Sämre tider och solpaneler

Hej!

Jag önskar konstruktiv feedback på mina tankar nedan! :slight_smile:

Jag (39 år) bor i hus, med tre små barn och fru. Förra året började jag omskola mig till sjuksköterska, vilket jag nu har ca 1,5-3 år kvar (beroende på vidareplugg etc).

Sämre tider, med högre ränta och högre priser på el och bränsle gör ju att de flesta försöker se över sin ekonomi, likaså vi. Då jag länge varit intresserad av privatekonomi är vår budget hyfsat optimerad. Omförhandling av räntor sker i juli, och jag utan någon heltidstjänst, eller betydande inkomster i mitt AB ser vårt förhandlingsläge inte jättebra ut. Därför har vi dragit ett besparingsvarv över vår budget och hittat några 100-lappar att fimpa. Nästa gång är vi inne på försäkringar etc men då börjar vi gå in på dumhet.

Av de stora posterna bränsle, energi och mat att arbeta med återstår energi. Det är svårt att få ner våra kostnader lägre än vad de är utan större insatser. Då har jag börjat kolla på solpaneler. Vi har idag ett sparande på ca 450.000 i indexfonder (efter årets nedgång). Detta har vi aldrig ens funderat på att röra av någon anledning. Vi vänder istället på vartenda öre pga mitt plugg, istället för att leva lite godare på våra sparade pengar. Anledningen är ränta på ränta, samt att jag som egenföretagare inte har den bästa tjänstepensionen.

Varför vi nu ens börjar snegla på solpaneler är att en sådan investering skulle ge oss ca 400 kr lägre månadskostnad de sista åren av studier (räknat på elbesparing och försäljning), efter en hyfsat realistisk kalkyl. Tittar man på avkastningen på investeringen ligger den ganska nära den långsiktiga avkastningen på börsen, 6-7 procent.

Är detta före eller efter att du har tjänat tillbaka ditt investerade kapital? Alltså, om du köper solpaneler för 100 000 och sänker din elkostnad med 7000 kr per år har du efter 10 år visserligen haft en avkastning på 7%, men du har inte tjänar några pengar på det eftersom du började 100 000 back.

Kommer du fram till detta genom en egen, förnuftig kalkyl, eller genom att titta på solcellssäljarnas glädjeexempel?

Utan att minska rimligheten i frågan kan jag säga att min anläggning överpresterat alla tre åren den varit i bruk.

Självklart finns det installationskostnader att ta i beaktande och man bör ha fler skäl än ekonomi för att installera, men som sagt, alla installatörer kör inte med glädjekalkyler. :slight_smile:

5 gillningar

Tack för era svar!

Beräkningen på avkastningen avser innan jag tjänat tillbaka pengarna, alltså från första året i bruk. Jämförelsen med börsen haltar, som du påpekar, då jag direkt börjar på minus. Men sett till att dessa 100.000 kr enbart tänkt användas för att generera avkastning, och inte spenderas i sig (på något icke-avkastande) borde jämförelsen vara likvärdig. Skillnaden här blir väl att avkastningen används för att betala en löpande månadskostnad, på börsen hade avkastningen automatiskt återinvesterats och genererat ränta-på-ränta. Tids nog kommer även den sparade slanten på elräkningen att återinvesteras på börsen, men det räknar jag inte, med här.
Avkastningen räknas även på som skattebefriad.

Jag har aldrig brunnit för solceller, har inte tagit mig tid att sätta mig in. Men i dagens läge med överlag ökade kostnader blir det iaf en attraktiv tanke att hyfsat snabbt konkret kunna sänka sin månadskostnad (på årsbasis). Med dagens elpriser blir väl solenergi till viss del en hedge mot inflation? Till viss del på bekostnad av avkastning på börsen.

Vad gäller kalkylen vet jag inte huruvida det är en glädjekalkyl. Jag har inte mer kunskap än någon annan, utöver att ha dragit ett snitt av olika tillverkare och oberoende aktörer (ej säljare, men dock pro-solel), kommunens data om solinstrålning på mitt tak, samt försökt göra pessimistiska antaganden. Men det är mycket svårt, då det till viss del blir en spekulation om framtiden (väder och elpriser).
Du har rätt i att det är viktigt att göra sin egen analys.

Som jag ser det är den enda nackdelen alternativkostnaden på det investerade kapitalet, samt något högre total underhållskostnad på fastigheten (tänker att växelriktaren behöver bytas innan panelerna rasar av taket av ålder).

1 gillning

Nja, om kalkylen håller så är det väl 7% per år, inte efter 10 år. 7% per år i 10 år motsvarar ungefär en fördubbling med ränta på ränta så en vinst på 100%, dvs 100 000 i vinst efter att ha betalt tillbaka “insatsen”.

1 gillning

Hej!

Givet att ni verkar vända på kronorna på marginalen så skulle jag inte ta ert sparkapital och investera i något som gör så pass liten skillnad varje månad (med relativt låg förutsägbarhet om framtida elpriser osv) utan hellre behålla dem på börsen. Då har ni kvar en finansiell buffert också även om den fortsätter krympa något. Kanske istället hitta ett extrajobb på några timmar i veckan som tar er igen den snåla studietiden?

(Edit: Läste mer noggrant och tog bort mitt förslag om besparingar på mat)

Lycka till!

Tack, ja, det låter ju onekligen som att vi vänder på kronorna. :slight_smile: Vidare är det helt klart ett vettigt tips att jobba extra, vilket jag gör i den utsträckning det går.

Ja, på börsen får pengarna fortsätta växa långsiktigt, helt klart. Frågan är om en investering i solceller långsiktigt ger samma avkastning som börsen. Om börsen ger ca 7% årligen, och solceller likaså (jag är beredd på att solen kan avkasta olika beroende på år etc), kan det rent av ses som diversifiering?

Jag inser att jag framstår som bullish solceller, men jag försöker verkligen ta till mig argument varför det i detta läge är bättre att ha 100.000 på börsen som avkastar 7% än på taket som avkastar samma. Besparingen per månad är liten, men det är även en årlig 7% avkastning på börsen. Fördelen med solcellerna är att de bidrar direkt till hushållsekonomin.

Jag tycker solceller känns bra. Dels ett snabbt sätt att sänka utgifter, dels relativt hög garanterad avkastning. Det höjer även boendets värde och man bidrar till minskad användning av reglerkraft.

En sak kring glädjekalkyler. Mina kalkyler jag fick är baserade på elpriser som inte är i närheten av vad vi har idag. Det är ganska vanligt att spotpris på dagen då panelerna producerar som mest är 2-3 kronor eller tom mer vissa dagar. Det blir en hel del pengar. Hur det här kommer förändras under de 5-10 år det tar att betala tillbaka panelerna är ju helt omöjligt att säga, men just nu är det en betydligt bättre affär än beräknat.

1 gillning

Hej igen!

Jag jämför inte primärt de två investeringsformerna, i det fallet håller jag med om att solceller kan ses som en diversifiering.

Mitt perspektiv är att med er ekonomiska situation är det också en trygghet att ha tillgång till likviditet. Om ni plötsligt står inför en situation där ni behöver pengar är solcellerna en synnerligen illikvid investering. När ni har ett års behov investerat på börsen, stabila inkomster och marginaler tycker jag det låter som en klok diversifiering.

Behöver ni bidrag till ekonomin från investeringen så kan du placera om hälften i en direktavkastande fond, då får ni drygt 600kr att dryga ut kassan med varje månad.

Så skulle iaf jag tänka :blush:

Mitt perspektiv är att med er ekonomiska situation är det också en trygghet att ha tillgång till likviditet. Om ni plötsligt står inför en situation där ni behöver pengar är solcellerna en synnerligen illikvid investering. När ni har ett års behov investerat på börsen, stabila inkomster och marginaler tycker jag det låter som en klok diversifiering.

Ja, det är ju detta argument som jag bråkar med. Inte för att det är fel, utan för att det alltid varit min egen ståndpunkt. Men jag börjar bli osäker nu. Investeringar i solceller ska bara göras när ekonomin inte spelar någon roll (årsinkomst på börsen, goda marginaler etc). Men om man har dessa goda förutsättningar spelar inte en besparing på 400 kr i månaden någon roll. Varför då göra det öht? Är solceller enbart något för den bättre bemedlade att ombesörja sitt dåliga samvete?

Ett tillskott på 4-500 kr månad täcker 20-50% av kommande räntehöjningar (efter ränteavdrag). Visst kan vi eventuellt få detta via en avkastande ETF eller liknande, men vet ej någon global eller svensk passivt förvaltad indexfond som direktavkastar. Hade jag varit börsagnostiker hade jag kanske hoppat på lite fastighetsfonder och lite P2P, men det limmar inte med den investeringsfilosofin jag hänger mig åt (om solceller gör det vet jag inte heller än :slight_smile: ).

@alternativtliv, jag hoppas inte att jag framtår som otrevlig. Jag uppskattar din argumentation, och min spetsighet kommer möjligen av att jag tycker du har rätt. Men jag känner inte riktigt att jag kommer åt det där motargumentet, varför solpaneler skulle vara ett sämre alternativ än pengar placerade på börsen.

1 gillning

Beror på vilken avkastning man förväntar sig på börsen. Är det 7% så kanske det är OK men inte om man räknar med betydligt mer.

Jag har funderat på solpaneler men då inte för att jag tror att det lönar sig något vidare utan mer av teknikintresse och “ideologiska” skäl, då det ser mörkt ut med landets energiförsörjning under ganska många år framåt, plus av beredskapsskäl. Ska man ha en anläggning som funkar off-grid så får man dock betala en hel del mer. Standardanläggningen fungerar inte off-grid, vilket är rätt dåligt kan man tycka.

Jag haft paneler i snart 4 år och kalkylen stämmer och blir bättre och bättre med stigande elpriser samt jag räknar med att detta också höjer värdet på huset vid en ev försäljning

1 gillning

Man kan ju investera i en mindre off grid lösning också för att värma ett enskilt rum vid en kris t ex, behöver inte vara jättedyrt eller komplicerat.

Jo det kan man förstås men man skulle ju åtminstone vilja kunna använda hela kapaciteten från alla solpaneler om det är strömavbrott men det kräver extrautrustning och tillstånd. Vill man ha hög lagringskapacitet i batterier så är det också väldigt dyrt.

Du framstår inte alls som otrevlig! Ödmjuk och resonerande är ord jag skulle använda :slight_smile: Hoppas jag inte framstår på något annat sätt heller.

Jag uppfattar vår diskussion som en diskussion på marginalen. Vi tror båda att solceller är bra, vi tror båda att det kan ge lite högre avkastning än du räknat med. Jag tror också det är framtiden.

Men om målet är att stödja er ekonomi på kort till medellång sikt så tror jag du bortser från riskerna lite för mycket. Installationsprojekt som kostar mer än tänkt? Då kunde du plötsligt kunde bara ha lagt pengarna i plånboken istället och använt dom i vardagen, för det var där jag tolkade att behovet finns just nu. Jag tycker helt enkelt det är “fel” investering så som problemet formulerats, inte att det är en dålig investering på lång sikt :slight_smile:

XACT Norden Högutdelande är en fond du kan kika på om det är intressant, den direktavkastar över 4% med utdelning kvartalsvis.

Jag anser att solceller är en bra investering, även innan de elpriser vi har nu. Men jag tycker att det ska finnas ekonomiskt utrymme för att investera, ni får fundera på om ni anser att ni har den buffert nu?
Annars har det funnits solcellslån med låg ränta, vi lånade ifrån Swedbank med 1,9% ränta.

Jag gjorde en snabbsökning i forumet för att plocka upp några gamla trådar, där i kan du förkovra dig om du har lust.

1 gillning

Jag gjorde den här kalkylen när jag räkna på solceller efter att ha fått in ett par offerter.Siffrorna kan nog behöva slipas lite på men det fungera som en grov fingervisning för min del.

Det finns en allmän bild av att solpaneler alltid “lönar sig”, men väldigt få räknar seriöst på saken och jag är fortsatt tveksam till att solen är bättre än börsen.

När man tittar på säljarnas kalkyler antas ofta högakwh-priser framåt. Jag tror jag såg någon som på forumet räknade med 180 öre / kwh exkl moms under 30 år framåt. Det är grymt högt!
Se bild nedan över prisutvecklingen månadsvis på rörligt elpris exkl moms i elområde 3 (Sthlm mfl.). Vi är fortfarande en bra bit från 180 öre/kWh.
Om man gör kalkylen på 1 kr/kWh så är den inte riktigt lika glad längre, men kanske mer rimlig.

Vidare har priserna på paneler gått upp. Ovan fanns en tråd länkad där TS fått offert på 30 paneler för 144 tkr. Jag fick offert på 30 paneler idag, dom skulle ha 190 tkr.

Om intäkten blir mindre än väntat och kostnaden högre än beräknat innebär det långa återbetalningstider.

En aspekt som jag tror de flesta missar är att solcellerna väl har en livslängd och behöver bytas ut efter ett antal år. När det gäller en aktieplacering kommer du efter denna tid ha kvar ursprungsplacering plus avkastningen, men om du investerar i solceller kommer du när dessa är utslitna att endast ha avkastningen.

1 gillning