Det finns ett antal inlägg kring solceller och avkastning och tänkte dela med mig av vårt resultat för anläggningen under de senaste 2 gångna åren.
Jag trodde inte att 2023 skulle vara ett bra år rent ekonomiskt då min känsla var att när solen väl sken så var elpriset lågt. Men avkastningen blev ändå 8,55% för året. 2022 gav 16,19% så den snittliga avkastningen för 2022/2023 är då 13,5%.
I uträkningarna har jag inte tagit hänsyn till elbidrag eller kommnade underhåll (vad det nu kan vara). Anläggningen kostade knappt 186 000 efter grönt bidrag, är på 14,43 kW, har en växelriktare på 12 kW och har inget batteri.
Någon mer som har räknat och vill delge sina siffror?
Trots att jag inte för bok över mina så är det min känsla också. Med elstöd och slantar tillgodo för årets produktion krymper återbetalningstiden rejält.
Min anläggning blir fem år i mars och är nog 75-80% betald då, om jag ska höfta lite.
[Infoga RT-stammis som skriker: *Alternativkostnaden!!!]
Jag tycker att det är svårt att räkna på… Hur ska man räkna ut vad den elen som man själv har producerat men också förbrukat är värd när man har timpris?
Jag har själv solceller.
Hur tänker ni kring avkastning iom att pengarna har spenderats.
Jag tänker att avkastningen blir betydligt lägre iom att de säg 100k jag lagt in i solceller är “förbrukade” och jag har inte kvar dem eller kan plocka ut dem.
Hade jag investerat på börsen hade jag haft kvar den initiala summan och avkastningen.
Räknar jag med 100k investerat i solceller och 10% årlig avkastning på dessa eller 10 år tills de betalat sig så tänker jag att avkastningen är 5% årligen över 20 år.
Dvs först måste jag få tillbaks de 100k därefter blir det avkastning.
Så blir mer jämförbart med en bättre ränteavkastning än en aktieavkastning. Fördelen mot ränta är att avkastningen från solceller inte har någon kapitalskatt och är rena 5%.
Samtidigt bör du i din analys ta med att det förbättrade kassaflödet som genereras investeras i något, förmodligen börsen eftersom det är det du jämför initialinvestering med. Med andra ord, efter 10 år har du solceller på taket samt 100k sparat på börsen (+ den avkastningen där 10k avkastat i 9 år, 10k i 8 år etc). Annars jämför man en börsinvestering med solceller + mer konsumtion)
Visst blir de fel ord som avkastning på solcells paneler… Man kan säga minskning av elräkningarna…
Räknat själv hur mycke vi har minskat eller inte behövt betala för elen under dom 2,5 åren vi haft dom…
Man köper panelerna för en summa å den dagen man säljer så får man troligen liknande summa mer för fastigheten samt kostnaden för panelerna kan man dra av från vinsten så man slipper 22% skatt på den delen… Så visst finns de en lönsamhet på inköpet av panelerna…
Jag utgår från snittet per månad, dvs. 81,02 öre/kWh + moms i exemplet nedan. Till detta så lägger jag på de rörliga kostnaderna för elnätsbolaget (överföringsavg samt energiskatt). Som du säger, helt exakt blir det inte. Men många kronor från verkligheten är vi inte. Dessutom så kan mitt snittpris vara ett annat än ditt.
Varför inte göra båda, den “avkastning” man får av solcells anläggningen läggs in på börsen under en 20 års period.
Har för mig att jag gjorde en jämförelse i ett inlägg för tag sedan. I ränta på ränta kalkylatorn. Dvs lägg in klumpsumma vs spara x kronor varje månad typ 1000 kr.
Obs! Detta förutsätter att man betala kontant, dvs inga lån att ta hänsyn till. Samt att solcellernas avkastning snittar 1000 kr i månaden.
Då “vann” solcellerna med väldigt liten marginal, sedan finns många faktorer som kan påverka detta, såväl elpriset som börsen.
Det handlar mycket om att diversifiera sin ekonomi. Så tänkte jag när jag investerade i solceller.
Du får troligen ingen liknade summa mer vid försäljning.
Växelriktare uppskattad livslängd 10 år
Solceller uppskattad livslängd 20 år
Jag har själv solceller och 22-23 betalade av ordentligt på investeringen. Ser det mer som en miljö än kapitalinvestering dock kan det på sikt ge en del om det för Sverige relativt höga elpriset ligger kvar.
PS man kan inte heller bara räkna på material kostnaden för byte av trasiga delar då arbetskostnaden troligen är en betydande del, speciellt då inte alla paneler kommer gå sönder samtidigt.
Jag investerda i mina celler 2022 men fick dem först 1/9 så missade ca 80% av de höga priserna tyvärr. Självanvändningspriset tar jag som snittsäljpristet plus moms.
Kan säga att jag ångrar mig grovt att jag köpte dem. Pengarna kommer inte ens återbetalas på 12.-14 år när man räknar med lite ränta. Och först då kommer man “tjäna” pengar. Då kommer säkert en massa reparationer etc eller så har jag flyttat.
15 resp 35 år kontrar jag med då. Det finns solceller som legat längre än så och fortfarande producerar bra.
Går en panel sönder och garantin gått ut så kommer åtminstone jag låta den ligga. Optimerarna tar hand om övriga. Att byta en växelriktare går förmodligen på den tid det tog att sätta upp den, så att tänka att det är en betydande del av kostnaden köper jag inte heller.
I Sverige är solceller inte en bra miljömässig investering eftersom CO2 avtrycket i vår elproduktion är lägre än för solcellerna som är importerade från Kina där de har hög andel fossil el.
Bättre att se solcellerna som att man tryggar sin egen elförsörjning och bidrar till lägre elpris, framförallt om man installerar dem i SE4.
I min kalkyl så räknar jag utifrån spotpris för varje timma för sig.
Har ett Python skript som sammanställer datan från spotpris, köpt/såld el och hur mycket panelerna producerat.