Förändrade skattesubventioner för solceller

Regeringen avser därför att föreslå att subventionsgraden för skattereduktion för installation av solceller åter sänks till 15 procent och att skattereduktionen för mikroproduktion av förnybar el slopas. Förslagen aviseras i regeringens höstbudget.

Hur tror ni detta påverkar solcellsinstallationer?

Skattereduktionen är 60 öre/såld kwh. Så egenförbrukning och energilagring blir lite mer relevant, men lönsamheten överlag minskar. 60 öre ren vinst i form av skatteavdrag är mer än elpriset är mycket av tiden. Så lönsamheten för den som säljer mycket skadas en hel del.

1 gillning

Då slipper vi överproduktion av el som inte behövs. Har man batteri+elbil så är det toppen med solceller.

1 gillning

Hur mycket påverkar det en kalkyl?

Ponera en anläggning på 16000 kWh. Egenförbrukning 8000 kWh.
8000 kWh säljs som idag ger 4800 kr.

Låter det rimligt?

Alternativet idag är då ett batteri för egenanvändning.

Det känns som att detta kommer att slå mot kalkylerna som branschen lämnar till kund. Jag tror inte det är avgörande för alla, men 60-öringen har ju självklart hjälpt. Jag brukar se det som att min bekostar de fasta kostnaderna för nätanslutning.

Eftersom jag värmer kåken med LLVP så känns inte batterilagning som ett rimligt alternativ då de ändå inte räcker till en kall vecka i januari när solen inte skiner, dvs när man skulle behöva lagringen som mest.

Det räcker ganska långt om du kan driva en dag, åtminstone om vi ser samma svängningar i pris mellan natt och dag som varit senaste åren.
Då har man fortfarande ha bra nytta av batteriet även om det inte är solel den perioden.

1 gillning

Sant iofs. Man lär väl få se fler batterikalkyler framöver för branschen ska ju syssla med något…

Trist. Med facit i hand vore det bättre att investera pengarna i en global indexfond istället. Avbetalningstiden för vårt system är redan runt 15 år med tanke på senaste årets låga priser.

Regeringen är den samma som höjde subventioneringen på solcellsinstallation från 15% till 20% för ett tag sedan, sen tar de bort allt? Är lite upprörd :cry:

Låter som det from nästa sommar kommer bli lönsamt att stänga av växelriktaren under perioder med minuspriser. Vaska bort all överskottsel en dag med strålande solsken blir svårt, i vårt fall upp mot 70-80 kWh som mest. Batteri känns inte lönsamt ännu med dagens priser och kapacitet men utvecklingen går ju framåt här.

Kanske kommer (eller redan finns?) någon smart pryl som automatiskt räknar ut produktion och egen förbrukning och sedan leder bort allt överskott mot en konstlast…? :grin: