Är solpaneler verkligen en dålig investering?

Hej forumet!

Har precis tecknat avtal för installation av solpaneler på min villa. Anläggningen förväntas producera 8.000 kWh om året och vi förbrukar vanligtvis ca 10.000 per år. Kostnaden ligger på 155.000 kr efter grönt avdrag. 25% av denna kostnad betalar vi cash, resten tar vi på bolånet.

Bolånet, med dagens ränta och amortering, kommer kosta 400 kr mer i månaden.

Å ena sidan är återbetalningstiden väldigt lång med dagens beräkningar (ca 15 år), men å andra sidan kommer detta sänka vår driftkostnad på årsbasis. Vi kommer sannolikt bo kvar några år men inte mer än 5-6 år till.

Nu spekulerar jag givetvis, men jag tror inte vi kommer se låga elpriser på minst 2 år till. 2 kr/kWh eller mer kommer nog vara standard framöver. Med bortsprängda gasledningar och kapade band till Ryssland tror jag aldrig vi kommer se elpriser som vi såg innan 2021. Sen hjälper ju inflationen till med att “äta upp” kostnaden, speciellt nu när den är rätt hög.

När lågkonjukturen och elkrisen blåst förbi, och de första åren efter, bör ju hus med solpaneler vara mycket attraktiva på marknaden. Folk kommer nog uppskatta den trygghet och stabilitet i privatekonomin dessa ger. Säljer man bostaden kanske man kan få pengarna tillbaka. Bor man kvar kan man nog dra ner på räntekostnaden då värdet på bostaden ökar, få grönt bolån, etc.

Tänker jag helt fel?

1 gillning

@janbolmeson skrev ett inlägg som sammanfattar några av punkterna som talar emot solceller.

Jag tror att en investering i solpaneler har begränsad nytta som investering om man enbart ser det som en finansiell spekulation, och spekulation i elpriset framåt. Jag tycker det är en fantastisk investering om man ser till självförsörjande och resiliens.

EDIT: Min högst amatörmässiga åsikt om “pengarna tillbaka” vid försäljning är att det bara gäller dom första åren. Sen blir det nog snabbt så att man säljer ett hus med lite gammal teknik. Om jag skulle köpa ett hus med äldre paneler skulle jag inte vilja betala extra för det. Det jag kanske betalar extra för är den lägre elförbrukningen.

1 gillning

Kommer 2 kr/kWh vara standard mitt på dagen? Eller kommer det vara 1 kr/kWh på dagen och 3 på natten?

Fundera också på om det här ökar värdet på huset eftersom du ämnar flytta om några år. Det är ju till din fördel.

Jag tycker det är ideologiskt och teknologiskt helt rätt att så många som möjligt installerar solceller och decentraliserar elproduktionen.

1 gillning

Återbetalningen i antal år är ju helt avhängig på priset du kommer få för den sålda elen. Eftersom du får den största delen el på tider då du själv inte kan förbruka den.

Det är då en spekulation i framtida elpriser. Jag skulle i det perspektivet hellre ha investeringen i en app (aktier tex) än uppskruvad på taket.

Men jag kan få fel och du rätt, det beror på elpriserna. Men jag ser en stor risk att priset då du ska sälja elen blir lågt eftersom de flesta med paneler kommer sälja samtidigt och till på köpet när efterfrågan är lägre.

Som energikälla är det ju toppen de tider du kan bruka elen.

Som jag skrivit tidigare här så tycker jag vi först ska sätta paneler på kontor, sjukhus etc. Som kan använda elen i ”realtid”
Eller stora solcellsparker som vi småförbrukare kan ansluta oss till. Det hade också blivit mycket billigare per hushåll jmf med tusentals microanläggningar.

Hoppas jag får fel och alla villaägare med paneler får ihop sin pay off kalkyl.

Att det höjer värdet på huset stämmer nog, men inte med mer än vad panelerna kostade.

Lycka till!

Solcells paneler som investering är inte dålig, å inte bra heller… De finns säkert klart mycke bättre investeringar… Vi skaffade inte de som investering utan minska utgifter då… De har framför allt de här året varit klart bra för de ser ut att bli så att elräkningen blir typ 0 kronor…

Just nu är trenden på elen framöver neråt, priserna på terminerna har sjunkit en hel del sista månaden efter att tyskarna fyllt sina gaslager, förlängt driften av kärnkraft, fransmännen börjar få igång sin kärnkraft. Europa spara el som aldrig förr. Nej vi kommer nog inte se samma priser som före 2021 men heller inte 2022 priser. 2023 blir relativt höga priser en faller det till en klart lägre nivå.
Så länge inte Putin spränger andras ledningar och energinfrastruktur så är ryssens gas redan bortspelad, gaspriserna är nere på ungefär samma nivå som innan kriget.

En fingervisning får man av elterminerna, jag tror inte solceller uppsatta idag är en värdehöjande faktor mer än ett par år. Men de sista åren har lärt oss att precis vadsomhelst kan hända och det är nog det starkaste argumentet för solceller.

Att investera i solceller är som att amortera bolånet, antagligen en sämre affär än börsen men otroligt tryggt och skönt med låga kostnader.

3 gillningar

Vill man sälja i framtiden, är nog driftskostnaderna en väldigt viktig del i kalkylen.
Tycker mej se en redan nu situation på Hemnet där hus med höga driftskostnader inte blir sålda även fast dom är i bra ordning.
Sedan om det beror på solceller eller inte är ju oklart.
Men att ha pool, spabad, uthus och gamla lador på fastigheten eller för den delen en villa med stora elbehov är inte kul i dagsläget.
Då är nog solceller en relativt billig investering för att få bukt med det, och göra fastigheten mer attraktiv och lättsåld.

2 gillningar