Undra hur detta kommer påverka lönsamheten för solceller
Verkar röra sig om några hundralappar, nån tusenlapp per år. No big deal?
Det är väl typ 10 000 kr/år som är besparingen med solceller så några tusen extra om året i kostnader lär ändå påverka pay-back beräkningarna.
Frågan är om det är några tusen eller några hundra. Ganska stor skillnad:-). De hänvisar till en tidigare rapport där EI ska ha gjort lite räkneexempel. Som det är nu känns det inte riktigt som om rubriken “chockbesked” är korrekt…
Hade varit intressant att ta del av räkneexempel från de större nätbolagen så man vet om man ska vara i chock eller inte😀.
Tillägg: ingen beräkning har gjorts för mindre anläggningar. Det verkar dock handla om ett fåtal procent i höjd nätavgift.
plus att vi nog får räkna med att 60 öringen skattereduktion tas bort innan de solceller som installeras nu har tjänat ut sin livslängd.
Man har som privat solcellsägare fått ca 5% rabatt på nätavgiften för sk nätnytta här, är det så en reducering av avgeften eller wn ersättning för att man gör att nätet blor mindrw belastat? Det är ju som jag förstår det denna ersättning som nu blir förbjuden, och dessutom ska man nu då betala för den el som man överför utåt också, vilket i mitt områdw betyder ca 50 öre per kWh, det gör ju att det är mer lönsamt att stänga ner systemet eller öka sin förbrukning maximalt de dagar som elpriset är under 50 öre per kWh eftersom jag då får betala för att sälja el.
Det här är ju verkligen då fel i detta läge…
Ja, här behöver man nog tänka och räkna några varv till om man vill att folk ska fortsätta sätta upp anläggningar. Bottagen nätnytta är ju inga problem, men börjar man ta betalt för att folk levererar el till nätet så tror jag det kan bli stora problem med viljan till alternativa investeringar på energiproduktionsfronten.
Men visst, hembatterierna blir ju billigare, så visst. Jag kan tänka mig en ö-lösning också i sådana fall.
-
Ibland är fan EU skräp, ska alltid hålla på och inskränka på vår energi.
-
Blir fortfarande lönsamt att ha solceller men återbetalningsyiden i kalkylen kanke ökar med nån månad.
Solceller för villor ska subventioneras av staten vid inköp och även vid drift.
De monteras på fastigheter som inte nyttjar merparten av energin i realtid…
Tusentals micro anläggningar ger enormt ineffektiv installation per kwh.
Tänk om staten byggt stora solcellsparker som vi alla kunde fått energi från? Som en del av ett fungerande elförsörjningssystem. Nåt som vi redan betalt för genom skyhöga nätavgifter och energiskatter genom åren.
W
Nätavgifter måste vara det mest felförstådda begreppet i hela Sverige. Att drifta och underhålla elnät är dyrt. Varje år ska nätägaren minska antalet avbrottsminuter. Dessutom är elnätet byggt för elkonsumenter och med tanken att spänningen ska minska desto längre ifrån en nätstation man är. En produktionsanläggning ökar spänningen.
Man får ha ganska stora anläggningar och ändå räknas som “småproducent” vad folk missar är att dessa anläggningar kan kräva miljoner kr i nätinvesteringar. I dagsläget får inte nätägaren ta betalt från ägaren för produktionsanläggningen för dessa investeringar utan de slås ut på alla nätägarens kunder.
Så din solcellsanläggning subventioneras inte bara utav staten utan också av alla dina grannar och alla andra i samma nätområde som du!
Solceller är superbra, men eftersom att nyttan är främst för anläggningsägaren borde den stå för kostnaden.
Fast läser man sida 105 i Ei:s rapport från 2021, Översyn av regelverket för nätavgifter för mindre produktionsanläggningar, läser man att anläggningar som har en inmatning med mindre än 43,5kW fortfarande är undantagna. Urklipp från rapporten:
Således kommer de flesta privatpersoner ej påverkas.
EDIT: Jag hade fel, privatpersoner kommer att påverkas. Se " Frågor och svar om slopad reduktion av nätavgifter för småskaliga produktionsanläggningar"
Det som ändrade i nya beslutet då EU trumfar svensk lag,
Ei:s bedömning är att bestämmelserna i ellagen inte får tillämpas i strid med elmarknadsförordningen. Nätägare ska därför inte längre reducera nätavgiften för småskaliga produktionsanläggningar, säger Carl Johan Wallnerström.
Rätt bra beskrivning av vad som bestäms.Beslut om nätavgift steg bakåt för solel i Sverige | Bengts nya villablogg
Ja det verkar som att en del förändringar kommer att ske.
Intressant läsning när vi senaste året uppmanats att spara el. Nu kommer incitament att använda mer. Det kan kännas nyckfullt, men jag fattar självklart problemställningarna.
Jag är hyfsat övertygad om att beslutet till slut hamnar inom nå’n rimlig nivå som gagnar oss alla i stort.
Spännande att EI under mer information hänvisar till sin rapport som jag länkade till.
Men går man in på “Frågor och svar om slopad reduktion av nätavgifter för småskaliga produktionsanläggningar” så skriver det att det gäller alla.
Alltså hade jag fel, det kommer beröra privatpersoner också!