200k solceller vs amortera

Hej!
Har 170k som jag funderar på att investera i solceller (får en anläggning på ca 11kW) eller betala av lån på ca 4 milj med en rörlig ränta på ca 3%.
Bor i en villa och förbrukar ca 15 000-20 000kwh/år.

Vad hade ni gjort och hur hade ni resonerat?

Tack för era inputs.

1 gillning

Hej!

Jag hade kört på solceller då det för mig hade känts bäst i hjärtat, vad kul att kunna producera egen el😊. Som det ser ut just nu ekonomiskt tror jag du tjänar på solceller istället för avbetalning av banklån, det beror på vad säljaren har sagt för återbetalningstid på anläggningen.

1 gillning

Jag köpte nyss solceller, ångrar det inte :slight_smile: Vad som är bäst ekonomiskt är svårt att säga säkert.

Mitt tips är att helt enkelt räkna på detta :slight_smile: Om ditt val står mellan att amortera 170tkr eller investera i solceller är det egentligen bara dessa två alternativ du behöver jämföra.

Se över hur pass stor effekt du kan få ut av dina solceller. Räkna på en högsta och en lägsta produktion. Se över vad du kan sälja eventuell överskottsel för och hur pass mycket du sänker dina elkostnader. Jämför detta med vad du sparar i räntekostnader på ditt lån och se hur lång tid det tar att betala sig. Det blir en liten räkneövning men utan detta kan du egentligen inte ta ett vettigt beslut om den ekonomiska faktorn är viktig för dig. Det blir en del uppskattningar rörande detta men det bör finnas vettig statistik. Försök att göra motsvarande bedömning med räntorna också - ett best case och ett worst case.

Spontant med nuvarande elprisläge bör det vara en klok investering med solceller. Dina minskade räntekostnad per år bör bli ca 170 000 * 0,03 = 5 100kr före ränteavdrag (ca 3,6tkr efter) om du väljer att engångsamortera av på lånet. Om vi istället antar att räntekostnaderna stiger till 5 % hade detta genererat kostnader om 8 500kr per år (ca 6tkr efter) - då är det denna nivå investeringen ska nå upp till.

Får du en lägre elkostnad + intäkter för försäljning av el motsvarande detta per år bör det vara en bra investering. Räkna på ett bästa utfall, ett lägsta utfall och se hur detta slår. Genererar solcellerna ett bättre resultat är detta en bättre investering. :slight_smile:

2 gillningar

Hade helt klart kört på solceller, bra värdeökning på bostaden också. Sen vet jag inte vad du har för energiklass på huset men om solcellerna får upp dig till klass B eller A så får du även grönt bolån med 0,1% rabatt på räntan.

1 gillning

Tack för alla bra svar! Blir att räkna lite men känns spontant känslomässigt fördel solceller :sun_with_face:

1 gillning

Solceller. Även vid sur börs brukar solen lysa. :sun_with_face:

2 gillningar

Hur stor är villan, har du funderat på vad du skulle spara in på uppvärmning om du tilläggsisolerade istället för att skaffa solceller?

1 gillning

Huset är nytt med standard frånluftsvärmepump. Enplan på 183kvm. Pga stor bottenplatta drar den en del energi. Ångrar att vi inte valde bergvärme. Har även isolerat garage på 60kvm med luft-luftvärmepump samt ute -spabad. Så totalt går det åt lite mer el än vad man förväntar sig av nybyggd villa. Även laddhybrid som drar lite el vid hemmaladdning. På sikt 100% elbil.

1 gillning

Har själv nybyggt hus på 167 kvm också enplanshus, 2 år gammalt nu och vi installerade solceller direkt. Vi har jordvärme, så egentligen behöver vi inte solcellerna men vi bor gratis i form av uppvärmning och elförbrukning. Sedan att räntekostnad har fyrdubblats hjälper inte, men att inte ha någon elräkning har underlättat för vår ekonomi.

Att räkna fram hur lång tid det tar in de återbetalda är omöjligt. Med senaste ta tidens jojo priser på elmarknaden så är det ingen som kan räkna fram det!

När bestämde vi oss för att införskaffa solceller så va detta mer än magkänsla, men den kalkyl som vi fick av entreprenören va det 11,7 år återbetalningstid på våra solceller. Den kommer att bli kortare nu men ingen aning hur kort.
Nu köper vi in ca 4500 kwh och förbrukar ca 2000 kwh direkt från solcellerna dvs huset förbrukar ca 6500 kwh. Endast bostadshus, garage kommer inom kort.

Sedan har alla olika förutsättningar men för oss va det värt att investera i solceller.

1 gillning

Har 11,5 kwh anläggning fick tillbaka 12 % av investeringen första året. Solceller vore att föredra. Du får ju pengar tillbaks oavsett hur prisutvecklingen på hus eller börsen. Huset kanske till o med ökar i värde.

Vi installerade solceller i somras, de installerades i Juni och driftsattes i början av Augusti. 11.5Kwp med en beräknad årsproduktion på 10200kWh kostade knappt 128000:- efter grönt avdrag.

Vi valde att låna till anläggningen istället för att sälja av investeringar och betala kontant eftersom jag bedömde att räntan (efter ränteavdrag) skulle vara lägre än alternativavkastningen under avbetalningstiden - och det blir ju i praktiken samma beslut du tar OM dina enda alternativ är att antingen installera solceller, eller att amortera av bolånet (d.v.s att investera pengarna är inte aktuellt).

Aug - Jan har anläggningen dragit in 10084:- och räntekostnaden sedan lånet betalades ut har varit 3228:- minus 30% ränteavdrag = 2260:-. Då började räntan ticka redan i Maj när lånet betalades ut, även om inte anläggningen fick driftsättas innan nätägaren godkänt inkopplingen och programmerat om elmätaren den 4:e Augusti.

Detta innebär att 10084 - 2260 = 7824kr eller 6.1% av investeringen är “återbetald” under första halvåret genom det anläggningen genererat när man räknat bort räntekostnader. Då har vi dessutom tagit alla de sämsta månaderna i detta halvår, och den totala produktionen under perioden är 2929Kwh d.v.s ca 30% av beräknad årsproduktion. Hur andra halvåret utvecklar sig beror framförallt på elpriset och till viss del på hur mycket räntan på lånet fortsätter att stiga.

Med det sagt, din anläggning är ju dyrare per installerad kWp. Det framgår inte i vilket elområde du bor (påverkar kalkylen en hel del) eller vad beräknad årsproduktion är (vädersträck, lutning, skuggningar etc påverkar) så det är svårt att komma med en vettig gissning (för det blir ju en gissning hur eller hur då vi inte vet vart räntor och elpris tar vägen de kommande åren) utan mer info.

Kalkylen påverkas också mycket av vad man tror att anläggningen är värd när den har några år på nacken - där verkar det inte finnas någon konsensus. En del anser att den inte är värd någonting (höjer inte värdet på huset nånting) och då måste ju anläggningen generera tillräckligt mycket intäkter för att betala räntor/alternativavkastning + hela installationskostnaden innan man går på plus. Andra räknar med en värdeökning i paritet med installationskostnaden och därefter en värdeminskning ner till noll på 25-30 år d.v.s panelernas förväntade livslängd.

/Daniel

1 gillning

Jag skulle satsa pengarna på solcells paneler… Fast allt handlar om att räkna va som är lönsamast för var å en… Så länge elpriset är högt så finns lönsamhet där specielt om man inte behöver låna pengarna när nu räntan har blivit klart högre… Sen är frågan hur lönsamt de kan vara att inte eller investera på fonder som många här gör…

Om du inte amorterar 170 kkr betalar du ca 4 % av den summan i årlig alternativkostnad (i form av ränta). Om du inte bygger solpaneler betalar du ca 10 % i årlig alternativkostnad, eftersom återbetalningstiden är ungefär 10 år. Svaret på din fråga är att du bör installera solpaneler :slight_smile:

Här får du faktiska kostnader från mina solceller, enligt mina förutsättningar!
Installerat 10.5 kwh och kostade mig 135 000 kr. Men producerar mer än så, 2022 producerade jag 12500 kwh.

Så här jag räknar, ren försäljning, skatteåterbäring 60 öre, samt att jag räknat med 2000 kwh som jag slipper köpa in.

2021: 12 000 kr, plus ca 3000 kr (bekostade min nätavgift och lite till)

2022: 21600 kr, plus ca 10 000 kr, inte fått skatte återbäringen men ska stämma hyfsat.

Investerat 135 000 kr och på två år har jag tjänat/sluppit betala 33600 kr. Fortsätter det som 2022 så kommer den vara betald rekord snabbt. Men det får tiden utvisa…

Hoppas detta hjälper dig i ditt beslutsfattande. :grinning:

Hur lyckas du få bättre produktion än anläggningens storlek?
Normalt sätt ska/bör ju Växelriktaren även vara underdimensionerad med ca 20-30% för bästa verkningsgrad mot installerad effekt och den är ju styrande.
Du kan ju näst intill inte få peakeffekt i praktiken.

Fick igång mina solceller på 11kw i mitten av Juli förra året.
Har ingen sammanställning ännu då det är så nytt. Augusti var kanon och gav ca 4700 kr i lägre förbrukning, försäljning och andra ersättningar från elbolagen.
De sista 2300kr innestående räckte en bit på decembers räkning.
Vi köpte 2930kwh fram till Nyår och hade sålt 2630kwh+egen användning av vår egna el.
Beräknad produktion är 8500kwh så vi får se.
Trots att det ger dåligt i December/Januari så har vi sänkt förbrukningen med över 50% mot året innan. Det har inget med Solceller att göra men spabadet(litet) är tömt. Håller 18,5-19 grader inne. Det går att komma ner i kostnader oavsett. 5700 kr var våra elkostnader för December (innan de innestående pengarna användes).
Nu kommer Elstödet också. Totalt 9800kr!! Helt galet, men man får väl tacka för dessa helikopterpengarna

2 gillningar

11,3 kw system med en växelriktare på 10 kw. Hade en peak på ca 11,500w men vet inte om den kan leverera ut mer än 10 kw?
Har man tur så var frysen igång precis😎

1 gillning

Bra fråga, jag blev också väldigt förvånad. Jag har inget bra svar, el och jag pratar inte samma språk men jag ska faktiskt ställa frågan till installatören.

Kan oxå ge lite inspiration till solceller…
2022 köpte vi 5.648 kwh sålde 9.826 kwh använde själva av de produserade 2.618 kwh å totala produktionen vart 12.444 kwh…
Total kostnaden för elen vart 797 kr för hela 2022 å då är varken elstödet eller skatteåterberingen medräknad… Så förra året blir någe man tjänat pengar på me solceller…