Aktivt beslut att inte installera solpaneler - vinst eller förlust om x år?

När försäljare av solceller knackar dörr drar jag öronen åt mig.

2 gillningar

Utan att krångla till det allt för mycket med olika finansieringslösningar, avancerade extrapoleringar om elprisets utveckling el liknande, kan jag för mitt scenario konstatera följande:

• installationen kostar ca 200’
  • besparing per år ca 15’
  • livslängd oklar men sannolikt kommer jag inte vara intresserad av att ha >30 år gamla paneler på taket år 2052 när det kommer finnas effektivare lösningar.
    → investeringen har en återbetalningstid på >13 år, och då har jag inte ens börjat titta på kapitalkostnad eller rimlig kalkylränta för den här typen av capex.
    Jag tror jag väljer att lägga mina pengar på något annat tills vidare.
1 gillning

15’ per år låter väldigt lågt räknat, och väljer du att räkna väldigt lågt istället för noggrant så blir det klart enkelt att få det att verka som en dålig investering

1 gillning

Det är när jag räknar noggrant. Men det spelar egentligen ingen roll. Om vi säger 20’/år så är caset fortfarande rätt beigt.

Så du menar att det är en så dålig investering med 10% direktavkastning trots den låga risken jämfört med t.ex. börsen eller private equity att det snarare är en symbolhandling än investering?

De kommer fortsätta leverera 10% direktavkastning även när börsen rasar, och håller inte inne utdelningen i några år för att företagsklimatet är ansträngt. Du behöver inte gå in med mer pengar för att rädda verksamheten när investeringen har en tuff period. Du låser inte pengarna i massa år utan att få mer än en förhoppning att det går sälja till någon annan sen, eller att det går i konkurs. Och du blir skyddad mot framtida scenarion där elpriset är riktigt högt (som vi ser denna sommaren, med 3-6kr/kwh titt som tätt. Och det är hög sannolikhet för högre elpris framåt vilket ger god möjlighet till mer än 10% avkastning per år. Väldigt fördelaktigt att låna till för hävstång jämfört med mycket annat.

Hur många andra investeringar menar du att du kan göra för att diversifiera från börsen med liknande egenskaper? De flesta går gärna in på börsen med en förväntan om 5-7% avkastning över lång sikt, men det kanske också är en symbolhandling för att det inte når 15-30% avkastning (eller vad du menar är gränsen för seriösa investeringar)?

Man kan ju tillägga att värdet på huset går upp när du har solpaneler installerade eftersom huset är mer energieffektivt än motsvarande hus utan solpaneler.

1 gillning

Det är inte jämförbart med 10% avkastning på likviderbara medel. Det tar minst tio år att nå break even, därefter kan vi börja prata om en form av avkastning. Viss skillnad.
Och efter tio år kanske bruksvärdet på panelerna bör ha skrivits av med 30-40%, att jämföra med en investering i ett välmående bolag som jag skulle förvänta mig öka i värde över tid.

2 gillningar

Javisst. Om installationen är ny, proffsigt gjord osv kan du säkert få en värdeökning motsvarande investeringen. Minus en värdeminskning för varje år som går.
Vem som helst kan ju flytta in i ett hus utan paneler och smälla upp det själv.

Vad kostar det att ta ner solpaneler, och skrota?

Jag skulle nog värdera ett hus med solpaneler lägre än ett utan, på grund av att det är så vansinnigt fult, men kanske även pga underhåll.

2 gillningar

Ännu ett argument i raden från villaägare som inte vågat ta steget ännu…

Mäklare och låneinstitut m.fl ser en klar prisökning på fastigheter med solpaneler. T.ex “Att installera solceller höjer dessutom värdet på huset med 135 000 kronor. Det visar en ny analys som SBAB och Booli har gjort.” Solceller höjer värdet på hus - SBAB

4 gillningar

Ingen aning, men tveksamt om det är mycket utslaget på t ex 30 år.

Jag har svarta pannor och monokristallina paneler och har mycket roligare saker att titta på än mitt tak. :sweat_smile: Jag förstår att man kan tycka så, men jag ser det som en eleffektiviseringsåtgärd, en intressant investering, ett litet strå till miljöstacken osv.
Men att värdera ett hus med paneler lägre tror jag det är få som gör i verkligheten. Det är som att tycka vardagsrum med kamin är mindre värt för det tillkommer sotning eller badrum med badkar för att det drar mer el och vatten än dusch.
När jag hemnetknarkar och funderar över downsizing tittar jag alltid på hur huset är placerat på tomten, orientering i förhållande till solen och eventuella skuggande träd. Men jag är väl lite extra tokig antar jag. :slight_smile:

2 gillningar

Då gäller samma resonemang oxå för alla nybyggda, renoverade eller ombyggda fastigheter, eller?
Allt vi gör slits och åldras och måste bytas ut med tiden. Isolerglas håller ungefär lika länge som solpaneler, värmepumpar av alla typer håller väl ungefär lika länge, tak behöver läggas om, målning, etc. etc.

Enligt ditt resonemang skulle då ett omodernt och orenoverat ödetorp betinga samma pris som ett renoverat, moderniserat och energieffektivt hus…

Om inte annat har nog en villaägare med solpaneler och bergvärmepump betydligt mindre ångest inför kommande vintrar. Garanterat blir även detta ett argument i budgivningen för många som funderar på att slå till på ett husköp idag!

1 gillning

Noll summespel?

Trots att statistiken endast sträcker sig från 2018 och framåt har vi kunnat göra en statistisk värdering som visar att installation av solceller höjer värdet på ett hus med i genomsnitt 135 000 kronor. Undersökningen visar även att värdeökningen motsvarade investeringskostnaden, vilken i genomsnitt låg på 137 000 kronor, efter bidrag.

Fast får man betalt för det man lagt ner så är ju isf elen som genereras helt gratis under den tid man använder anläggningen.

För att investera för att sälja är ju i de flesta fall helt meningslöst (om vi inte snackar “ljus och fräsch innerstadsetta med limefrukter i en designerskål i köket”).

1 gillning

Nää, du får ju betydligt lägre energikostnader utöver detta…!

Nja. Du kan antingen sälja huset och realisera det högre värdet, eller tillgodogöra dig framtida produktion. Inte båda samtidigt.
Många som argumenterar för att värdet på huset ökar verkar tro att kakan både kan ätas och sparas.

Hoppas vi har en central, välfungerande och billig elförsörjning långt innan dess.

Är det verkligen det? Är solpaneler återvinningsbara?

Så är det troligen just nu, som Olle indikerade ovan dessutom. Värderingsaspekten var enbart min personliga åsikt.

Så länge som vi behåller dagens skattereduktionen för försäljningen av el.

Skulle inte förvåna mig om vi i en snar framtid börjar på sänka subventionerna när de blir för dyra på samma sätt som i Tyskland. Då blir det en helt annan beräkningsgrund.

För mig är det stor osäkerhet kring avkastning för solceller över tid, speciellt om vi får ett regeringsskifte.

Är moderna solpaneler verkligen så vansinnigt fult?

1 gillning

Vi kan hoppas.

Jag förutsätter att det är lätthanterat om 30 år. Idag återvinner vi datorer och mobiler. De är hundrafalt mer komplexa än panelerna.

Helt okej och jag kan förstå den. Men det finns nog lika många som vänder på det. Men det gör ju det intressant att diskutera just därför. :slight_smile:

Jag tror det är fler som röstar blått än rött som installerat celler, men det är en killgissning. För min del kan det få fasas ut i takt med ränteavdraget. #senatorcato

De takpanneliknande är toppen, men de har inte fått samma genomslag än. :slight_smile:

1 gillning