Nils Holgesson rapport 2023, elnätsavgiften har i snitt höjs med ca 10% under 2023

Här det verkligen rimligt att vi ska fortsätta låta privata företag ha monopol på elnäten?

Efter en period med relativt stabila elnätspriser stiger priserna igen, med nästan 10% över hela Sverige, där det finns fall med prisökningar över 30 %. Samtidigt fortsätter skillnaden att vara stor – knappt 3 765 kr per lägenhet och år – mellan landets dyraste och billigaste kommun…

En kartläggning från Nils Holgerssongruppen visar att det är stor skillnad mellan de olika kommunerna och stor skillnad mellan hur de olika stora privata elnätsföretagen har agerat. Eon har kraftigt höjt sina priser (19–23 %), Ellevio har höjt sina priser (5–14 %) och Vattenfalls priser har överlag sänkts (-7–0 %)…

Rapporten,
https://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2023/el-2023/

Ökningen är som störst i en del små kommuner i södra Sverige, på västkusten och i flera större kommuner i Stockholms län.

Sett över landet är ökningen nästan tio procent i snitt, trots att elnätsbolagen sett kraftigt ökade intäkter.

Vilken årlig förbrukning utgår beräkningarna ifrån? Vet inte hur man kan komma upp i 160+ öre/kWh i nätavgift utan att lägga på den fasta kostnaden utslaget på ganska liten förbrukning.

Räknade på min nätavgift, via Öresundskraft, och kom fram till att min avgift ökat från 8130 kr år 2021 till 10980 kr år 2023, dvs en ökning på 35%. Beräknat på 18000 kWh årlig förbrukning. 61 öre per kWh i elnätsavgift.

Glöm frågan. Rotade runt lite och hittade förutsättningarna.

1 gillning

E.on hänvisar, liksom säkert många andra nätbolag, till ökade kostnader för förluster i nätet när elpriserna gått upp. Då bör de väl i konsekvensens namn sänka nätavgiften nu när priserna sjunker?

Ja, det var aningens ironiskt…

2 gillningar

Frågan är väl vilka andra monopolföretag kan ha dessa vinster på hushållens bekostnad :see_no_evil:.

Intäkterna har överstigit kostnaderna med i genomsnitt 30 procent, eller 10 miljarder, per år under perioden 2012–2020, enligt DN.

En annan fråga är kanske om statliga/regionala/kommunala bolag/myndigheter skulle göra ett bättre jobb att bygga ut och säkra näten. Jag är inte övertygad om det. Även om jag nog kan tycka att central infrastruktur som elnät borde vara en statlig angelägenhet.

Tycker inte att statliga Vattenfall gör ett sämre jobb än privata EON snarare tvärtom…

Men sen kan det ju bli hål i statskassan om man inte låter statliga Vattenfall ta ut dessa övervinstwe.

Värt att nämna i sammanhanget är att EI sätter intäktsramar för Elnätsföretagen. Det är alltså ingen fri prissättning, utan det är relativt hårt reglerat hur mycket pengar elnätsföretagen får tjäna.

1 gillning

Vad är det som får dig att tro det? Var elnäten och utbyggnationen verkligen så jävla risigt när det hanterades statligt?

Mina främsta skäl till att detta borde drivas statligt är:

1. Möjlighet att planera utbyggnation helt utan externa utländska intressenter som kräver hög avkastning på investeringarna. Elbehov är drivande - inte maximal vinst.
  2. Det är en marknad där monopol är det överlägset bästa sättet att driva det på. Det finns nämligen bara ett elnät och det är sunt. Att då ha en ägare som hanterar både underhåll, utbyggnation samt ansvarar för säkerhet men främst att täcka kommande behov.
  3. Möjligheten att trycka alla exportkablar fulla och därmed behålla ett Sverige pris internt. (Osäker på om det går rent regelmässigt i EU dock)

Sedan anser jag i grunden att el är en vara som vi bör sikta på att hålla ner priserna så gott som möjligt. Tror det skulle gynna svenska bolag över tid med en säker elförsörjning. Det bör vara behov av el som styr vår utbyggnation - inte en så bra ROI som möjligt.

Sen är jag i grunden lite kritisk mot statlig verksamhet men just el ser jag som en så grundläggande infrastruktur del och dessutom ur ett säkerhetsperspektiv nationellt kan det nog vara klokt att faktiskt som land äga detta själv.

1 gillning

Värt att nämna är ju att EI har förlorat flera gångar i domstol när de försökte begränsa vinsterna.

Samt Sossarna gav ju nätbolagen rätt att ta ut högre avgifter inför förra valet. Yggerman gick till och med så långt och sa att EI hade fel som försökta hålla kostnaderna nere.

Vi är nog rätt eniga. Både i den generella kritiken mot statliga företag, men även i tanken att elnät är så specifik infrastruktur och ett monopol som nog bör hållas statligt. Av flera anledningar.

Kan det möjligen ha en koppling till att de politiska löftena om sänkta elpriser har gjort att man använt så mycket av flaskhalsavgifterna till att betala tillbaka till kunderna (oavsett om de haft behov eller inte då man inte tittat på vilket prisavtal man har, fast eller rörligt) att man inte kunnat använda pengarna till elnäten? Då kommer det som ett brev på posten (gamla fungerande posten) att elnätsavgifterna höjs.

Vårt kommunala bolag sänker elnätsavgiften med 30 procent från juni. Detta efter ha höjt under två omgångar senaste året.

Det måste de.

Elnätsägarna har rätt att föra kostnaderna för dessa förluster vidare till kunderna. Det skedde med viss eftersläpning.

Sedan är elnätsavgoften reglerad och starkt styrd.

Men sjunkande kostnader för förlusterna kommer visa sig i sänkta avgifter. Även om elnätsbolagen får nya intäktsramar och därmed möjligheter att höja elnätsavgoften.

Den är inte så start styrd som vi tror då våra domstolar samt politiker har luckrat upp mycket av styrningen.

Gillar speciellt att EON typ utpressade Ygerman till att få ta ut 6 miljard i högre vinster för att kunna tänka sig bygga bort effektproblemen i Skåne som skulle kosta 20 miljoner att åtgärda.

Han kommer också med en nyhet visar sig vara sprängstoff. DN avslöjar i en anslutande artikel att myndigheten Svenska kraftnät redan löser effektproblemet i Skåne fram till 2024 för en bråkdel av de summor som elnätsbolagen kan ta in i extra intäkter - 20 miljoner kronor.

Vattenfall gör det,

Men jag tror EON vill ha vinst istället.