Det är mycket att fundera på för att optimera användandet av elen och ibland undrar man om det är värt tiden att fundera, men miljömässigt känns det bra.

Gavel radhus i Enköping, byggdes 2020, betongplatta i marken, luftvattenvärmepump, FTX ventilation, 3glass fönster, Energiklass A, 105kvm yta, två plan, 550kvm tomt, 3 personer i hushållen (par med 4årig barn), vanlig bränslebil.

Jag vet inte vad vi kan optimera. Det är bara EON:s elnätsavgift för vår 25A huvudsäkring som kostar fasta 850 kr i månaden – det är det enda problemet jag ser. Jag förstår inte hur det kan vara så dyrt för ett energieffektivt hus. De första tre senaste eläkningarna låg under 970 kr, varav 850 kr var den fasta elnätsavgiften på grund av huvudsäkringens storlek vid 25A.

Å ena sidan säger staten åt oss att ha hus med energieffektivitet och låg förbrukning, å andra sidan belastar staten oss med så hög avgift för huvudsäkringens storlek. De måste hitta en bättre prismodell som belönar hus med minimal energiförbrukning.

1 gillning

Du menar att kostnaden för själva elförbrukningen bara var 120:-? Vad hade du för förbrukning den månaden?

Per kWh betalar vi:

• 6 öre påslag
  • Ca 4-6 öre el-cert, ursprung m.m.
  • 7,5 öre överföringsavgift
  • 54,875 öre energiskatt
  • Spotpriset

Så drygt 70 öre + spotpriset och så moms ovanpå det. Förra månaden snittade vi 52 öre på spotpriset vilket ger 1,65kr/kWh. Förbrukningen låg på 512 kWh.

Fastavgift nät 186 kr

Fastavgift elleverans 49 kr

Så vi hamnade på ca 850 kr varav fast avgift 230 kr.

1 gillning

Någon som har elnät med nya tariffen som kan visa vad det kostar?

Men Göteborg Energi har en fast avgift på 185 kr per månad för alla säkringar mellan 16 och 63A. Vi betalade till EON i augusti fast elnätsavgift 801 kr för en 25A-säkring och sedan 170 kr för 190 kWh förbrukning. Det är dyrt för ett hus som byggdes 2020 och är energiklass A.

Det beror alltså på vilket elnätsbolag du pratar om. I Göteborg kostar fast elnätsavgift bara 185 kr för alla säkringar. Vi med EON i Enköping förlorar en massa pengar genom att betala dyra fast elnätsavgifter.

Har Eon genomfört den nya effekttariffen någonstans eller har de publicerat förslag?

Ja, de 800:- fast avgift är ju väldigt hög, men för elförbeukningen är det ju väldigt billigt. Bara 90 öre/kWh. Vi betalar ju ungefär den kostnaden bara på skatt och avgifter, innan man lägger på spotpriset. Så du får bränna på lite mer elanvänding så balanserar det upp det hela. :sweat_smile: