Hej!
Jag önskar konstruktiv feedback på mina tankar nedan!
Jag (39 år) bor i hus, med tre små barn och fru. Förra året började jag omskola mig till sjuksköterska, vilket jag nu har ca 1,5-3 år kvar (beroende på vidareplugg etc).
Sämre tider, med högre ränta och högre priser på el och bränsle gör ju att de flesta försöker se över sin ekonomi, likaså vi. Då jag länge varit intresserad av privatekonomi är vår budget hyfsat optimerad. Omförhandling av räntor sker i juli, och jag utan någon heltidstjänst, eller betydande inkomster i mitt AB ser vårt förhandlingsläge inte jättebra ut. Därför har vi dragit ett besparingsvarv över vår budget och hittat några 100-lappar att fimpa. Nästa gång är vi inne på försäkringar etc men då börjar vi gå in på dumhet.
Av de stora posterna bränsle, energi och mat att arbeta med återstår energi. Det är svårt att få ner våra kostnader lägre än vad de är utan större insatser. Då har jag börjat kolla på solpaneler. Vi har idag ett sparande på ca 450.000 i indexfonder (efter årets nedgång). Detta har vi aldrig ens funderat på att röra av någon anledning. Vi vänder istället på vartenda öre pga mitt plugg, istället för att leva lite godare på våra sparade pengar. Anledningen är ränta på ränta, samt att jag som egenföretagare inte har den bästa tjänstepensionen.
Varför vi nu ens börjar snegla på solpaneler är att en sådan investering skulle ge oss ca 400 kr lägre månadskostnad de sista åren av studier (räknat på elbesparing och försäljning), efter en hyfsat realistisk kalkyl. Tittar man på avkastningen på investeringen ligger den ganska nära den långsiktiga avkastningen på börsen, 6-7 procent.