Investera istället för att installera solpaneler

Hallå.

Skulle vilja se en diskussion kring att istället för att installera solpaneler, investera pengarna och hedga sig mot kommande elpriser.
Har bundet 2 år till.

Vad skulle ni investera i och hur fort bör man gå in i marknaden ?

Tänker att detta även funkar i andra delar med som bank ränta mm.

Energieffektivisering av boendet, t ex tilläggsisolering, nya fönster, optimerat värmesystem och vvb. Därefter kika på alternativ.

1 gillning

Välkommen till forumet!

Har du sett den här tråden?

Aktivt beslut att inte installera solpaneler - vinst eller förlust om x år?

Men du kanske menar något specifikt investeringsråd i en viss tillgång, som hedge mot elpriset? Där har jag inte så mycket att tillföra, utöver sådant som @Anonym nämner.

Tackar för svar.

Installera bergvärme förra året och har fått ner el delen från 17000kwh om året till 11-12000. Och fick billig ac på det nu i somras :blush:Huset är relativt nytt och väl isolerat. Så inte så mkt ja tänker göra där. Tacka för svar

1 gillning

Ska kolla den tråden. Tackar.

Men tänker mera Att investera som en hedge när mitt bundna elpris tar går ut. Index eller utdelning.

Jag lyckas inte räkna hem solpaneler som investering, trots boende i SE4, elbil och höga elräkningar. Mina pengar jobbar på börsen istället. Det är en helt annan risk och det är klart att jag gärna skulle ha mer tillgångar som inte korrelerar med det allmänna börsklimatet. Å andra sidan gillar jag att kunna likvidera mina investeringar och flytta om positionerna. Det är svårt att göra med 200K som sitter fastskruvat på taket…

Det samma gäller för mig. Taket och läget på huset duger inte för att det ska bli en bra investering. Fick förslag på en anläggning med återbetalning på 19 år. Ser då börsen som mera attraktiv.

Hur väljer du att investera dina pengar ? Lysa ,aktier eller räntor.?

Aktier via Avanza och ett par andra banker.

Investera för att tjäna pengar på sikt… Börsen…
Minska utgifter framöver… Solceller…

Absolut.

Men vilket ger bäst utdelning av investerat kapital.

Sammanfattningsvis är båda gissningar, men mycket (nästan allt, ärligt talat) talar för att börsen är bättre med dagens priser på paneler. För två år sedan, när min anläggning gick igång, var det betydligt billigare, och jag såg det som en diversifiering.

I efterhand har panelerna visat sig vara betydligt mer lönsamma än jag trodde, men om du har fått 19 års återbetalningstid i offerten är det tveklöst en dålig deal. Med höjd för oförutsedda händelser och saker som behöver bytas ut längs vägen skulle jag se det som +/- 0 efter 25-30 år.

Du ska nog inte göra som jag för allt har me ar i livet man befinner sig…
Jag har typ inte investera i aktier senaste 20 åren då… Jobbat minimalt de senaste 10 åren å tagit ut pension i förtid, å den är ganska låg så senaste 5 åren har jag konsentrera på att minimera utgifterna… Så solcelles paneler va mitt val…

Ja livssituationen är ju avgörande i de val man ska göra i livet. Vi tömde spanandet som följde med huset vid köp som vi nästan aldrig använde. Hoppas Se det på el räkningen i vinter.

Du har inga andra besparings råd att ge som du tycker gjort störst inverkan på el delen ?

Vad ser du som en gräns för att det ska bli värt sig för solpaneler? 10 år? Skulle staten stor satsa på att få styr på elpriserna så skulle väll det slå hårdare på solpaneler med. Tänker nu när det blåser mkt och solen är framme måste sälj delen va sämre ? Eller tänker ja fel då?

Om jag inte är helt fel ute och inte kommer ihåg fel, så har väl du en väldans bra lön.
Jag tänker att om man inte har några större summor på börsen eller på banken, så kan jag förstå resonemanget.

Men har man väldans massa pengar så skulle i min bok incitamentet på börsen sjunka rejält.
Man kan ju inte äta sej mer än mätt eller vad är det man nu brukar säga. :smiley:

Vattenmantlad kamin om man har vattenburen värme… Ackumulatorank som man kan lagra vattnet nattetid me timbaserad el…

Har kamin och vattenburet så det skulle va kul att kolla på vad man skulle kunna göra med det. Tackar för tipset

Bra lön eller inte så tänker ja att man vill göra en bra investering.

1 gillning

Sen behöver man ju inte köpa en anläggning för 200K, även fast jag förstått att det nästan behövs en större anläggning i Sverige för att kunna räkna hem det.

På vårt tak som är mot söderläge fick det plats att spika upp en anläggning för 6300€, för de pengarna gjorde jag den slutsatsen som du säger, har nu gjort slag i sak och lagt en beställning.
Vid 200 000kr skulle jag nog börja fundera mer på alternativkostnaden.

Felskrivet av mej, men jag tror att vederbörande har mycket pengar samt en hög lön.
Jag har heller inte behov av 200tusen till på börsen, därav pytsar jag ut pengar lite var stans. :wink: