Aktivt beslut att inte installera solpaneler - vinst eller förlust om x år?

Klart bättre än vad jag sett i villakvarteren :slightly_smiling_face:. Kul att utvecklingen går framåt.

1 gillning

Finns redan motioner kring detta från blå sidan,

I M+Kd budgeten 2018 så gav de sig på investeringsstödet för solceller,

Annars för min del får man gärna ta bort ränteavdraget också vore bra för svensk ekonomi.

Jodå, lite faktiskt. Skulle du sälja efter ex.vis 5 år har du redan sparat fett på elräkningen och får ut mer eller delar pga värdeökningen. Efter låt säga 8-10 år (med dagens elpriser…) när anläggningen betalat sig är elproduktionen ren vinst under resterande livscykel och så även initialt för någon som ev. köper huset av dig.

Men visst, om någon skulle uppfinna något revolutionerande inom 8-10 år så kanske det bara går jämt ut men då har vi förhoppningsvis hjälpt våra barn till en bättre framtid och minskat Putin och andra maktgalna diktatorer möjligheter att fortsätta plåga omvärlden.

2 gillningar

Ja, den som lever får se. Mina sitter ju där redan så jag har fått mina 20% till investeringen och fr o m för 3½ år sedan har jag i princip haft gratis el och uppvärmning. Det känns just nu som en bra grej.

Jag räknar med att spara i andra ändar än via mikroproduktionsersättningen om det blir regeringsskifte, om vi säger så. :slight_smile:

Eller ett argument från villaägare som kan räkna. Läste du den artikeln du själv länkar till?
” en statistisk värdering som visar att installation av solceller höjer värdet på ett hus med i genomsnitt 135 000 kronor. Undersökningen visar även att värdeökningen motsvarade investeringskostnaden, vilken i genomsnitt låg på 137 000 kronor, efter bidrag.”
Du köper alltså, knappt, en krona för en krona.

2 gillningar

Nej, det är inte ”enligt mitt resonemang”. Läs igen och avhåll dig gärna från att lägga ord i mun på andra, särskilt om du missförstått.
Det jag säger är att man självklart får en värdeökning av huset iom investeringen. Inte att huset ökar MER i värde än vad man lagt ner. Oändlig skillnad mot din snedtolkning ovan alltså.

Många som argumenterar i solcellsdebatten kan inte räkna över huvud taget, men det är ok.
Jag skulle faktiskt gärna installera hemma hos mig. Men så länge avkastningen på investerat kapital är knappt hälften av vad jag förväntar mig på börsen över tid, väljer jag att avstå.

3 gillningar

Jag köper en cola på Ica. Den kostar 10 kr. Jag dricker upp hälften. Vad är du beredd att betala för resten?

Spontant tänker man att värdet av en halv cola är 5kr.

För att resterande colan ska bli värd mer än 5kr krävs kanske:

• ny cola får en annan äcklig smak
  • priset på ny cola höjs
  • vi befinner oss långt från Ica
  • du som köper kan inte räkna

För att den resterande colan ska bli mindre värd än 5 kr krävs exempelvis:

• produkten utvecklas
  • nypriset går ner
  • kolsyran försvinner
  • du saknar förtroende för att jag inte skakat colan

I normala fallet är totalvärdet = bruksvärdet + restvärdet. Varför den logiken inte skulle gälla just för solceller får du gärna förklara för mig. Är det för att folk inte kan räkna?

Nu har jag läst igen och du skrev “Minus en värdeminskning för varje år som går.
Vem som helst kan ju flytta in i ett hus utan paneler och smälla upp det själv.

Skulle huset få en värdeminskning för varje år som går efter installationen? När solpanelerna fortsätter producera mer än hälften av vad elen annars skulle kosta oavsett vem som äger huset efter payofftiden på kanske 8-10 år? Och då resonerar vi utifrån nuvarande och tidigare elpriser, gudarna vet vad vi får betala de närmaste året innan någon uppfunnit en magic box.

Men visst, börsen går upp och ner och det var naturligtvis bättre att lätta lite på portföljen förra året och installera paneler än att göra det just nu. Speciellt som man kan återinvestera besparingen på elräkningen till dagens aktiepriser.

Bra tråd, ska bli kul att följa! Det var ett tag sedan vi satte upp, du har fått bättre folk än oss att jämföra med tror jag.

@Anonym jag funderar på vad det är jag har missat, för jag får känslan att du har tänkt mycket mer på det här än jag. Jag skrev så här i en tråd på samma ämne för ett tag sen:

"Vår anläggning kostar oss ca 1 200 kr/år i ränta för utökat bolån och drar in ca 14 000 kr/år. Netto drygt 1 000 kr/månad vilket investeras på börsen, vi investerar allt överskott. Bolånet utökades med knappt 100k.

1 000/mån ger ca 1,6 miljoner efter 35 år.
100k direkt in på börsen ger ca 1,1 miljoner efter 35 år."

Då räknade jag på vårt dåvarande snittpris vid försäljning, 78 öre, och inkluderade skattereduktionen. Snittet är lite högre nu tack vare höga dagspriser senaste tiden. Kvittade effektförlusten mot successivt sänkt räntekostnad i takt med amortering. Antar 7 % tillväxt i båda scenarierna. Är det verkligen så tokigt räknat?

Edit: Ser ut att vara fördel solpaneler redan efter ca 13 år. Det ska tilläggas att vi prutade en hel del på anläggningen.

1 gillning

Ja, allt annat lika håller väl inte panelerna i evighet?
Jag hade inte betalat 200’ för tio år gamla paneler som kostade 200’ i nyinstallation, till exempel.

Tror inte du räknat fel rent matematiskt.
Däremot räknar jag med betydligt högre installationskostnader och lägre nettobesparing än du. Rätt eller fel är såklart svårt att säga när jag inte har paneler själv, men de flesta solcellsleverantörer verkar generera rätt så positiva kalkyler. Jag väljer att vara konservativ.

När det gäller prognosen på antal producerade kwh så har min anläggning hittills (1.5 år) levererat exakt vad som förväntades så där verkar man inte glädjeräknat.

1 gillning

Ja, jag inser att installationerna blivit märkbart dyrare nu. Man ska nog som vi tycka att det är kul, och inte tycka att det förfular huset (våra syns dessutom bara från delar av vår trädgård, inte från gatan), för att det ska vara rätt val. Men det känns bra att det inte är helt tokigt ekonomiskt heller.

Jag skulle inte heller säga att break-even är 10 år om man som vi bolånar till sig panelerna och investerar intäkterna.

Vår anläggning slår glädjekalkylen (jag håller med om att de sockrar en del) tack vare elpriset denna vår och sommar. Återbetalningstid efter prutning 8,3 år i kalkylen, i dagsläget knappt 7 år.

Hur attraktiv kalkylen blir beror som jag ser det i huvudsak på tre faktorer.

• Hur dyr installationen blir. Ett stort oskuggat plåttak på en ekonomibyggnad är mycket enklare/billigare att installera på än ett tegeltak med diverse skorstenar, takstegar och annat som spökar vid montering och ger skuggor (optimerare gör det dyrare).

• Vilket elområde man bor i, och hur elpriset utvecklas rent generellt.

• I vilket/vilka väderstreck man har lämpliga takytor.

Jag vill nog påstå att vår kalkyl (SE4, plåttak på ekonomibyggnad i väst-syd-väst) ser rätt bra ut, men mycket hänger på elpriset.

Ja, vi kan nog räkna med fortsatt kraftigt stigande installationskostnader och plus högre inflation framöver vilket gör värdet på redan gjorda investeringar än mer positivt och för min del känner jag mig trygg mtp att elpriserna med största sannolikhet kommer att skena under hela året framöver. Verkar av någon anledning vara dom som INTE redan satt upp solpaneler som är mest skeptiska…

Även Timbro skrev för ett tag sedan (se länk ovan) och redan innan elpriserna rusade att “Det är nämligen redan ytterst lönsamt för hushållen att köpa solceller, även utan stödet som i dag betalar 20 procent av kostnaden.

Tillbaka till trådskaparen! Hur ofta vill du ha siffror att jämföra med? Varje månad/kvartal/halvår? Vi får oftast vår faktura mellan 10-15 varje månad. Så runt 15:e vet vi oftast hur mycket som överskottet ersatts med.

BTW, tror inte att 60 öre i ersättning ifrån staten gör att det investeras i solceller…

Då det är långsiktigt vi ska se på detta så är månadssiffror inte så viktiga. Men för att hålla liv och intresse i diskussionen så behövs det kanske siffror lite då och då?
Om du bokför i ett kalkylark, månad för månad, så kan du klistra in hela tabellen när du känner för det.

Jag kan lägga in hur det ser ut idag för fonderna:

1 gillning

Okidoki! Ska bara skapa nytt ifrån 1:e juli! Kul om det finns några fler att jämföra med!

2 gillningar

Blir ju knepigt att med “börsfacit-i-hand” diskutera det här efter årets kraftiga börsfall och samtidigt skenande elpriser. Hur hade det sett ut om du sålt lite av fonderna och investerat i solpaneler förra hösten? Eller innan pandemin-nedgången? Hur resonerade du kring solpaneler för 1-5 år sedan?

Och vad menar du med långsiktigt och hur räknar du på intäkterna från den egna elproduktionen, värdeökningen på fastigheten, kraftigt stigande inflation och senaste tidens kraftigt ökande priser på solpanelsinstallationer?

Men visst är det intressant att se hur det ser ut vid varje givet tillfälle. Men det är ju egentligen samma diskussion vi har när det gäller att köpa aktier och fonder nu eller senare…