200k solceller vs amortera

Mer eller mindre som mig då. Hur stor är din anläggning @JPT ?

34 st 360 w paneler som ska teoretiskt ge 12.24 kw

Just detta är mitt främsta argument till att det är så lysande :drum:. Diversifiering!

1 gillning

Tror det finns vissa fenomen om man bor nära havet exempelvis (solen speglar i havet) då dessa fenomen kan uppstå i liten skala.

Spännande! Jag är ingen expert, men kul om du skulle kunna få en förklaring.

Jag har 33 st a 320 w så 10.56 kwh. Tyvärr så maxade jag inte taket, jag kan få plats med ca 12 paneler till. :worried: Men tycket det va onödigt då… :thinking:
Va lite dumsnål då.

Ja precis, bor i Skåne och har fritt söderläge där mina paneler sitter. Har med antalet soltimmar gissar jag.

2 gillningar

Det är inte så konstigt egentligen.
Man installerar ju en viss mängd paneler som ger en peak-effekt (kWp) vid ett standardiserat testförfarande med en viss instrålning (1000W/m2 tror jag) i 25 grader celcius.

Vad den faktiska årsproduktionen (kWh) blir (och vad jag förstår är det den som blev högre än beräknat, inte peak-effekten) beror på antalet soltimmar, skuggning, solinstrålningen (betydligt högre på exempelvis Öland än i inlandet exempelvis) och vilket väderstreck panelerna är placerade i. Det blir ganska stora variationer från år till år.

En tumregel är att en anläggning på 10kWp i söderläge ger en årsproduktion på ca 10000kWh men det är som sagt bara en tumregel.

När det gäller peakar över den specade toppeffekten (kWp) så beror det på att solinstrålningen är högre elller att temperaturen på cellerna är lägre än vid det standardiserade testet. Det kan bero på att det är högre solinstrålning rent generellt, att det är på vårkanten med låg temp eller att man får mer sol på panelerna p.g.a reflektioner (t.ex den så kallade molnkanteffekten).

Huruvida växelriktaren kan hantera panelernas effekt beror på hur den är dimensionerad, vilket fabrikat det är (Huawei kan exempelvis ge +10% mot märkeffekt medans Fronius, i a f 10Kw modellen, ger exakt det den är specad för), men också om man har batteri. Ofta kan växelriktaren nämligen mata ut sin märkeffekt på elnätet (till ditt hus och/eller till andra) samtidigt som överskottet går till att ladda batteriet.

3 gillningar

Det är fullt logiskt!
@Jln82 har 10.5 kWp installerad effekt, inte kWh installerat. kWp står för kilowattpeak, har inget med kilowatttimmar att göra.

Under 100% optimala förhållande kan anläggningen såldes leverera 10,5 kWh per timme. Om vi leker med tanken att vi har ett helt år med 100% optimala förhållanden kan anläggningen teoretiskt leverera ut 91 980 kWh (10,5kW24h365dygn).

1 gillning

Frånluftsvärmepump är med dagens elpriser omöjligt att räkna hem, nu har ni ju redan anläggningen men frågan är om du vill minska mängden använd energi eller KÖPT energi. Är det mängden använd ni önskar att minska - tror jag en bättre investering hade varit att kolla mer på ventilation och uppvärmning.
Solceller minskar endast mängden köpt energi, huset kommer fortfarande att dra 107kWh/kvm/år

EDIT: ingen här kan ge något objektivt svar som har en längre varaktighet än några dagar egentligen. Om elpriser går ned till 10öre/kWh imorgon blir det svårt att räkna hem solceller. Allt är spekulativt men solceller vs amortering vs förbättring av uppvärmning/ventilation är svårt. Pratar du med en VVS ingenjör kommer de troligtvis rekommendera att kolla på sistnämnda, pratar du med en energiexpert inom solceller kommer de troligtvis rekommendera solceller. Alla kommer kunna ta fram kalkyler som hänvisar till att deras är ”bäst” men frågan är hur du tror elpriserna kommer röra sig framöver och därefter vad som känns som bästa åtgärd.

2 gillningar

Jag vet inte hur din ekonomi ser ut men jag hade först betalat av alla dyra konsumtionslån (t.ex. kreditkort, bilån). Hur länge hade du tänkt bo kvar? Om du planerar flytta inom de närmsta 15 åren så är det nog säkrare att betala huslånet eftersom du vet inte om nästa husköpare vill betala mer för huset bara för att där finns solceller (framtida solceller är troligtvis bättre/effektivare än dina gamla solceller).
Ska du bo kvar där kan du ju räkna och se vilket alternativ som är bäst, solceller vs amortera.

Vi maxade mot förbrukningen, dvs 20% över förbrukning… Utrymmet på taken hade man kunnat få över 70 st paneler…

@wizzman har förklarat det bra. Som han även nämde så har vi producerat som mest under mars/april, peakar menar jag då. Dvs producera 10kwh, beror på de effekterna han beskriver. Med andra ord så producerar vår solceller bättre på våren än mitt i sommaren, om man ska räkna på antalet soltimmar. Mitt i sommaren peakar vår anläggning på kanske 8 kwh kanske 9 kwh. Så värmen påverkar solcellernas effektivitet negativt.

Tilläggas att vi har en SMA växelriktare, har hört att den ska vara bland de bättre.

@Affan33 påpekar att också att det omöjligt att räkna fram tiden för återbetalning. Jag Vill också understryka det! Elpriset kan gå från -3 öre, som hände nu i vinter pga överproduktion till att kosta 300 öre på bara några dagar.

Vårt beslut baserades mer på magkänsla än beräkningar.
Ska vi i framtiden bara köra elbilar, ja då kan det kännas skönt att tanka “gratis” delar av året. Ska man räkna med det i återbetalningen? Ja, gör inte beräkningen lättare… :grinning:

Hur går det för TS @Simon99? Blir du klokare? Vad blev/blir beslutet?

1 gillning

Jag har precis installerat solpaneler och är nöjd, men har eventuellt överinstallerat antalet paneler. Det har förts bra diskussioner kring varför solpaneler INTE är den bästa investeringen, som handlar om flertalet aspekter, men där risk är en viktig sådan.

Vi hade en årsförbrukning på strax under 12.000 kwh för 2022 (ner från 16.000 kwh 2021). Detta var innan vi installerade paneler. Nu tar panelerna över året nästan 100% av det. Problemet är ju att man då räknar med att kunna sälja överskottet på sommaren (samt skatteavdraget på 60 öre kwh), produktionen är ju inte jämnt fördelad över året. Risken ligger i antagandet att det alltid kommer att gå att sälja el, och att man får skatteavdrag. Alltså en motpartsrisk. Tittar vi på miljöbonusen för elbilar som försvann över en natt, då finns en anledning att vara skeptisk till att bygga en kalkyl som bygger på motpart o framförallt en statlig sådan.

Så här i efterhand tänker jag att det vettigaste är att bygga en anläggning som möter behovet varje enskild dag och endast behovet. Har man inte en elbil kanske man vill ha lite överkapacitet i anläggningen för att ta hänsyn till en eventuell framtida sådan. Men att maxa anläggningen för att sälja el kan på sikt visa sig vara ett risktagande.

1 gillning

Många relaterar till hur bra avkastning det blev med solceller under förra året, jag vill bara lyfta att det under de soligaste månaderna 2022 var det extremt fördelaktiga elpriser för de som hade solceller, typ bästa någonsin. Så man ska inte bara stirra sig blind och utgå från att det blir sådan avkastning åren framgent.
För övrigt tror jag annars på att en optimerad solcellsanläggning lönar sig i längden.

3 gillningar

Det är svårt i praktiken, då produktionen skiljer sig enormt beroende på årstid och väder, men alldeles oavsett så kommer du soliga dagar ha en överproduktion på dagen och ändå behöva köpa på natten. Såvida du inte har batteri förstås - men den merkostnaden är väldigt svår att räkna hem även om “60-öringen” skulle försvinna. Och ett batteri hjälper dig bara när du producerar tillräckligt på dagen för att ladda upp batteriet, d.v.s inte på vintern.

60-örinen kan nog mycket väl försvinna, men den är ju i princip självfinansierande eftersom den elen jag säljer genererar intäkter i form av energiskatt (39.2 öre) och moms (på energiskatt, elpris, elöverföringsavgift) när det bolag jag säljer elen till i sin tur säljer den vidare.

Som privatperson har jag ju ingen möjlighet att dra av moms eller göra avskrivningar på installationen, reparationer eller alla kostnader som jag har kopplat till produktionen, så jag vill påstå att staten får in mer pengar på grund av min sålda el, än vad de ger tillbaka.

1 gillning

Ja, många stirrar sej blinda på försäljningen. Den bästa elen är ju den egenanvända.
För egen del har jag paneler i tre väderstreck, vilket gör att anläggningen ger mer egenanvänd el.
Att sälja en himla massa el mitt på dagen är ett sämre alternativ mot att kunna använda sin el på morgon och kväll när priserna normalt sett peakar.
Då är heller inte 60öringen så viktig i slutändan.
Tyvärr handlar det ju uteslutande om tur hur taket på huset är konstruerat, så lite svårt att kunna välja dock.
Dom som kan montera på markställning då hade jag absolut monterat i flera väderstreck.

1 gillning

Ja, det är inte helt enkelt att räkna på, och rätt på kronan kan det ju inte bli. Jag menar dock att det kan finnas en poäng i att inte nödvändigtvis köpa så mycket solanläggning som pengarna eller taket räcker till. Iaf inte på grunder att “det avkastar ju som börsen”, för det kanske det inte alls gör efter eventuella takproblem, växelriktarbyten, elprisförändringar, regeländringar kring skatt och försäljning etc etc. Det är ju inget vi vet nåt om, därför = risk.

1 gillning

När vi skaffa solcells paneler va inte elpriset alls så högt å varken elstöd eller skatteåterberingen med i beräkningen för att köpa paneler… Tanken va att få ner framtida elräkning med närmare 70% bara… Att räkna lönsamhet på investerad kapital va inte målet, bara minska på framtida utgifter…
De kan vara vanskligt att räkna me att framtida elstöd samt skatteåterbering ska göra att panelerna löser alla elkostnader å ger vinst…

Som så mycket annat beror det ju på förutsättningarna - inte minst vad man har för avtal på köpt el. Köper man på fast pris, är det i s f billigt eller dyrt? Volymvägt månadsmedel, eller rent av timpris?

Om du har timpris på köpt och sålt (på sålt har de flesta timpris) så ja - om du har valet att använda elen (utan att slösa) eller att sälja den så kommer det vara mer lönsamt att använda den själv, då 60-öringen plus nätnyttan inte kommer väga upp energiskatten, elöverföringsavgiften och elpriset plus moms på hela summan.

Men om timpriset du säljer för är väsentligt högre än vad du får ge för köpt el, exempelvis genom att du har fast pris eller ett rörligt månadsmedel som visar sig hamna lägre så är läget ett annat.

Har du timpris även på köpt el så kan det dock vara lönsamt att sälja på dagen och köpa tillbaka på natten, t ex för elbilsladdning.

När jag följer upp min produktion, och värdet av såld respektive egenanvänd solel så är det visserligen skillnad, men inte alls så stor skillnad som jag hade väntat mig. Exempelvis i Augusti var såld el värd 4.48kr/kwh och egenanvänd 4,76kr/kwh. Egenförbrukningen var 19,5% Hade jag haft paneler åt flera håll så hade jag ökat detta något, men en ökning från ~20% till 30% gör inte så många kronor i slutändan, när skillnaden inte är större. (Det blir såklart större skillnad om 60-öringen försvinner).

1 gillning