Elpris för att solceller ska löna sig

Säg att man köper solceller för 200 000 (13000 kwh produktion) eller sätter in samma summa på en indexfond med 7% avkastning. Nån som orkat räkna på vilket elpris som krävs för att solcellerna ska vara mer lönsamma på en 20 års period?

1 gillning

Det är svårt att räkna på då elpriser skiftar över år, månad, vecka, dag, timme…

Men det finns lite försök till räkning i nån av de befintliga solcellstrådarna.

1 gillning

Jo, jag tänker något slags genomsnittspris för åren men ska kolla om det finns nåt i tidigare trådar.

Kort å gott, ju högre elpris detså mer lönsamt… Men de kan aldrig bli jämförvart me va du kan få på börsen…

Samtidigt är “kan” det magiska ordet här. Det förekommer dessutom två gånger. Men jag håller med, man ska ha fler skäl än rent ekonomiska för att satsa på det.

…även om mina just i år avkastat bra mycket mer än börsen. :smiley:

1 gillning

Verkar inte särskilt lönsamt med solceller om.man räknar på detta vis:
200 000 * 1,07^20= 773937kr
13000kWh* 20år= 260000kWh

773937/260000=297 öre/kWh

Kommer snittförtjänsten under de närmaste 20 åren inkluderat skattefördelar överstiga 297öre?Vem vet?

3 gillningar

Det beror ju på om antaganden kring börsen, ISK-skatt, förmögenhetsdito och 78000 andra saker också vore lika huggna i sten som kalkylen.

Så, återigen, man bör ha fler skäl. :slight_smile:

2 gillningar

Jag tror att de är få som ångrar sina installationer av solceller då det ger en go känsla när de sitter där. Oavsett hur börsen går. Man vet att man resten av livet kommer ha en minimal elräkning. Lite som att en del amorterar istället för att investera. En go känsla trots att det kanske inte är det mest ekonomiska.

Jag ser även solcellerna som en investeringsdiversifiering.

12 gillningar

Det beror på hur man räknar.

Fonderna är ju en realiserbar tillgång som ger kontinuerlig avkastning.

Solcellerna är inte realiserbara. Deras värde minskar dessutom år efter år, men deras avkastning är i stort sett konstant (räkna med ca 10-15% minskad produktion på en 20 års period pga åldring) Möjligen, i en annan bostadsmarknad ger de ett högre försäljningspris på bostaden.

2 gillningar

Behöver man inte också dra bort investeringskostnaden dvs 200000? De första åren går ju all vinst från solcellerna till att betala av kostnaden. En fond lönar sig ju från dag ett?

I ditt exempel skulle isåfall elpriset behöva vara ca 374 öre i genomsnitt för att det ska löna sig på 20 år. (773937(+200 000)/260000=374 öre/kWh)

1 gillning

Säg det till den som började spara i januari 2022.

Min poäng är att vi bara vet svaret på en sådan kalkyl efteråt.

3 gillningar

Länkar till en uträkning jag gjorde i en annan tråd. Här landar solpaneler/börs på ungefär samma nivå efter 25 år vid ett snittelpris på 80 öre/kWh men anläggningen du föreslår är lite dyrare (och anläggningen jag har i exemplet är i sin tur dyrare än vår egen anläggning).

Den största missen i er förenklade uträkning i den här tråden är att ni har ett scenario där pengar går in på börsen och ett annat där intäkterna från installerad anläggning inte går in på börsen. Så kan man välja att räkna, men då får ni väl lägga till någon slags annan konsumtion till solcellsscenariot. “Efter 20 år hade jag mindre pengar än om jag investerat på börsen, men jag hade i alla fall 750 riktigt schyssta stekpannor fler!” :wink:

1 gillning

Din poäng är rätt meningslös eftersom alla som besöker det här forumet nog förstår att vi pratar om statistik och kvalificerade gissningar, inte nån sorts absolut sanning.

Hur kan ni försöka jämföra aktier som investering mot solceller. Om du får tillbaka 11 % avkastning på ett år kan du ju inte sälja solcellerna vidare. En aktie kan du sälja. Investeringen är lönsam men kapitalet bundet i huset. Se det så att om har du pengarna så ger de bra avkastning så länge de fungerar. Kan inte ngn ställa frågan om en elbil är bra att äga och räkna på den också.

Genom att ta fram relevanta kända och okända faktorer och räkna på det så gott det går. Läste du inlägget jag länkade?

Ponera att du för 100.000 kr kan köpa en magisk maskin som håller i 25 år, spottar ut 20.000 kr per år och inte får säljas, och du får sätta in intäkterna på börsen. Du kan istället sätta in 100.000 direkt på börsen. Men du har bara 100.000 att avvara! I det här läget skulle nog de flesta försöka jämföra de två alternativen mot varandra.

Det finns andra trådar på forumet om det, använd sökfunktionen så hittar du en uppsjö.

3 gillningar

Korslänkning:

Har inte räknat själv men vad jag läst så brukar investering i fonder var bättre ekonomiskt. Men bara för att komplicera kalkylen lite enligt mina förutsättningar

Har själv solceller investerat 135 k i 10,5 kwh. Togs i bruk nov 2020. I skrivande stund har jag 17 k innestående hos min elleverantör som jag sålt el för, dessa kvittas mot framtida elräkningar.
2021 blev det 3000 kr vinst. Sedan 3000 kr tillbaka i skatt. 2022 återstå och se…

Säg att jag investerar dessa i fonder, ränta på ränta under 20 års tid… Det borde jämna ut skillnaden lite.

Men detta förutsätter att skatten blir detsamma och elpriset är detsamma och som alla troligtvis vet, skatten är inte konstant och elpriset är definitivt inte konstant.

Har själv inte räknat på detta men min poäng är att det är en stor enda gråzon när man ska jämföra investering i solceller kontra fonder.

Eller vad säger ni?

3 gillningar

För den produktionen är jag osäker på om du klarar dig på en “vanlig” mätarsäkring för småhus som idag ligger på 16A, tror du behöver gå upp till 20A.
Det medför ytterligare kostnader i form av högre elnätstariff för dig som du behöver räkna med i priset. Om du idag ligger på 16A dvs.

Det har du såklart rätt i. Om man försöker räkna på det och anta att alla pengar man sparar på solcellerna månadsparas i en indexfond med 7% och jämför det med att ta 200 000 kr och investera i samma indexfond så blir det såhär om jag använder Rika tillsammans ränta på ränta kalkylator.

Månadsspara 1666 kr i 25 år med ränta på ränta = 1300 000 (-200 000 för investeringen)= ca 1104 000 kr

200 000 som klumpsumma efter 25 år med ränta på ränta = ca 1 085 000 kr

Så ungefär samma med andra ord. Finns det nån annan viktig parameter man borde ha med (som går att räkna på dvs)?

1 gillning

Har du tagit med ISK-skatten? För den blir ju olika om du sätter in allt på ett bräde eller om du sprider ut det. Allt påverkas av inflationen dessutom, men detta drabbar ju olika då jag förutsätter att pengarna som sätts in år 24 är “nya” och har ett lägre värde än de som stått där i 24 år redan.

Jag kanske tänker fel, men alla dessa parametrar påverkar även denna annars ganska enkla uträkning.

1 gillning