Fått offert på solpaneler - kan jag räkna så här?

Nu har jag fått följande två offerter för solpaneler för vårt tak. Det enda som skiljer är att den dyrare har en bättre optimerare som kan styra de enskilda panelerna individuellt. Det viktigaste som jag ser det:

• 20 paneler - 400W Hyundai Mono All Black 400W.
  • Installerad effekt 8,0 kW
  • Beräknad produktion ca 8 000 kWh
  • Installationsgaranti 5 år
  • Effektgaranti på 84,8 % efter 25 år
  • Produktgaranti - solpanel - 25 år
  • Produktgaranti - växelriktare - 12 år
  • Produktgaranti - optimerare - 25 år

Då tänker jag att om det stämmer och vi räknar på två scenarion:

• A) 651 öre/kWh de kommande 5 åren (billigaste jag kan binda på nu enligt elpriskollen)
  • B) 200 öre/kWh de kommande 5 åren

Så får jag vid snabb beräkning följande återbetalningssiffror:

• A) ca 50 000 SEK per år, dvs. en återbetalning på ca 4 år (ca 12 % avkastning)
  • B) ca 16 000 SEK per år, dvs. en återbetalning på ca 9 år (ca 0,9 % avkastning)

Tittar man på hela 25 års perioden så blir det:

• A) 651 öre i 5 år och därefter 200 öre: ca 23 % avkastning per år
  • B) 200 öre i hela perioden: ca 9 % avkastning per år

Går det att räkna som ovan (med XIRR() i Excel), eller har jag otur nu igen när jag tänker?

Någon åsikt om panelerna / växlaren? @Rikkitikkitavi, @angaudlinn?

Offerterna

eller

PS. Intressant att man erbjuds upp till 36 månaders räntefritt lån (adminavgift på 45 kr)

2 gillningar

Optimerar behöver du ha eftersom du har skuggning av träd delar av dagen, men jag förstod inte om båda offerter hade det eller inte, du skrev att ena hade bättre optimerar som kunde styra panelerna individuellt… Det är ju det en optimerar gör? Hur är den bättre? (förutom att säljaren vill påstå så)

Och 8000kWh med 8kWp är bra förutsatt att de i de siffrorna räknat bort energin från skuggningen av träd som du sagt är rätt omfattande. Är det så?

2 gillningar

Intressant, jag satte upp solpaneler i Mars förra året och då räknade vi med 135 öre/kWh. Så min ursprunliga återbetalningstid på 10 år är ju nu nere på 5år eller mindre om dessa priser fortsätter.

1 gillning

Ett tips är att titta på ditt tak, och titta på deras layout och fundera på om du är nöjd. Ifrågasätta om du tror att du kan få fler paneler med annan layout osv. Mindre paneler kan eventuellt vara bra för att få större teckning tex.

1 gillning

Angående beräknad produktion ca 8 000 kWh, Det stämmer ju inte om installerad effekt är 8,0 kW. beroende på skuggor och vinklar på tak så kanske du endast hamnar på runt 80% verkningsgrad.

2 gillningar

Den stora osäkerheten i kalkylen är vilken intjäning det blir på solcellerna.

Den el du producerar och inte använder själv har ett värde, och den el som du direkt kan använda har ett annat.

Intjäningen på den el du direkt använder består av rörlig elnätsavgift, energiskatt och energipris (i ditt fall spotpris då du för närvarande kör Tibber) och sedan moms på allt samman. (Mycket pengar från stadskassan…) Normalt är det en ganska liten del av energin man direkt kan använda själv, möjligen elbilsladdning undantagen. Du använder normalt max ca 2 kW dagtid och solpanelerna ger 8 kW som mest.

Intjäningen på den energi du säljer och inte kan använda direkt när solen lyser består för närvarande av skattereduktion 60 öre/kWh, energin säljs till spotpris med ett eventuellt påslag på några ören. (Mycket pengar från stadskassan…) Samt några ören för nätnytta per kWh, varierar lite från nätbolag till nätbolag.

Frågan är hur länge dagens situation med extrema priser dagtid på den ljusa delen av året kommer att bestå, det blir att titta djupt i spåkulan. Alla dessa solceller som installeras kommer troligen att trycka ned spotpriset dagtid sommartid då solen lyser…

Jag tror att alternativet A är kraftigt överskattat, även B alternativet är nog optimistiskt.

Nu håller jag inte själv på med solceller mer än perifert och i de fall jag varit i kontakt med det så har det normalt varit anläggningar på mellan 70-254 kW där man använder i stort sett 100% av elen i verksamheten lokalt och inte säljer någon ström.

1 gillning

Det kan nog stämma att det blir 8000kWh. 8kWp är ett standardiserat mått på installerad effekt. Att det råkar förhålla sig så att det x1000 för att få årsproduktion är bara en slump och tumregel. Man kan få mer med bra vinkel och skuggförhållande och man kan få mindre.

1 gillning

Jag tror att du överanalyserar lite Jan, det är för många okända för att få en bra prognos. Med största sannolikhet har du en återbetalningstid mellan 5 (fortsatta extrema priser) och 10 (mer normala priser). Sen har du fler faktorer som hur mycket du faktiskt kommer producera, här bör osäkerheten vara mindre. Till detta har du osäkerheter kring skattereduktion och andra avgifter/subventioner som kan komma och gå.

En sak du inte räknat med är att huset får en värdeökning vilket i dagsläget verkar vara typ samma som installationskostnaden enligt någon studie.

Jag tycker man ska se till utgifts sänkningen snarare än återbetalningstiden egentligen. Det är ju också en effektiv hedge mot ännu högre elpriser…

1 gillning

Det skulle jag inte säga, jag har själv installerad effekt på 16.92 kW men den verkliga årsproduktionen är ca 13000 kWh pga av panelerna sitter öst/väst och ger då ca 80% av mina installerade 16.92 kW. Så om inte taket är perfekt söderläge utan skuggor så nej då får man inte ut 100%.

1 gillning

Du skapar dock inte något värde av detta, med den logiken får du en krona för en krona. Och det är en investering som sjunker i värde i takt med att den åldras.
Dels kan jag som presumtiv köpare välja att installera en ny solcellsinstallation själv, dels får man väl räkna med en avskrivning med säg 1/30 per år, minst.

2 gillningar

Jag har också svårt att se en värdeökning i dessa tider. Kanske en mindre värdeminskning ?

Mervärdet torde vara ekvivalent med hur mycket låneutrymmet ökar med sänkta driftskostnader som ger en viss värdeökning då låneutrymmet ökar.

1 gillning

= 1620kr, runt 1% av offerterna.

Om avgiften är per månad dvs.

1 gillning

Nej, det gör man inte. Men det är inte heller en kostnad. Man flyttar värde till huset. Visst kan man tänka sig att det är avskrivet efter 30 år, men då bör man ha byggt upp mer än samma värde pga solelsproduktionen. Med det här tänker kan man se det som att solcellerna lönar sig från dag 1, man ligger aldrig back.

Absolut kan man det, men poängen är att det inte är pengar i sjön från dag 1. Och det är ju helt fel att se det som en ren utgift som måste återbetalas.

Det är ju samma sak. Bostäder sjunker i värde idag, men det har ju inget med solcellerna att göra?

Här är den undersökningen jag tänkte på. Måste erkänna att jag inte läst den i sin helhet.

Det kan säkert stämma att 8000 är optimistiskt. Min poäng är att man inte kan utgå från x1000 = bästa utfall och räkna ner från det. Däremot verkar det faktiskt vara väldigt nära optimal produktion i Malmö.

1 gillning

Att värdet för de olika bitarna skiljer sig åt dels sinsemellan men framförallt relativt spotpriset ser jag sällan ges hänsyn i kalkylerna trots att det har ganska stor betydelse.

Jag har solceller sedan drygt 2 år och följer upp på månadsbasis inkl. alla beståndsdsdelar i pris/ersättning. För skojs skull plottade jag vad det samlade värdet av en kWh av respektive “typ” varit, tillsammans med nordpools spotpris som referens.

@janbolmeson Poängen är att oavsett vad man antar för spotpris i sin kalkyl tycker jag att man med gott samvete kan räkna upp värdet på en producerad kWh en bit över spotpriset, i grova drag 80-90 öre med dagens förutsättningar. Datan avser i SE4 och med rörligt elpris.

Å andra sidan kan förutsättningarna med subventioner så klart förändras snabbt och med de löjliga elpriserna vi har och ser ut att ha framför oss kan nog dessa 80-90 öre dribblas bort av osäkerheten i att prognosticera spotpriset. Kanske inte särskilt mycket praktisk nytta av slutsatsen trots allt när man tänker efter, men det var åtminstone intressant att kolla upp hur det förhåller sig :joy:

Men riktningen på taket är ju med i kalkylen. Så det påverkar ju inte. Skuggningen från träd kan så klart driva ner produktionen lite.

Har också fått offert, och skrivit på i veckan, från Solkraft Sverige. Samma produkter som i @janbolmeson första offert. 24 paneler, 9,8 kW installerad effekt med beräknad produktion på 9500 kWh. Tak mot sydöst.

Kalkylen säger att med ett elpris på 2 kr är återbetalningstiden 9 år. Med ett spotpris på en femma jämt betalas det av på 2,5 år. Men 9 år är helt ok i min värld.

Borde du inte räkna med ett genomsnitt av de senaste 25 årens elpris inflationsjusterat som ett scenario C ?

1 gillning

Vad är återbetalningstiden kopplad mot för alternativ, dvs är det återbetalningstid givet investerade kontanter skulle förblivit kontanter, eller lån? Vad menas med spotpris, är det snitt över år, eller viktat spotpris mot historisk säsongsvariation på pris resp produktion?

Jag skulle ha gjort detta 2019 när kalkylen var sämre, då skulle jag mer sannolikt haft en förmodad risk uppåt i kalkylen, nu är kalkylen bättre men känns mer osäker nedåt. Att man aldrig kan vara nöjd :thinking: och bara gjör’t.

Slängde in de där 145k i ränta-på-ränta kalkylatorn på 25 år, 7% avkastning per år. Bilden är resultatet. Det får man inte med solceller, eller?

1 gillning

Vi har en massa uträkningar och diskussioner kring detta i följande tråd:

1 gillning

Jo, om man inte tänkt konsumera utan investera intäkterna (vilket är rimlig motpol om man jämför med att direktinvestera installationskostnaden).

1333 kr/mån i 25 år:

2 gillningar