Fått offert på solpaneler - kan jag räkna så här?

Jag håller med. Det vore väldigt bra att komma upp i 10-12 kWp om det är möjligt utifrån förutsättningarna. De där sista panelerna är väldigt billiga jämfört med de första, allt inräknat.

I övrigt ser offerterna rimliga ut med beprövade produkter, även om jag inte riktigt förstår skuggoptimering-lösningen i den billigare offerten.

En reflektion är att priset per kWp är nästan precis dubbelt så högt som vårt pris för två år sedan (vi har lite högre installerad effekt, så säg ca +75 % för likvärdig anläggning). Jag har fått intrycket att det är där priserna ligger numera, så sannolikt inget betydande överpris.

1 gillning

När jag installerade solpaneler så gjorde firman en simulering av antalet producerade kwh per år. Min installerade effekt är 12 kw och den simulerade produktionen 10300 kwh per år. Första året tror jag vi producerade ca 10250 kwh så den simuleringen verkar inte helt tagen ur luften.

Spelar det inte också stor roll varifrån man tar pengarna för att få en rättvis kalkyl?
Om jag tänker på hur jag själv skulle ha gjort det givet min ekonomiska situation hade jag antagligen valt att gå till banken och låna till solceller. Samtidigt är jag inte så pass risktagande att jag hade lånat motsvarande summa för att investera. Givet det scenariot, blir inte kalkylen för solcellerna väldigt positiv då så länge min minskade elkostnad överstiger extra ränta + amortering? Alternativkostnaden är väl 0 kr egentligen? Eller tänker jag fel någonstans här?

Den är inte kopplad mot något alternativ. Det är siffrorna ut Solkrafts kalkyl.

Eftersom hela kalkylen och eventuell vinst i framtiden på el jag säljer är så väldigt beroende på hur elpriserna kommer se ut känns det som alltför chansartat att få till någon rimlig ROI-beräkning om man ska fundera på hur pengarna hade kunnat investerats istället.

När offerten skriver 2 kr elpris är det ju inte direkt ett spotpris de avser utan den totala elkostnaden. De beräknar att jag använder 60% av produktionen själv och sparar då 2 kr per kWh, så det motsvarar ett spotpris på 1,10 ungefär (+nät, skatt och moms). Försäljningen av överskottet är då värt 1,10 + skatteavdraget på 60 öre, så 1,70. Men spotpris på 1,10 verkar ju i dagsläget väldigt lågt i SE4.

Det hade så klart varit intressant med ett guesstimate på månadsvis produktion för anläggningen för att kunna göra en vassare kalkyl där jag kan lägga in rörliga månadspriser och min förbrukning på ett bättre sätt. Då kan man så klart se hur en besparing ser ut under anläggningens första 25 år om jag placerar skillnaden mellan min elkostnad med eller utan anläggningen på börsen.

Men det blir som sagt vansinnigt mycket antaganden, så frågan är hur meningsfull den övningen blir.

Jan, en fundering- är det läge att inom en översiktlig tid lägga om taket?

Vad får det för effekt på värdet på huset om det ligger solceller ivägen som måste plockas ner och sedan sättas upp igen för att byta taket?

1 gillning

Jag har ingen direkt koll på märken etc, men tycker att garantier och effektdito låter i linje med verkligheten och de siffror jag fick. Eftersom vi är på samma breddgrad så låter installerad effekt i förhållande till beräknad produktion rimlig (förutsatt att vinkel och väderstreck är korrekt). I mitt fall har jag plockat ut ca 10% mer än beräknat sedan installation men jag har 40 grader i rakt söderläge, utan skugga.

Vad var priset i offerten? Mest nyfiken på vad de tar för en anläggning av den storleken idag.

Svårt med hög sparkvot om du har elräkningar som nu att betala… :wink:

@janbolmeson snyggt, kul att du äntligen börja komma över till den goda sidan! :sunglasses: :fist_right::boom::fist_left:

Har du aktivt valt bort batterier, såg inga i offerterna. Det finns rätt stora avdrag på dom.

Vad är tanken med optimerare?
Den offerten är 20000 dyrare och fördelen är atr du ser vad varje panel ger individuellt.
Jag ser ingen fördel med högre produktion.

Räddningstjänsten hugger sönder allt om de skall in och släcka och anläggningen skall oavsett byggas elsäkert.(optimerare på varje panel gör att slingan inte ger farliga utspänningar då ett kabelbrott sker)

Paneler, jag skulle vilja se vad alternativet är om man går in och optimerar map pris. Finns det paneler med bättre watt/krona?
All black låter coolt dock, och är estetiken viktig så…

Bra med trefasväxelriktare och 12 års garanti. Detta är ofta den del som går först.
Ingen erfarenhet av Huawei men jag skriver detta på en P20 Pro, still goin…

Solaredge har haft problem med CE märkning tidigare men nu skall det vara åtgärdat.

Det är mina fem cent. Jag har svårt att bedöma totalkostnaden, det är så föränderligt nu.

Men fler har säkert synpunkter som är värda att lyssna på.

Optimerare har 2 huvudsakliga funktioner

1 Nördigt och kul (givetvis viktigt )
2 det är bra om du har skugga på delar av taket så att inte hela systemet stängs av om grannens träd skuggar 20% av ditt tak i 3h.

Jag vet, men jag vet inte hur det ser ut hos Jan med skugga och så.
Offerterna anger lika produktion. Men det kan räcka med en skorsten så pajar det. Man vill ha en offeet baserat på platsyn. Takfallsvinkel, orientering, skugga osv. Allt går att simulera i PVGIS, EUs öppna beräkningsprogram.

Jag har svårt att motivera 15000 mer(inte 20)enbart för att nörda mig…
Jag har ännu nördigare saker man kan göra för 15 papp :slight_smile: tro mig…

1 gillning

Kan inte relatera :joy:

3 gillningar

Om man tror på solceller och solel, varför ska man då installera solceller? Är det inte bättre att köpa bolagen som producerar dem?

En annan fråga, är det inte bättre att investera i installationer som görs där solen faktiskt skiner (inte SWE)?

1 gillning

“Dont put solar panels where the sun doesnt shine?”

Vi har även ett överföringsproblem. Lusar man ner Sahara med solceller behöver man flytta elen också.
Det drar mez sig kostnader.

Jan slipper det då den kostnaden ligger med i offerten.

Jag kan tänka så här att om man investerar i komersiiella bolag som investerar i solceller så finns det en vinst i att de får bättre pris per installerad kW, men å andra sidan har de kostnader för VD osv…

Vet inte vilket som överväger. Men man skall ju titta på alternativa investeringar.

1 gillning
  • Det finns paneler med skuggkompensation i panelen, de stängs av individuellt när de skuggas.
  • 8 kW verkar lågt jämfört med din energianvändning.
  • Jag läste någonstans att en tumregel för pris/installerad kW borde vara ~1,5, och större inställningar är billigare.

https://hemsol.se/solceller/pris/

Enkla förslag på tänkbara anledningar är att man vill diversifiera visst kapital bort från marknaden, och ett sätt kan vara att använda pengarna som en hedge mot högt elpris. Ett annat skulle kunna vara att solcellsmarknaden kan tänkas bli en väldigt hypad konkurrensutsatt marknad med många aktörer som vill in och få en del av kakan och därför blir en lågmarginalmarknad med hög risk.

Hej Jan!

Jag har ett kalkylark där jag la in din offert och prognos, men som också inkluderar:

• Ränta på lånet
  • Amortering
  • Anläggningsvärde (0kr efter 30 år)
  • Årlig effektförlust för paneler.
  • Gissning på att skattereduktionen kvarstår några år och sen trappas ner.
  • Egenkonsumption i %, en sparad kWh är mer värd än en såld.
  • Elcert, elöverföring, energiskatt, moms, elnätsnytta, ursprungsgaranti, elbolagspåslag
  • Ökande kostnad för elöverföring över tid
  • Kassaflöde (påverkas negativt av amortering)
  • Avkastning (amortering påverkar inte direkt, bara indirekt genom lägre räntekostnad)

Drive-länk här

Fritt fram om andra här vill använda samma

4 gillningar

Var lite nyfiken på hur du räknat för att komma fram till att en sparad kWh är mer värd en såld med tanke på skattereduktion, elcert, ersättning av elhandel utöver spotpris och nätnytta men filen verkar låst.

Du får gärna prova dela den ånyo. :slight_smile:

1 gillning

Testa igen?

Såld kwh ger:
Spot exkl moms
Ev påslag
Skattereduktion 60 öre (upp till tak)
Nätnytta.

Vid ett spotpris på 200 öre får man exempelvis (påslag och nätnytta varierar) 200+10+60+5 =275 öre/kwh

Om vi för enkelhetens skull räknar med 200 öre elpris vid köp också så är en sparad kwh värd:

Spotpris Tim/månadsmedel alt fastpris exkl moms
Elöverföringsavgift (varierar, 19,6 öre i mitt fall)
Energiskatt (36 öre i SE4)
Ev påslag (varierar, 2,7 öre i mitt fall)
Moms på hela summan.
(200+19,6+36+2,7)*1,25=323 öre

Sen huruvida man har samma pris på köpt och såld el beror ju på om man valt timspot, månadsmedel eller fast pris så det är ju ingen absolut sanning att det alltid är bäst att använda så mycket som möjligt av det man producerar själv.

Oftast har man timspot på såld el vilket brukar ge ett högre snittpris än det man betalar om man har månadsmedel eftersom elen oftast är billigast på natten när solcellerna inte ger något. Detta gör också att det ofta kan vara gynnsamt med timspot även på köpt el om man har solceller, även om förbrukningsmönstret egentligen inte lämpar sig för timspot.

1 gillning