Aktivt beslut att inte installera solpaneler - vinst eller förlust om x år?

Skrev i ett annat inlägg tidigare i månaden att jag tagit ett aktivt beslut att inte installera solpaneler på huset (nu).

Vad jag istället har gjort är att jag öronmärkt 150k i fonderna nedan från 1:a juli 2022.
Har satt upp en fiktiv portfölj där jag kan kolla upp hur det går för fonderna. Jag äger fonderna och ska ha dem långsiktigt, dock var de redan inköpta innan första juli så kan inte följa utvecklingen i riktiga portföljen.
Det kommer inte bli någon direkt jämförelse mot vad paneler hade genererat utan vill få ett resultat som ger mig en fingervisning om jag ska vara nöjd eller inte.

Om det är någon som nyligen installerat solpaneler för ca. 150k SEK så får ni gärna använda tråden för att hålla oss uppdaterade om kostnader och intäkter etc. för att jämföra.

5 gillningar

Kul test!

Kommer du att dra av elkostnader mot fiktiv produktion och så också?

1 gillning

Blir tyvärr väldigt komplext om jag fiktivt ska försöka räkna ut produktion etc.
Någon annan som har nyligen gjort en installation för motsvarande belopp får gärna göra det.

Jag tänker att det bli en jäkla bra avkastning nu när elmarknaden är åt helvete…

Precis, jag kan ju förlora stort mot elmarknaden så som det ser ut nu.
Men investeringen är långsiktig och jag hoppas att elmarknaden blir mer “normal” om 1-2 år.

1 gillning

Jag har installerat en anläggning för 128 000kr den 30 juni i år, men tyvärr är den inte i drift ännu då elbolaget inte är klara med sitt ännu, så hittills är det inga intäkter alls. Det ska bli kul att jämföra med dina investeringar.

Bor i SE4 och förbrukar knappt 10000kWh/år. Anläggningen beräknas producera ca 10200kWh per år.

6 gillningar

Låter bra!
Ska bli kul att följa dina siffror :grin:

Jag har en anläggning för 135000 som installerades mitten av april. Jag har hittills fått tillbaka runt 3500 på elräkningen (till godo inför vintern) sedan den driftsattes.

Den verkliga vinsten måste dock innehålla skattereduktion för såld el och alternativ kostnad att köpa mer el.

Det är lite stökigt att räkna ut exakt vad man tjänar på detta, man måste spåra vad man gör av med totalt timme för timme och beräkna mot timpriset för att få fram en korrekt total besparing/vinst.

4 gillningar

Hur ska man få en rättvis jämförelse när man kan låna till hela summan, utanför bålon eller värdepapper? Sedan skiljer det ju sig ganska mellan områdena.

Precis, vi investerar överskottet i indexfonder och lånar hela beloppet till solceller (oändlig hävstång).

Solcellerna ger ju inte heller möjlighet att sätta in vinsten eller besparingen från köpt el, så för att det ska vara mer jämförbart bör alternativet med solcellsanläggningen investera all vinst och besparing i samma fond

Skapade en teoretisk jämförelse där vinst och besparing från att ha solceller investeras, mot att ta hela summan och sätta in direkt.

7% avkastning.
Solcellerna får inte 7% första året eftersom att pengarna inte finns tillgängliga från början.
Räknat på offerten till mitt tak som inte är särskilt lämpligt för solceller egentligen, så det skulle se bättre ut för många andra hus i SE4.

Två scenarion:

Givet “låga” elpriser ser det ut att matcha börsen rätt väl, men om elpriserna fortsätter vara höga (fortfarande bara halva priset mot fastprisavtal man kan välja nu…) så är solcellerna vääldigt överlägsna.

1 gillning

Intressant läsning! Det första som dök upp i huvudet var: Om börsen och fonderna nu ligger på en låg nivå kommer det att göra vinsten mkt större för den investeringen?
Vi har sedan mars en anläggning igång, 140000kr. Inga snygga grafer gjorda ännu… Den elen som vi själva kan använda är den bästa! Slipper skatt, moms och nätbolagets överföringsavg.
Samtidigt har det varit osunda (sjukt höga) priser på såld el. Kommer den här prisbilden stå sig dröjer det inte ens 10år innan anläggningen är betald och enbart ger vinst.

Svårt att veta hur det går. Men på 10+ år så är det kanske inte så viktigt exakt när man startar?

Gick in och kikade på våra siffror. Bor i elomr 3. Från mars-juni så har vår egenanvända el + den sålda ett värde av 14000kr. Funderar nu på att investera ”vinsten” i indexnära fond för att få ett sätt att jämföra.

Använder du inte den potten i vinter då? Jag lägger på hög under sommarhalvåret och bränner av under vintern. Det har gått bra hittills, även om det fick bli lite kontanttillskott i januari-februari i år pga den stora skillnaden i pris mellan vår och vinter 2021.

Valde att plocka ut vinsten som pengar just nu eftersom jag tycker att Greenely funkar sådär. Med annat bolag hade jag säkert lagt på hög. Räknar med att byta i vinter.

1 gillning

Man kan ju räkna och gissa fram och tillbaka på det här. Men jag som till vardags jobbar mycket med investeringskalkyler och vant mig vid olika former av osäkerhet i kalkylränta och annat, blir alldeles matt när jag ser reklamen där solcellsfirmor försöker lyfta fram installationen som något glasklart positivt. Det år det knappast om man har någorlunda krav på sin ROI oavsett nyckeltal för att mäta detta.

Om man som jag bor i södra Sverige, har dyr el, kör elbil, har ett bra tak med plats för en hyfsat snygg 80-90m2-installation, så är det fortfarande tveksamt om det ska ses som en investering eller som en symbolhandling.

1 gillning

Jag har för liten årsförbrukning just nu för att motivera installation. Har fjärrvärme och endast en hybridbil vilket gör laddningen begränsad. Om jag skulle maxa användning och ladda en gång per dag så kommer jag inte över 250 kWh per månad (hemma) för bilen.

Det som krävs för att jag ska överväga installation är:
-Jag installerar AC-anläggning hemma
-Jag byter till elbil
-Elpriserna fortsätter vara höga
-Installationskostnaderna för solpaneler går ner till vad de kostade innan “ALLA” skulle ha paneler
-Byter till ny värmepump som går att styra när den inte får vara igång
-Jag byter till tim-debitering på el.

Utan ovanstående får jag inte ihop kalkylen för mig.

2 gillningar

Om intresset är att få ut max avkastning på pengarna så är solceller nog ett långsamt sätt…
Men pengar är inte alltid allt! Jag är 58 år och ser inte vår anläggning ge maximal avkastning under de närmsta 15-20 åren. Symbolhandling? Ja kanske det. Kan se barn och barnbarn i ögonen och säga att vi gjorde lite för klimatet.

Fjärrvärme ställer till det, vi har inte det.
AC ligger med på listan.
Elbil kommer.
Kan bjuda barn på laddning när de kommer på besök.
Timdebitering, check.

1 gillning

Som expert på investerignskalkyler, hur räknar du och får det till en så tveksam kalkyl att det snarare ska ses som symbolhandling än investering?
Håller med om att man inte ska tro på försäljarna kalkyler!

1 gillning