Solceller: så här har det gått för mig... | Hur har det gått för dig?

Det finns några aspekter som nästintill alla bortser från men som har stor betydelse.

1. Det höjer värdet på huset, enligt undetsökningar 14%, i mitt fall sa en mäklare att det höjde värdet med 400-350.000
  2. Den egna tillfredsstälkaen att kunna leva på egenproducerad el
  3. Miljöaspekten
  4. Lokal produktion aom minskar förlusterna i elnäten

Min egen åsikt är att det är alltför stort fokus på avskrivningstiden, räknar man in värdeökningen blir kalkylen en helt annan…

2 gillningar

Men du investerar väl på börsen vad jag förstått, så när du sänkt din månadskostnad pga av solcellerna så har du ju gjort motsvarande extra investering på börsen, eller har ni bara ökat er allmäna konsumtion efter installationen? Isåfall blir det ju svårt att göra en analys av alternativkostnad (det ni ska jämföra med då är investering av pengarna, men att ni sen plockar ut avkastning för konsumtion och således inte låter kapitalet växa)

Edit: Eller det kanske var det som var sista kolumnen ser jag nu

Jag själv har inte köpt solcells paneler som investering utan enbart för att få ner elräkningarna framöver…
De har blivit lite bättre än jag räknat me…
Hur mycke mer man får vid försäljning tack vare paneler struntar jag själv i, va inte därför inköp… De är bara en uppskattning vad som kan ske, å allt beror priset då på paneler samt lönsamhet gällande elpriser…
Som du skriver om uppskattat livslängd på grejorna kan de hålla de dubbla, de är ingen som vet ännu… Dvs uppskattad är mer en gissning…

2 gillningar

Jag tror det finns goda grunder att det höjer i vissa lägen, men…

…det är få anläggningar som kostar de pengarna “nyckelfärdiga” så varför en begagnad ska höja bostadens värde med mer än installationsvärdet är jag inte riktigt med på. Men ja, jag såg att du använde klassikern “mäklaren sa”. :smiley:

6 gillningar

Hur tryggar du din egen elförsörjning med solceller utan ö-drift?

Och allt vad det innebär i merkostnader. Det argumentet är void.

Det är en ekonomisk kalkyl bakom viljan att investera i solceller helt enkelt.

1 gillning

Mäklarens ord är lag…:laughing::laughing::laughing:

1 gillning

Jo, precis, vinsten från solcellerna investeras i IUSQ.
Vilket också är vad priset för solcellerna investerats i för att få fram alternativkostnaden.

I synnerhet som denna “undersökning” utfördes 2018 är ett examensarbete utfört vid SLU och Inst för ekonomi.

https://stud.epsilon.slu.se/15049/

Metodiken som använts är sund, men dataunderlaget är inte entydigt om hur mycket värdeökning man får men det blir en ökning av värdet.

Vad är värdet av solcellerna om man ser till sänkta driftskostnader?

Så som jag ser det finns 4 “vinster” med solceller:

1. Sälja el
  2. Få bidrag
  3. Sänka förbrukningen
  4. Tanka elbil gratis vid gynnsamma tidpunkter

Sen finns det optioner för batteri, off grid etc men det är kanske lite olönsamt just nu.

Tanka elbil gratis vid gynsamma tidpunkter är väl inte så ofta det inträffar?

Man använder bilen dagtid då solcellerna producerar el. Utom på helgerna möjligen.

Undersökningar visar dessutom att bilåkandet ökar med elbil, eftersom milkostnaden är lägre och det innebär troligen att den är mindre tillgänglig för laddning dagtid.

På systemnivå stämmer detta säkert, men kanske det var undantaget som det syftades på.

För oss kommer bilen hem runt halv två på dagen och kan absolut suga i sig från solens strålar på sommaren.

Den är väl värd lika mycket som den du sålde/köpte för åtminstone. Eller?

Tryckfelsnisse har varit framme, det ska vara 300.350.000:-
Min anläggning är väldigt stor för att vara på en villa, den är på 18,2 kW (65 paneler a 280 W) och producerar 15000 kWh/år och som sagt, det var en mäklare som sa så där, inte jag
Anläggningen har kostat ca 300.000 och jag fick 100.000 i bidrag då,(2017) så nettokostnad 200.000…
Kommer i år upp i 100.000 kWh producerade, hur mycket jag fått betalt för elen har jag inte räknat ut, men sen sparar jag ju också in väldigt mycket köpt el som jag slipper köpa.
På det här forumet är det väldigt många som invänder och tvekar till investeringen medan de som har byggt och har erfarenhet av solenergi mestadels är nöjda.
Vad säger det dig?

2 gillningar

Det var min poäng också, de höftar gärna. :slight_smile:

Jag tror också att det ger ett mervärde. Men att det i ditt fall skulle vara över 200k tror jag däremot inte på, helt enkelt för att hårdvaran slits och installationsvärdet idag rimligen är det man kan jämföra med. Idag är standardpanelen på runt 400W och likriktaren ny etc.

Japp, jag är en av dessa som sagt. Jag har 37 x 310W och ångrar inget. Men jag tror som sagt inte på mäklares ord om de övervärderar anläggningen för det.

Att många på forumet enbart ser till den ekonomiska kalkylen och inte andra värden hos en solcellsanläggning. Det har jag vant mig vid. :joy:

2 gillningar

Bra fråga Danne. Själv har jag utgått ifrån att alla “stora” investeringar i huset som solceller, uterum, garage, utbyggnader osv också ökar värdet på fastigheten med motsvarande. Men det exakta svaret kommer vi väl aldrig få? Man kanske bör ha med någon typ av avskrivning i sin uträkning just gällande solceller?

Unik analys: Solceller betalar sig dubbelt upp för villaägare

Svårt att veta gällande värdet. :slight_smile:
Jag är dock tämligen övertygad att det inte sänker priset i alla fall. Frågan är om det på sikt kanske blir så att hus som inte har solceller istället tappar lite i värde?
Solcellsinstallationer räknas också som grundförbättring vilket också gör att en del av investeringen kommer tillbaka vid en ev. försäljning. (Gäller endast nyinstallationer)

Grundförbättring solceller

Jag vet inte vad du. baserar Du får troligen inte mera… på?
Är sett bara ett tyckande? Egen tro? Ingen hänvisning till fakta?
Vad gäller reparationer så kan man i appen se när en panel eller optimerare börjar krångla och man kan då byta panel och optimerare. Sådant gör jag själv och har för övrigt också monterat hela anläggningen själv också, anlitade elektriker bara för föranmälan, inkoppling av växelriktare och färdiganmälan, han tog 4800:- för besväret. Inte svårt om man är en smula händig och kan läsa monteringsinstruktioner och regelverk, finns på nätet
När paneler om 30 år eller mer börjat bli uttjänta kanske man överväger att byta till nya med högre effekt, utvecklingen går ju framåt och och mina med effekt på 280 W har låg effekt om man jämför med de som levereras idag.
Paneler håller för övrigt mycket längre än vad garantierna säger, de som Johan Ehrenberg på ETC El monterade för 48 år sedan går fortfarande…
När det är dags för mig att byta lever jag troligen inte längre…

1 gillning

2022 var ett väldigt lukrativt år. Har en liten anläggning på 4,3 kWp men hade ändå knappt 13% avkastning under 2022. Regniga 2023 markant sämre med 5% avkastning.

Sen om man tittar till miljöbiten är det svårt och säga om solpanelerna är någon klimaträddare. Hittade ipcc-data från 2014 som sa 41 g co2/kWh för solpaneler. Sen hade Vattenfall data som säger 13g för svensk elmix och 50g för nordisk elmix.

Ja, det är mäklare som säljer fastigheter, och det här var en väldigt erfaren mäklare som sa detta i samband med en värdering 2018
Använda klassiker? Ja jag refererade exakt till vad han sa, vad menar du med refererade till klassiker, skulle en etfaren mäklares ord vara fel?
Anser sig du veta bättre än en mäklare ned 40 års erfarenhet?
Vad har du för grund för det?
Och med nuvarande el- och fjärrvärmepriser är ett energirenoverat hus med 1/4 av energiförbrukningen av kraven för ett nybyggt hus defintivt betydligt mera värt än ett som inte är det. Jag har total driftkostnad El, VA, FV sophämtnibg, försäkring) mindre än 20000:- för ett hus byggt 1971 med en yta på 140+ 140 m2 källare+ 45 m2 dubbelgarage + lika stor verkstad undet…
Energiklass A med 1/4 av kraven för energiklass A!
Kolla på Boverket på Sprintersteget 5

3 gillningar

Visst kan mäklare ha erfarenhet, men samtidigt så vill dom sälja in sig till en eventuell kund i framtiden…

1 gillning