Ni som har installerat solcellspaneler. Är det lönt?

Hej!

Bor i en Villa i södra sydligaste Sverige med bra sol möjlighet. Undrar var är för risker, underhålls service och försäljning av el.

Risker… är det någon problem för hagel att den skada vid storm eller, fotboll, stenkastning?

Underhåll… Någon krånglig elektronik, någonting som går sönder med kort eller medium tid?

Hur är med elförsäljning och hur ser ut framtiden när det gäller skatt? Kan blir så att när ännu flera vill sälja el att priset för försäljning pressas ner eller även finns risker att inte kunna sälja alls?

Jag tackar i förhand

1 gillning

Jag har skrivit lite här och där på RT om min anläggning. Jag har 37 paneler och bor i kranskommun till Malmö. Min anläggning blir tre år nu i vår och detta är mina erfarenheter:

• Noll underhåll (en gång har jordfelsbrytaren löst ut)
  • Stormar, hagel och liknande är inga problem. Inte bollar hellar. Stenkastning beror nog på stenen, precis som med vilken glasyta som helst.
  • Elektroniken är simpel. Meckigast är att ställa in wifilösenordet om man vill nördfölja i appen. :slight_smile: Själva växelriktaren har kortare livslängd än panelerna, man brukar väl säga ca 15 år och då en ny kostnad på ca 15-20 beroende på storlek.
  • Jag har under tre år i stort sett haft gratis el när man slår ut alltihop. Men det beror ju på individuell förbrukning, avdrag etc. Samtidigt har jag 310W-paneler och där vet jag att man nu snarare är närmare 400W som standard.
  • Min anläggning har get 12,4 MWh per år hittills. Det var mer än de räknade med vid installation, men såå har jag helt skuggfri och exakt söderläge med 40-graders taklutning också.
  • Merparten av försäljningsavtalen går på spotpriserna hos Nordpol. Så,småkalla, men vindstilla och klara dagar är bäst ur ett ekonomiskt perspektiv. :wink:

Ingen kan säga nå’t om avdrag i framtiden, men samtidigt verkar ju elpriserna gå upp. En dag som idag (då solen tittat fram då och då, men det är grått i övrigt och februari) har jag dragit in 10kWh vid lunchtid. Igår var det ljusare och då drog jag in 25kWh. Bäst hittills i år var 28/1 med ca 42kWh. I sommar drar det iväg uppåt 80 bra dagar.

8 gillningar

Det verkar att du har riktigt bra solpaneler som kan göra dig själv försörja om el. Dem värdar är riktigt bra på även på vinter. Som lägst var är kan bli en dålig dag i den mörkaste dagen i december typ 3 -5kwh? . Vi bor i Svedala. Vem var leverantör och installatören? Riktigt imponerande värde!

Har du möjlighet att lämna ytterliggare teknisk information av din anläggning?

Tack för fantastiskt uppgifter!

1 gillning

Übergrov 20-års kalkyl för södra Sverige, rätta gärna om jag har fel! (Har grovgissat på uppsnappade siffror som kanske grumlats i mitt minne.)

Investering: 180.000 SEK

Solpanel 12 MWh/år, i 20 år:
Intäkten blir 1340 kr/mån vid 1,34 SEK/kWh.
Månadssparar man det på börsen så blir det i slutändan ett nettoöverskott om 500.000 SEK.

Pengarna på börsen i 20 år:
Ger i slutändan ett nettoöverskott om 517.000 SEK.

Ser rätt likvärdiga ut!
(Ej riskjusterat - nån som vågar sig på det?)

Frågor:

• Är 1,34 SEK/kWh realistiskt i denna kalkyl?
  • Håller installationen verkligen i 20 år?
  • Kommer installationens effektdegradering över tid vara försumbar?

Under de kommande 20 åren tror jag inte elen kommer bli dyrare i snitt, möjligen bitvis några år framåt. Jag tror inte heller solpaneler kommer bli billigare. Vi är i början av ett uppvaknande kring nackdelarna och farorna med väderberoende, och värdet av stabil elproduktion till rimlig kostnad.

Ps. Personligen lägger jag hellre pengarna på kamin, dieselagg, och kanske en liten mobil solpanel. Och resten på börsen. Tror jag! :smiley:

Min magkänsla säger att den som funderar på solceller även bör ta in leasing i jämförelsen!

Månadsintänkten att sätta in på börsen blir såklart mycket mindre, men typ 180.000 SEK kan jobba parallellt på börsen från dag 1. Och det skulle inte förvåna mig leasing också kommer med trevliga garantier som bonus.

Hej.

Titta på det här…

Kaminen är superbra men en installation kan bli 50.000 med ny skorsten. Det är värme komfort och mycket effektivt när du vill varma upp snabbt.

1 gillning

Frågan är varför de inte redovisar uträkningen för deras uppskattning. Jag kan iaf inte hitta något.

Är de möjligen rädda att konsumenten ska se att de använt glädjesiffror?

Söker man runt så skriver de flesta att man går -+0 efter ca 10 år. Ska man då under de första 10 åren tjäna 180k och de sista 20 tjäna nästan 1 miljon kronor. Känns väldigt lurt…

1 gillning

Kom ihåg att inget är inflationsjusterat, om elpriset i snitt ökar med 2,3% per år har får du dubbelt så mycket betalt för din producerade el sista året på 30-årskalkylen jämfört med första. I grova drag kanske besparingarna blir 200k första 10 åren, 300k nästa och 400k sista. Eftersom man jämför framtida besparingar med nuvarande priser med ser det väldigt bra ut räknat i kronor utan att justera för inflationen.

I alternativ 1 har du investerat 180k (egna eller lånade pengar). Du har ingen uträkning för denna kostnad.
Däremot investerar du intäkterna. Antar att du egentligen investerar besparingen vilket kan skilja från intäkterna.
Hur får du ett överskott på 500k i 20 år? Kan du visa hur du räknade på kostnad och besparing som investeras?

Jag vet att det är den kalkylen ser ut mycket optimist läge men i vilket fall om elen ska fortsätta dyr vilket inte var förra året. kan vara faktiskt bästa läge att satsar nu.

Jag har en bekant på Eon och han hade sagt tidigare att tendens på dyrare el redan i 2019.

Jag har solceller och har inte ångrat mej en enda dag. Jag personligen hade kanske inte lånat pengar eller skrapat ihop mina sista besparingar för investeringen.
För min egen del hade jag pengar som inte var avsedda för börsen samt en för stor buffert på kontot, därav investerade jag i solceller.
Så i mina ögon är det ett mervärde i ökat värde på villan samt en säker avkastning varje år som efter 7-8 år blir ren vinst. Miljöaspekten finns ju även den med i investeringen.

Att investera i solceller är för mej det sista man gör efter att man tilläggsisolerat , bytt fönster osv.
Förutsatt att man då inte har ett nyare hus.

1 gillning

Det tråkiga med solceller är att dom ger i princip noll och ingenting i Sverige när dom behövs som mest och elpriserna är höga (när det är kallt, mörkt och inte blåser). Tycker det är märkligt att staten subventionerar det över huvud taget faktiskt.

5 gillningar

Där har du helt fel. Det är en myt som som inte alls stämmer.

1 gillning

Trollar du nu eller?

Vad menar du? Alla dina påståenden är ju direkt felaktiga, så du får gärna utveckla dina tankar angående detta.

Driver du eller? Hur många soltimmar hade du i december tex när elpriserna var skyhöga?

1 gillning

Jag fick ett diagram av säljaren på två kurvor, producerad solel och konsumerad el, i princip varandras motsatser.

Och ser man till dygnet så skiner solen sällan på natten.

Jag tänker kanske inte bara på en månad, utan ser helheten……
Elen var ju inte direkt gratis i somras heller. Solen lyser även på vintern, så JA! Solceller fungerar året om.

37% egenkonsumtion räknade de med.

@AimHigher

Jag tänkte att båda fallen skulle finansieras lika och därav inte utgöra någon skillnad i jämförelsen, därför utelämnade jag finansieringen. Leasing blir nåt annat.

Tillskottet = 12.000 kWh/år × 1,34 SEK/kWh / 12 mån = 1340 SEK/mån

Detta överskott sätter jag in i Bolmesons ränta-på-ränta-kalkylator och får 680.000 SEK vid 7% i 20 år.

Överskottet = 680.000 - 180.000 = 500.000 SEK

1 gillning