Hur har du räknat när du kommit fram till att exempelvis solpaneler inte lönar sig trots det höga elpriset?
Vi har fått förslag på solpaneler som vi hade tänkte acceptera men lyssnar gärna på ditt resonemang innan vi tar beslutet.
Anläggningen kostar oss 192 000 kr efter grönt avdrag och producerar 11 700 kwh / år.
Då har vi bundit elpriset på 3,0268 kr + 0,76 kr (nät) = 3,7868 kr / kwh där vi sparar in 4 797 kwh / år = 18 165 kr / år.
Resterande 6 903 kwh säljer vi för ett snitt på låt säga 1,5 kr / kwh inkl moms = 10 354 kr / år + skatterabatt på 60 öre / kwh = 4 142 kr / år = 10 354 kr + 4 142 kr = 14 496 kr / år i såld el.
Egenförbrukad el + såld el blir alltså 18 165 kr + 14 496 kr = 32 661 kr / år eller 2 722 kr / månad.
Det motsvarar en avkastning på ca 17% per år vilket i mina öron låter ganska bra.
Tänker mig att det inte borde vara någon större skillnad på kalkylerna mellan hushåll, är det jag som tänker fel någonstans?
Är inte expert som sagt, men det här är mina argument MOT solpaneler:
Professionella fastighetsägare som investerat i solpaneler på sina kommersiella fastigheter gör inte det på sina egna villor med hänvisning att de inte räknar hem det. Alltså inte av anledningar att de inte kan räkna eller har en bias mot solpaneler.
Kalkylerna innehåller inget utrymme för att saker går fel / sönder. Fråga vad det kostar att skicka upp någon som ska laga något på taket.
Man gör en kalkyl på 25 år, men om man kollar på elpriser för de kommande 10 åren eller liknande så ska priserna ner kraftigt. Experter jag har frågor har sagt att i SE4 ska priset långsiktigt ligga någonstans mellan 50 - 90 öre, i norr ca hälften. Dvs. man kan inte räkna på de priser vi har idag på 25 år. Kan man ha tur? Absolut. Men jag vill inte ha planer som bygger på tur.
Det finns ingen underliggande drivkraft som går åt rätt håll.
Man producerar när alla andra producerar som leder till lägre pris
Man producerar när man minst behöver det (sommar istället vinter)
Man kannibaliserar på varandra - varenda person som sätter solpaneler sänker den förväntade ersättningen.
I Tyskland har det i perioder gått så långt att man ibland får betala för att man skickar ut ström i systemet som inte kan tas hand om.
Fortfarande beroende av statliga bidrag som man inte vet hur de kommer att gå.
Jag tror inte på att man får tillbaka investeringen som alla pratar om. Idag ja, men jag kan inte se det om 10 år. Varför skulle jag betala för 10 år gammal utrustning?
Utvecklingen går snabbt framåt - priset på solpaneler faller med 75 % vart 10 år. Redan mellan 2018 när jag fick min första offert mot idag kunde jag få 25 % mer effektiva paneler (samma storlek).
Solpaneler på mitt eget tak gör väldigt lite för det svenska energisystemet.
just nu (sep/okt 2022) är det väldigt dyrt med installation jämfört med hur det varit historiskt. Vet inte om det är inflation / efterfrågan men det är nästan 5 000-10 000 per installerad kW jämfört med tidigare.
Argument FÖR solpaneler
Om vi vänder på det och tittar på argument FÖR och de fall man kan räkna hem det:
Det känns bra och man kan se det som en välgörenhet.
Om man kan förbruka all sin egen energi som man producerar (extremt få kan det på en villa), elbil är som minst ett krav tänker jag.
Om man har extrema ytor (tänk lantbrukare m.m.) eftersom merkostnaden per solpanel är låg.
Om man kan ha så pass stora batterier att man kan leverera stabilitetstjänster till nätet.
Något som också kan förändra kalkylen helt och hållet är energilagring, men batteri är inte heller lönsamt om man inte kan sälja regler/reservkraft enligt dem som gjort beräkningar på det.
Jag har kommit till samma slutsats som dig, att det är lönsamt.
Men det finns ett litet “fel” i din uträkning - du skriver att du säljer 6903 kwh för ett snitt på 1.5kr inkl moms.
Som privatperson får du nämligen ingen moms utbetald på såld el, utan du får spotpris exkl moms + nätnytta + skattereduktion. Normalt får man timpris för solelen vilket är gynnsamt eftersom elen oftast är dyrare på dagen än på natten. Men man får se upp lite med detta, för en del betalar månadsmedel.
Om du är momsregistrerad får du momsen utbetald, men då ska den ju betalas vidare till skatteverket (minus eventuella avdrag). Räkna inte med att du får moms på spotpriset på såld el i din kalkyl alltså.
Det är dock ingen självklarhet att solceller alltid är lönsamt utan jag anser att det beror mycket på förutsättningarna. Riktning på tak, typ av tak, hinder på taket, ålder på taket, skuggning och så vidare.
Väldigt snäv definition på vad som ”lönar sig”. Vad spelar återbetalningstiden för roll om panelerna sänker hushållets månadskostnad i många år framöver? Frågan är om solpaneler, låg belåning på bostad, kontantinköpt bil etc. minskar hushållets ekonomiska känslighet?
Jag skulle säga det. Vi kan inte sia om framtiden men ett bra sätt att bemöta den är med låga omkostnader. Våra låga kostnader och god buffert gör att vi känner oss trygga i dessa tider med tre barn, hus och bara en lön pga studier.
Företag har ofta en annan syn på risk, en mindre emotionell sådan. Tycker inte det går att jämföra, tbh.
EDIT: Jag tycker absolut att man kan tycka eller räkna mot att det är en sämre ekonomisk affär än man tror, men det betyder inte att det är en dålig ekonomisk affär.
Ok, ja jag räknade inte med att man faktiskt förlorar pengarna sen när de går sönder.
De solpanelerna vi har fått offert på är det garanti i 15 år på.
Om vi istället skulle lägga pengarna på ex LYSA och räknar med en ränta på 4% skulle vi efter 15 år ha ca 345 000 kr (börjar på 192 000 och 0 i månadssparande).
Om vi installerar solpaneler och sparar resterande belopp på lysa med 4% ränta skulle vi efter 15 år ha ca 660 000 kr - 192 000 kr för investeringen i solpanelerna = 468 000 kr (börjar på 0 och sparar 2 700 kr / månad).
Jag har då använt rikatillsammans ränta på ränta kalkylatorn.
Sen är ju frågan om vi kommer kunna hålla oss från att använda pengarna då vi planerar en del renoveringar framöver.
Hej, hur har du räknat på din kapitalkostnad? Eller alternativkostnad.
Ingen stor utgift, men man räknar med att växelriktaren har en teknisk livslängd på 10-12 år. Så räkna med att den byts ut efter 12,5 år och dina paneler håller 25 år.
Möjligt de håller längre, vilket blir en fin bonus i framtiden.
Exakt detta. Fråga också offert givaren vad den dyraste komponenten kostar som INTE täcks av garantin. Jag gjorde det och gillade inte svaret. Jag ser det inte som en riskfri investering.
Hade det funnits samma koncept som i US att man bara kan hyra ut sitt tak så hade jag gjort det direkt.
Ett högt värde som jag inte minns exakt på en komponent som jag inte minns exakt vad den hette men de flesta andra här kan nog svara. Till mitt försvar, det var ca 5 år sen.
Jag räknade iaf på scenariot när den gick sönder och det var inte en bra kalkyl.
Växelriktaren vi har blivit offererade kostar 26 500 kr, så det är väll inte hela världen att den går sönder efter 12 år.
Gissar på att de kommer gå ned i pris också med tiden.
Kanske misstolkar men upplever att väldigt många gör “mental bokföring” på solpaneler. Ser det i återberättelser av hur det är att ha solpaneler.
Väldigt förenklat:
Mentalt så är en solpanelsuppsättning en “engångsgrej” som gör ont i form av att man betalar 190 000 SEK. Dvs. en stor smärtsam upplevelse.
Sedan får man njuta av vinsterna varje månad, väldigt tydligt positivt upplevelse.
Vilket leder till att man många gånger känslomässigt tycker att en investering är bättre än den egentligen är.
PS. Väldigt liknande tendenser i biltrådarna - jämför en person som köpt ut hela bilen och hur den ser på kostnaderna per månad jämfört med någons om leaser. Slår vad om att vi skulle göra en omröstning så kommer den som leasar uppleva sin bil som dyrare än den som köpt ut den även om TCO är exakt samma. Bara för att betalningen sker per månad istället för en gång.
Ursäkta, men hur i all sin dar ska det gå till? Kärnkraft tar ju som alla vet ganska lång tid att bygga, och att satsa på vindkraft kommer bara leda till samma situation som idag där vi har idag i SE1 4kr/kwh.
Att vi ska ha så mycket lägre pris i norr långsiktigt är också lite otroligt då vi har ett antal industrier som kommer dra enorma mängder energi.
Dessutom så är det inte bara beroende på vad som sker här i Sverige, och hur lång tid kommer det ta för Europa att få ordning på deras elprodution?
Du får ursäkta om jag inte håller experters åsikter om framtiden speciellt högt, att inte förutsäga framtiden är ju som en grundtes i den långsiktiga investeringsteorin som rikatillsammans förespråkar. Och där tycker jag att solceller har en plats som en hedge mot oroliga tider framöver, likt guld och räntor i en vanlig portfölj.
OCH naturligtvis - det beror på vad man har för alternativ för sina pengar. T.ex. solpaneler för min mamma med en avkastning på 3-4 % är ju helt okej, men jag har ju alltid alternativet indexfond där jag räknar 7 % (med annan risk i form av volatilitet)