Gå över till ett gemensamt elavtal i BRF för att spara in nätavgiften

Hej!
Jag bor i en liten (24 bostadsrätter) förening där vi alla har individuella elavtal. Vi funderar på att ersätta dessa med ett gemensamt avtal som föreningen skall stå för. Största fördelen är att det minskar den fasta delen av nätavgiften.

Vi tänker att föreningen sedan debiterar medlemmarna efter varje bostadsrätts elförbrukning. På nätet hittar jag flera exempel på föreningar som gjort så här men de jag har sett har alla varit större föreningar som haft hjälp med debitering av organisationer såsom HSB, SBC och Riksbyggen.

Vi sköter all administration själva inklusive debitering av månadsavgifter och annat och det verkar svårhanterat med administrera en debitering som ändras hela tiden beroende på elförbrukning. Man kan ju strunta i individuell mätning och debitering och debitera samma belopp varje månad men det är inte aktuellt.

Är det någon som har erfarenhet från gemensamt elavtal i en liten bostadsrättsförening?
Och då tänker jag på hur föreningen rent praktiskt skall debitera sina medlemmar.

1 gillning

Tänker att ni verkligen vill ha individuella elmätare för att det inte ska bli osämja. Någon minar bitcoins dygnet runt och någon annan laddar elbilen genom köksfönstret…

Förutsatt att det ni vill göra är tillåtet av elnätsbolagen så borde det väl finnas elinstallatörer som erbjuder nyckelfärdiga lösningar?

2 gillningar

8 lägenheter med ett gemensamt elavtal och ingen individuell mätning.

Från början räknade ordförande ut vad var och en skulle betala av månadens elfaktura utifrån andelar i föreningen och skickade ut ett sms varje månad med summan som skulle sättas över till föreningens konto.

Nu betalar vi lika mycket varje månad baserat på vår andel i föreningen och den beräknade elkostnaden för året.

Jag funderar på att introducera detta i föreningen jag bor i, och vad jag förstår många av de mätare man kan sätta in gjorda för att man ska kunna ta ut värdena själv. De har APIer och annat som gör det möjligt att på ett relativt enkelt sätt få ut den data som behövs. Har ni någon med programmeringskunskaper i föreningen kan han eller hon kanske ordna en metod för att automatiskt läsa av och sammanställa värdena.

En ofta förbisedd fördel med den här typen av lösningar är att man kan välja ett korrekt ord på fakturan som medlemmarna får. Man kan ta upp det som “omvandlad mängd energi” i stället för det brukliga, “förbrukad mängd energi”. Det är mer i linje med lagen om energins bevarande. :slight_smile:

Jo, vi är helt inne på indivuduell mätning. Av de skäl du nämner. Det är stor skillnad mellan olika individers och bostadsrätters elförbrukning.

Det finns nog nockelfärdiga lösningar men jag har inte hittat någon (än). Hoppas på tips. Däremot har jag sett erbjudande om lösning som gäller allt till och med att man får en fil med förbrukningsdata per lägenhet men sen får man fixa debiteringen själv eller med hjälp av någon annan extern part.

1 gillning

Intressant. Känns det hyfsat rättvist att dela jämt? Har ni jämfört totala elförbrukningen före och efter att ni bytte till gemensamt elavtal.

Vi köper mätare och insamling av Ecoguard, 250kr/år per lgh ex moms. Jämförbart med månadsavgift från elbolag så bara betala och slippa huvudvärken, är fortfarande bra payback.

4 gillningar

Har inte närmare koll på om vi kan fixa avläsning själva men om vi inte kan det så finns det leverantörer som kan. Det jag funderar mest på är hur man går från förbrukningsdata på fil till debitering av medlemmar. För bökigt att administrera varje månad. Som någon nämnt är en möjlighet att preliminärdebitera och sen göra en avstämning regelbundet. Halvårsvis eller annat.

Tack för info. Intressant!

Vi har alltid haft gemensamt elavtal så vi kan inte jämföra med något annat.

Gällande frågan om det känns rättvist så beror det säkert på vem man frågar och när men det känns väl ungefär lika rättvist som att dela på kall/varmvatten och sophämtning.

Hittills har väl bedömningen varit att individuell elmätning och debitering kostar mer än det smakar i och med administration och startkostnad för att bygga om elsystemet men det kanske ändras framöver.

Vi gick över till gemensamt avtal för många år sedan. Fungerar utmärkt. Vi debiterar en schablonsumma för elen 11 månader om året baserat på lägenhetens storlek. Vi har 2or, 3 or och 4or. Den 12e månaden sker sedan en avstämning mot verklig förbrukning i resp lägenhet. Vi köpte loss de befintliga elmätarna från elbolaget i samband med övergången.

1 gillning

Vi har gemensamt vattenavtal i samfälligheten, vi betalar schablonkostnad vid några tillfällen och sedan stäms det av årligen. Tänker att man kan köra liknande på elavtal för att minimera admin.

Absolut är detta en bra idé oavsett storlek på Brf!

Om ni väljer en extern lösning/leverantör kommer de sannolikt att generera en textfil en gång i månaden, som de förslagsvis då skickar till er styrelsemail. Värdena måste på något sätt föras över till respektive medlemsavi, det kommer ni inte ifrån. Däremot kanske det kan göras kvartalsvis?

Det är nog också möjligt att själva läsa av elmätarna men det är ju ett jättejobb i jämförelse så det är nog inte den bästa vägen.

Vi har gemensam el genom Infometric. Vi har sparat ca 1500 kr per lägenhet per år och de kostar ca 100 kr per lägenhet/år, och allt har fungerat felfritt.

De skickar värden till vår ekonomiska förvaltare, då har vi fått det på våra avier, men vet att går att få enskilda fakturor också.

1 gillning

Då får jag väl berätta det som säljarna inte säger…

1. Eftersom alla lägenheterna flyttas till fastighetens säkring, så måste man höja amperen på fastighetsförsäkringen = högre fast kostnad för elen. Ingen berättar det…
  2. Om du säljer el till lägenhetsinnehavarna, vilket föreningen då gör, så betyder det att föreningen blir momspliktig. Det går i och för sig jämnt ut, men du får en momshantering som ska göras och anlitar du en förvaltare så kommer de ta extra betalt för det. (vid liten förening kan man ev se det som mindre och inte momspliktigt)
  3. Att ha undermätare innebär att du köper in en ny mätare, betalar någon för att skicka datan till förvaltare. Förvaltaren tar betalt för hanteringen.
  4. När någon flyttar så är det ni som får läsa av elen och skicka faktura och sköta den hanteringen.
    Med det sagt så betyder inte det att det inte är bra - bara att det inte är så bra som alla säger
4 gillningar

Säkring brukar finnas med i kalkyler på imd. Du nämner inte att man får dra av momsen på installationskostnaden dvs 25% om du momsreggar heller. Säljer du till självkostnadspris så är momsen 0 men tillkommer absolut på förvaltningen.
Vid flytt brukar det regleras i samband med köp.
Du betalar ungefär samma pris i månadsavgift som det kostar att få IMD hanterat.

I den bostadsrättsförening där jag bor så läser jag av alla medlemmars elmätare 169 stycken. Det gör jag 4 gånger per år. Då kollar jag också om någon råkar få en extra hög höjning på förbrukningen, som en äldre dam som höjde golvvärmen i toaletten till 29 grader och trodde att lägenheten skulle bli värmare. Efter att jag läst av alla mätare och lagt in alla data i en Excelfil så skickar jag den till vår förvaltare som tar 115 kr/år och lägenhet för att lägga det på månadsavgiften. Vi har ett problem eftersom att vi har haft gemensamhetsmätning så länge, så vi kan behöva byta ut dom gamla mekaniske elmätarna.

1 gillning

Det man också ska beakta är att det nu blir någon i styrelsen som tecknar avtal och spekulerar åt samtliga lägenhetsinnehavare. Rörligt eller fast pris, där kan det finnas de som vill välja själva och vissa kan vilja ha timpris för att t.ex. ladda elbilen fördelaktiga tider och göra personlig vinning på det. Alla dessa möjligheter försvinner.

Vad som händer i framtiden vet vi inte, men de el-bidrag som nyligen delades ut av staten blev 2 st. för privata förbrukare och 1 st. för företag. Där räknas en BRF som företag så det blev då mindre till de föreningar som har gemensamt avtal.

Dessutom har elhandelsbolagen oftast bättre kampanjer för privatkunder än företagskunder. Det går att vara aktiv och hoppa mellan kampanjer för den som har intresset. Som sagt, med gemensamt avtal försvinner ett antal möjligheter för BRF-medlemmen att styra sin elkostnad.

Vi har diskuterat detta i styrelsen för Brf:en där jag bor och vår slutsats blev att inte satsa på ett gemensamt elavtal av följande anledningar:

A) idag äger elnätsbolaget elmätarna, går någon sönder så är det inte föreningens ansvar att reda ut vad faktisk förbrukning varit eller att få mätaren ersatt. (väldigt ovanligt att det händer, men det har hänt hos oss).

B) styrelsen vill inte tvinga på alla boende ett elavtal. Vissa vill ha rörligt, vissa timpris och vissa fast pris. Ponera att styrelsen tecknat ett fast elavtal när elpriserna låg på 2-3 kr/kWh för något år sen, vilket jäkla ramaskri det hade blivit.

Och lite OT att enbart debitera på schablon utifrån storlek på lägenhet låter helt galet. När vi flyttade in i vår lägenhet så hade den tidigare ägaren en elförbrukning på 16000 kWh per år, vi har idag en förbrukning på 3500 kWh. Tidigare ägaren hade en lite elektrisk kamin och drog på fullt med golvvärme i badrummet.

PKUPKU skrev:

Hej!
Jag bor i en liten (24 bostadsrätter) förening där vi alla har individuella elavtal. Vi funderar på att ersätta dessa med ett gemensamt avtal som föreningen skall stå för. Största fördelen är att det minskar den fasta delen av nätavgiften. Vi tänker att föreningen sedan debiterar medlemmarna efter varje bostadsrätts elförbrukning. På nätet hittar jag flera exempel på föreningar som gjort så här men de jag har sett har alla varit större föreningar som haft hjälp med debitering av organisationer såsom HSB, SBC och Riksbyggen. Vi sköter all administration själva inklusive debitering av månadsavgifter och annat och det verkar svårhanterat med administrera en debitering som ändras hela tiden beroende på elförbrukning. Man kan ju strunta i individuell mätning och debitering och debitera samma belopp varje månad men det är inte aktuellt.

Är det någon som har erfarenhet från gemensamt elavtal i en liten bostadsrättsförening?
Och då tänker jag på hur föreningen rent praktiskt skall debitera sina medlemmar.
Hej alla och tack för många intressanta och givande inlägg!
Det var rätt många inlägg så det blev för många att kommentera var för sig. Gemensamt tack här i stället.

Reflektioner över gemensamt avtal:

• Pengar att tjäna genom att vi bara behöver betala en fast avgift för nätet och en för elhandeln i stället för att varje br-innehavare betalar. (en del elhandelsleverantörer har inte någon fast avgift utan kör med påslag i stället men det blir samma effekt) Man behöver antagligen öka säkringsstorleken hos föreningens abonnemang när den även skall räcka till lägenheterna också.
  • Vi kan köpa paket från företag de fixar mätare, hjälper med info till medlemmar, ordnar avläsning av förbrukningsdata och paketerar denna till fil. Infotmetic och Ecoguard t.ex. Sen får vi själva eller med hjälp av förvaltare hantera förbrukningsdatan och debitera medlemmarna.
  • Vi vill ha individuell mätning pga rättviseaspekt och incitament och minska förbrukning
    Nackdelar
  • friheten för enskilda br-innehavare att välja elhandelsavtal försvinner. T.ex. möjligheten att välja, grön el, fossilfri el, timdebitering, jaga billigast etc
  • administration för att debitera ut kostnaden på medlemmar. Antingen kostnad i tid eller om vi köper tjänsten. Stor nackdel för oss som nu kör med egenförvaltning. Momshanteringen ökar. (Vi har redan sådan så det är nog hanterligt)
  • viss eftersläpning i utdebiteringen måste hanteras t.ex. med preliminärdebitering + avstämnig, exvis varje kvartal. Extra jobb när någon flyttar.
  • Stadgarna måste ändras (tror jag)
  • Styrelsen måste ta ställning till vilket elhandelsavtal som vi skall ha. Bör omprövas löpande. Det gäller iofs nu också men blir viktigare när avtalet även gäller lägenhetsel. Ett jobb till…
  • rätt mycket jobb i samband med övergången till gemensamt avtal. Skriftlig information till medlemmar + disussions- och informationsmöten. Beslut på årsmöte/extrastämma