Jag har varit i kontakt med SunHero som genomför gruppupphandlingar av solceller och batterier. Syftet är att investera i 8 solpaneler plus ett batteri på 20 kWh till en kostnad av 105 tkr. Tanken är att öka bolånet med samma summa och ej betala anläggningen kontant. Jag vill sen återinvestera den årliga besparingen på börsen. Har fått denna offert, har någon gått i samma tankar och har lust att hjälpa mig utvärdera den? Exakta detaljer av märke/modell på anläggningen är i detta stadie inte bestämt då upphandlingen inte avslutat än men vill gärna veta om någon kan dela med sig av sina erfarenheter! Säg gärna till om något ser tokigt ut för er!
Antal paneler
8
Installerad DC-effekt
5 kWp
Max uppnådd AC-effekt
4,43 kW
Batteri-storlek
20 kWh
Total årlig solproduktion
4688 kWH
Solproduktion till hemmet
2073 kWh
Besparing 1.2 kr per kWh
2487,6
Solproduktion till batteri
1186 kWh
Besparing 1.2 kr per kWh
1423,2
Solproduktion till elnätet
1429 kWh
Förbrukning från solenergi
2073 kWh
Förbrukning från batteri
1128 kWh
Förbrukning från elnät
6344 kWh
Faktiska effekttoppar apr-sept
2 kW
Beräknad framtida effekttoppar apt-sept
0 kW
Besparing
1 200 kr
Faktiska effekttoppar okt-mars
4 kW
Beräknad framtida effekttoppar okt-mars
2kW
Besparing
1 200 kr
Spotpris natt vs. Dag på vintern
80 öre per kWh
Antal kWh flyttat från dag till natt
3600 kWh
Besparing
1440
Sälja överskottesel eller mellanlagra billig el för att sälja när priset är högt
Jag svarar inte på frågan, men lite reflektioner kring priset… Hyggliga marginaler måste dom ha på hårdvaran ändå.
Vi gör en offgrid-stuga och jag byggde nu i vinter ett LifePo4 batteri på ca 15kwh (med nya råa celler och separat köpt BMS av god kvalitet) för ca 11000kr.
Imorgon kommer solceller på tot 4.75kw (10 st Jinko Solar Tiger 475w), för tot 8850kr.
Bra inverterare och laddare från Victron för tot ca 14000kr.
Kablar, kabelskor och kringutrustning säg 5000kr. Då har jag lyxat till det med överdimensionerade kablar och dyra säkringar.
Tot 38850kr.
Allt köpt i Europa/Sverige med moms osv.
För ett företag med bra kontakter borde ovan bli bra mycket billigare.
Edit: på en villa hade jag tagit i lite mer med solcellerna, dom är ju nästan gratis (se ovan).
Edit 2: kan det vara så att det är montering som gör såna här projekt så dyra för folk? Jag gör ju jobbet på egen hand.
Hur värmer du upp bostaden idag? Det är den enskilt viktigaste frågan att titta på när du ska avgöra om kalkylen funkar eller inte. Har du en värmepanna som kan elprisstyras (inbyggt eller via typ Ngenic) finns det mycket att hämta där utan att investera 100 kSEK.
Jag har idag solceller och batteri. En solig vår/sommar/tidig höstdag är jag 95 % självförsörjande och exporterar en del på eftermiddagarna (när batteriet är fullt och jag är på jobbet, dvs inte laddar bilen). Dessa dagar är priset på el generellt lågt så vinsten ligger i hög andel egenförbrukning. På vintern använder jag batteriet för arbitrage, dvs jag laddar när det är billigt och använder när det är dyrare. Jag säljer då inget, batteriets kapacitet går åt i hushållet.
Framöver kommer jag behöva stänga av all elexport när kvartspriset blir negativt på sommaren eftersom skattelättnaden på 60 öre/kWh är borttagen. Det är förvånansvärt ofta det är negativa priser på sommaren, så det blir ett meckande med inställningarna i batteriet.
Om du ska gå på offerten är det centralt att batteriet stöds av typ Tibber eller de elleverantör du har för automation av arbitraget. De flesta batterileverantörer har appar för styrning såklart men jag vet ingen som har det automatiserat mot elpriser/effektavgifter etc.
Hade jag skaffat solceller och batterier igen? Antagligen inte, investeringen bär sig inte eftersom marknadsförutsättningarna ändras snabbt.
När solen lyser är ju elen nästan gratis numera, i värsta fall får du betala för att bli av med elöverskottet! Det är väl möjligtvis batteriet som kan vara intressant (ladda från grid snarare än solcellerna på vintern) men hur man ska räkna hem solpaneler förstår jag inte. Jag skulle gärna köpa batterilagring utan solceller, tyvärr får man väl inget stöd för det så det blir jäkla dyrt. Måste vara sjuka marginaler på batterier idag (kanske dags att starta firma som installerar batterilager utan solceller ).
Att åtta paneler skulle ge nästan 5000 kWh årsproduktion är helt orealistiskt, glöm det. Inte ens med helt optimala förhållanden. Åtta paneler är en väldigt liten anläggning som ska bära kostnader för växelriktare, installation och annat. Nej, nej, nej.
Jag har ett 5 år gammalt system med liknande kWp och kalkylen börjar se rätt dålig ut. Väntar på att växelriktaren ska gå sönder så att jag kan komplettera med ett batteri och hybridväxelriktare. En liten tankeställare: hur ser kalkylen ut om du skippar investeringen i solpaneler+batteri och lånar summan och sätter pengarna på börsen direkt istället? Det borde räcka med typ XACTHDIV för att matcha avkastningen?
Man ska vara mycket skeptisk till solcellsföretagets egna kalkyler, de är ofta drömscenariot.
Vi fick offert på vår anläggning med break-even på 10 år som installerades 2023. För endast solcellerna ligger vi på ca 26 år och det är baserat på innan 60-öringen försvann. För solceller inklusive våra batterier blir det aningens tidigare.
Ta kalkylen från företaget och dubbla återbetalningstiden så får du en mer verklighetstrogen bild.
För att återgå till ämnet var det här nytt och intressant för mig, låter som att det är svårt att få ihop kalkylen i dagens klimat m.a.o.
Gällande batteriinvestering, kom ihåg att räkna med att batteriet kommer att degradera. Även LifePo4 (LFP) som är känt för sin livslängd kommer att ha betydligt mindre kapacitet efter några tusen cykler.
De degraderar även över tid, även om man inte kör så många cykler. Det finns typiska grafer över sånt här man kan studera.
Det där låter väldigt ovanligt i mina öron. Det förekommer säkert glädjekalkyler på sina håll men jag har ingen i bekantskapskretsen som blivit lurade så som du beskriver det.
Vår egen offert och kalkyl ligger nästan på pricken om jag ser till årssnittet för produktionen. Dock har vi dragit ner den egna förbrukningen mycket här hemma de senaste åren och nu när 60-öringen fösvunnit kommer intäkten från försäljningen att gå ner. Men räknar samtidigt med att elbilen vi planerar köpa nu i vår kommer att generera en besparing av fossilt drivmedel som är dubbelt så hög som den tidigare intäkten från skattebidraget!
Vi snittar hittills 8,25% i årlig intäkt och strax över 12 år återbetalningstid, offerten vi fick sa 11,5 år vilket förmodligen låg väldigt nära sanningen med den högre förbrukning vi hade då. Hivar man sen in hela besparingen i fonder varje månad med snittavkastning på 7%/år blir det ännu roligare.
Vi har inget batteri men bilen vi skall köpa är klar för V2x och när det kommer igång kommer det är bli riktigt bra!
Investera inte i solceller. Det gjorde jag för 5 år sen och jag ångrar mig idag.
Det såg hur bra ut som helst de första året ungefär, men sen störtdök lönsamheten. Hade varit mycket bättre att ha pengarna på börsen istället, och då räknar jag inte ens med det jobb jag lagt ner på att få dem på plats.
I teorin så har jag gått plus från dag 1 då jag lånade på bostaden till investeringen och lånekostnaderna har varit lägre än vad jag tjänat på panelerna. Men som sagt, jag hade tjänat mer på att bara ha dem på börsen.
Nu ser jag dem mer som en försäkring för väldigt dyra priser under vår/höst/sommar samt gratis luftkonditionering inomhus på sommaren. Dock så är det ju nästan gratis som det är, och ibland får man till och med pengar för att köra den på fullt, men man slipper ju det dyraste, vilket är skatt och nät-avgifter. Så lite ger de ju ändå.
Aja. Nu sitter de där.
Men jag avråder starkt att installera solpaneler idag om du inte gör det av andra skäl en ekonomiska såklart.
Produktionen är rätt pricksäker, men ersättningen är inte i närheten av den i kalkylen. Missen som verkar orsaka detta är att det kalkylerade elpriset är årssnittet, medan de borde använda det viktade snittpriset för soltimmarna.
Jag mäter det exakta resultatet i Home Assistant genom att mäta vad endast huset kostar med hjälp av en elmätare på inkommande huvudledning i proppskåpet som uppdateras i realtid. Denna ställer jag emot det faktiska resultatet för hela fastigheten och får därmed en differens som är anläggningens förtjänst.
Resultatet för våra solceller 2025 var 9 982 kr (inkl 60-öringen) medan det angivna i kalkylen var 17 860 kr. Produktionen 2025 var 10 460 kWh mot kalkylens 11 246 kWh.
Hur gör du för att komma fram till hur mycket solcellerna har leverererat?