Är inte expert som sagt, men det här är mina argument MOT solpaneler:
-
Professionella fastighetsägare som investerat i solpaneler på sina kommersiella fastigheter gör inte det på sina egna villor med hänvisning att de inte räknar hem det. Alltså inte av anledningar att de inte kan räkna eller har en bias mot solpaneler.
-
Kalkylerna innehåller inget utrymme för att saker går fel / sönder. Fråga vad det kostar att skicka upp någon som ska laga något på taket.
-
Man gör en kalkyl på 25 år, men om man kollar på elpriser för de kommande 10 åren eller liknande så ska priserna ner kraftigt. Experter jag har frågor har sagt att i SE4 ska priset långsiktigt ligga någonstans mellan 50 - 90 öre, i norr ca hälften. Dvs. man kan inte räkna på de priser vi har idag på 25 år. Kan man ha tur? Absolut. Men jag vill inte ha planer som bygger på tur.
-
Det finns ingen underliggande drivkraft som går åt rätt håll.
-
Man producerar när alla andra producerar som leder till lägre pris
-
Man producerar när man minst behöver det (sommar istället vinter)
-
Man kannibaliserar på varandra - varenda person som sätter solpaneler sänker den förväntade ersättningen.
-
I Tyskland har det i perioder gått så långt att man ibland får betala för att man skickar ut ström i systemet som inte kan tas hand om.
-
Fortfarande beroende av statliga bidrag som man inte vet hur de kommer att gå.
-
-
Jag tror inte på att man får tillbaka investeringen som alla pratar om. Idag ja, men jag kan inte se det om 10 år. Varför skulle jag betala för 10 år gammal utrustning?
-
Utvecklingen går snabbt framåt - priset på solpaneler faller med 75 % vart 10 år. Redan mellan 2018 när jag fick min första offert mot idag kunde jag få 25 % mer effektiva paneler (samma storlek).
-
Solpaneler på mitt eget tak gör väldigt lite för det svenska energisystemet.
-
just nu (sep/okt 2022) är det väldigt dyrt med installation jämfört med hur det varit historiskt. Vet inte om det är inflation / efterfrågan men det är nästan 5 000-10 000 per installerad kW jämfört med tidigare.
Argument FÖR solpaneler
Om vi vänder på det och tittar på argument FÖR och de fall man kan räkna hem det:
-
Det känns bra och man kan se det som en välgörenhet.
-
Om man kan förbruka all sin egen energi som man producerar (extremt få kan det på en villa), elbil är som minst ett krav tänker jag.
-
Om man har extrema ytor (tänk lantbrukare m.m.) eftersom merkostnaden per solpanel är låg.
-
Om man kan ha så pass stora batterier att man kan leverera stabilitetstjänster till nätet.
Något som också kan förändra kalkylen helt och hållet är energilagring, men batteri är inte heller lönsamt om man inte kan sälja regler/reservkraft enligt dem som gjort beräkningar på det.