Solceller Vs Börsen

Vi har börjat kolla på Solceller till vårt hus (som för övrigt är en hel djungel). Efter att ha räknat lite snabbt på det undrar jag om jag räknat fel eller om alla borde skaffa solceller om man har hus i “rätt läge”.

Om man räknar med att utöka bolånet (c:a 1.3 %?) och en återbetalningstid på 13 år som jag landade i är det helt givet att jag borde skaffa solceller. Med en produkt och effekt garanti på 30 år känns det som en säker investering.

Någon som redan har gjort resan som kan bidra med några bra idéer?

1 gillning

Vilken diskonteringsränta använder du?

Vad blir avkastningen?

Det är inte ekonomiskt försvarbart att investera i solceller för ekonomins skull. Det tar väl ca 10-20 år att bara break even?

Säg att det tar 15 år att nå break even. Då har samma summa i en indexfond, räknat med 7% avkastning, ökat med 175%.

1 gillning

Jag har inte gjort resan i meningen skaffa solceller själv. Däremot intresserar jag mig för frågan och har tittat på den utifrån framtida möjligheter. Jag delar din bild att alla som har tak i rätt läge och med rätt förutsättningar borde skaffa solceller.

För min egen del har jag några faktorer som gör bilden mer komplicerad:

1. Mitt tak är äldre och ska läggas om om ca 10 år.
  2. Jag bor i en samfällighet med fjärrvärme. Det gör att min elförbrukning är låg.
    Detta påverkar den förväntade lönsamheten.
  3. Mitt tak är lite skymt av träd. Det är inte katastrof men inte optimalt.

Jag har en tanke om att gemensam el i vår samfällighet ska vara en möjlighet som ska göra att lönsamhetsfrågan löses. Det finns färdiga förslag som skulle göra det möjligt. Det skulle lösa punkten 2 som egentligen är det mest väsentliga hindret.

1 gillning

Jag installerade solceller i våras och dem producerar enligt prognos. Med tanke på elpriserna denna sommar så är det en god affär rent ekonomiskt. Återbetalningstid för mig är ca 7 år. Men då har jag inte heller lånat pengar.

Men du skriver att du har en återbetalningstid på 13 år. Det låter som du inte har fått så bra pris, begär in offerter från fler företag. Allt över 10 års återbetalning är för dyrt i mina ögon.

Jämför din offert med ett paket från www.solcellen.nu så får du ett bra pris att utgå ifrån.

1 gillning

Elpriser varierar av naturliga skäl. När jag läst om solceller så har 10-15 år varit den normala beräknade återbetalningstiden. Att elpriserna kan vara höga så att det går snabbare än så är en realitet men det verkar inte rätt att bygga kalkylen på det.

1 gillning

Om jag gör en kalkyl är med elpriser från 2020 så blir återbetalningstiden 9 år. Så helt klart värt att ta in flera offerter.

1 gillning

Det viktiga med solceller är att det är delen som går till egen förbrukning som är mycket lönsam medan delen som säljs vidare är mindre lönsam. Den är inte dålig eller så men där är risken för låg ersättning påtaglig. I flera länder har negativa elpriser under perioder förekommit och det kommer vi få också i takt med att den förnybara energin byggs ut.

Så länge som det egna effektbehovet är tillräckligt stort blir solceller en bra idé. Där är just på den här punkten som min egen kalkyl i dagsläget inte går ihop riktigt. Om vi skulle investera för att slå ihop alla 165 hus i vår samfällighet till ett industriabonnemang skulle läget bli annorlunda. Det skulle dels göra det lönsamt med solceller men också sänka kostnaderna för abonnemanget högst betydligt.

1 gillning

Jag har begärt in offerter från 2 leverantörer och skall ta 2 till tänkte jag. Ska kolla på solcellen.nu :+1:
När jag räknat nu så har jag tagit en “web” beräkning så den är inte exakt så förmodligen kommer det se bättre ut när dom varit på plats och räknat på det.

Det skall också tilläggas att jag bara har räknat snabbt och kommer grotta ner mig när offerterna trillar in :wink:

Hur mycket effekt installerade du och vad fick du betala om jag får fråga? Jag använder 20 000 Kwh årligen så tänkte få in ett så stort system som möjligt.

Jag har installerat 47 st 360 watt Longi paneler och en Sungrow 12kW växelriktare. 33 paneler sitter på en sida med ca 90% verkningsgrad, dem andra 14 sitter den sämre sidan och ger endast ca 60% verkningsgrad men då får jag elproduktion från morgon till kväll vilket känns bra.

Efter grönt avdrag på 15% så betalde jag 129 325 kr. Är det något mer du undrar över så fråga på.

2 gillningar

Solceller är en helt annan typ av investering än pengar på börsen. Köper du fonder finns de antagligen kvar om 30 år och fortsätter avkasta, medans ett solcellspaket gissningsvis är slut vid samma tidpunkt. Dock, allt du producerar efter att själva anläggningen är avbetald är ren vinst.

Glöm inte de politiska riskerna med solcellspaket. idag är vi ganska beroende av “60-öringen” för att få ihop kalkylerna. Skulle man ta bort denna, då är ett hemmabatteri eller flera något man får titta på, för att kunna räkna hem kalkylen. Sen är ju elpriset en faktor, och jag ser inte att detta kommer att sjunka. Ikväll får vi betala 2 kr/kWh, helt horribelt. Dock kan man ju sälja dyrt på dagen.

Vi betalade 130" för 10 kWp med optimerare, söder och västerläge. Hittills producerar vi över kalkyl och kommer landa på ca 11,5MWh för i år. Vårat nätbolag betalar 10 öre /kWh för nätnytta också. Vi säljer och köper via Tibber.

Driftskostnaderna för huset har minskat rejält i och med denna investering. Dessutom vet man ju på ett ungefär hur mycket solen skiner från månad till månad, vilket man knappast kan säga om börsen.

Banken hade dessutom inga problem med att värdera upp våran bostad till minst vad anläggningen kostade.

/H

3 gillningar

Japp. Miljön är en jävligt bra idé. :slight_smile:

Mina har suttit på taket sedan mars 2019. Det är ingen inkomstmagnet, men det är härligt att i stort sett inte betala för el och uppvärmning längre. Fråga på om du undrar nå’t speciellt.

Jag har 37 stycken 310W-paneler i direkt söderläge här i Skåne. 12,5 MWh per år har de genererat ungefär.

1 gillning

Man kan ju också fundera lite på om ens familjs elförbrukning kommer att öka framöver?

Långtidsduschande tonåringar
Pool/spabad i framtiden
AC- installerad för sommarkyla
Bygga ut huset, alternativt attefallshus
Elvärmegolv vid ombyggnad badrum, källare osv
Elbil
Mer jobbande hemifrån (matlagning, datorer och annat mer i drift dagtid)

Sen finns allmänna faktorer.
Förändrade elpriser
Effekt/tidstariffer så att man vill/behöver minska effekttoppar osv
Ökat värde på huset vid försäljning
Miljöaspekter
Ändrade “subventionsregler” vid installation och försäljning av el.
Ändrad energiskatt och rörliga överföringsavgifter
Ökande räntor

De här kan ju förändra de ekonomiska kalkylerna åt olika håll.

Personligen tror jag att flera av ovanstående faktorer i slutändan gör det lönsamt för de flesta som har hyfsat bra förutsättningar på tak/tomt att installera solceller.

5 gillningar