Solceller (30% egenanvänd el)

Hej!

Jag fick en offert för solceller häromdagen och är lite osäker hur jag ska agera.
Bor i SE3 och totalkostnad för 23 paneler, växelriktare och allt från bygget till driften är 190tkr.
Anledning att jag började kolla på det är att jag ska ärva ca. 500tkr. Så det behövs inga lån etc.

Man räkna med en produktion på ca. 8000 kWh/år, min förbrukning ligger på ca. 4300 kWh (bor i ett radhus på 115kvm med värmepump). Effekt på anläggning: 9,545 Kwp och yta är ca. 39,1kvm.

Kalkylen säger att jag kommer använda 30% av den elen själv och resten blir överskottsel.:

Blir inte det en ren spekulation i elpriset framöver när jag ska sälja 70% av den elen som jag producerar? Hur hade ni resonerat? Inte kollat med nåt annat företag hur priset ligger till men det blir väl nästa steg.

Sånna kalkyler är i mitt tycke ganska värdelösa…
Vi har vedeldat å egen använda elen ligger på lite mer än 30%…
Då använder vi dubbelt så mycke el på vintern mot sommaren… Våran kalkyl sa att skillnaden mellan sommar å vinter skulle vara 5 gånger större på vintern mot sommaren… De är några år sen å vi fick oxå återbetalningstiden 11 år… Värkar som alla kör me samma mall…
Hur många kwh används på sommaren å hur mycke på vintern??
Vi bor i område 3 å har plusproduktion 7 till 8 månader om året å ni bör har liknande…

Hej,

så här ser det ut:

Månad: kWh
apr-22 350
maj-22 291
jun-22 207
jul-22 141
aug-22 185
sep-22 270
okt-22 352
nov-22 403
dec-22 571
jan-23 513
feb-23 400
mars-23 300

Jo, speciellt med den överproduktionen. Hur motiverar de att montera så stor anläggning? Eller är det väst-östligt läge på taket?

Sedan är jag stor solcellsfantast, men jag undrar lite kring varför det ska upp så mycket.

Ja, det är väst-östligt läge och har jag ställt samma fråga och då var svaret “att de inte har några växelriktare under 8 kW” men det gäller förmodligen bara detta företaget. Så det är kanske ingen bra referens offert egentligen.

Fråga ett bolag till, blir mitt förslag då. Visst, arbetet är en stor kostnad och jag gillar hur ni tänker kring att använda en del av arvet till detta. Men som sagt, ingen vet något kring elpriserna framåt, så att sikta på att täcka det egna hushållets behov brukar vara ett bra riktmärke.

1 gillning

190k för att spara 386k på 30 år?

Normalt på börsen dubblas ju värdet av pengarna var 8-9e år.
På 30 år kommer 190k ha dubblats i regel 3 gånger och lite till, det blir 1.5 miljon kontra 576k (386+190) om 30 år.

Om den där matten stämmer, varför skulle någon någonsin installera solceller?
Eller missar jag något? :slight_smile:

Tänk också på att ju fler som installerar solceller desto lägre kommer elpriset bli, så det där ser ut som en glädjekalkyl?

Jo givetvis är det spekulation. Det är även spekulation om 60-öringen man får tillbaka på skatten för såld el kommer finnas kvar.

Om du tror att priserna kommer sjunka drastiskt tycker jag inte att du ska skaffa solceller, men även en 30%-ig reduktion i nätavgifterna (även om elpriset skulle vara 0kr) är ju faktiskt inte ingenting.

Jag skaffade för ett år sedan och är sjukt nöjd. 30% egenanvänd el verkar stämma rätt bra för min del för övrigt.

Jag ligger också runt 30%, men köper tillbaka sisådär 60% till när solen inte skiner. Min kritik i det här fallet är den enorma överproduktionen, långt över årsförbrukningen.

Ja, men nuvarande skattereduktion blir det mindre lönsamt när man säljer mer än man köper. Jag tycker det är lite märkligt att du bara har 4300 kWh i årsförbrukning, det låter mycket lite för ett radhus med värmepump, stämmer verkligen det?

Ja, det är det vi betalar för i alla fall :wink:

1 gillning

386.000 är besparning, dvs elkostnad du inte behöver betala för… Annat med försjälningen av produserade elen…

Det här är en av anledningarna till att jag själv valde att inte sätta upp solpaneler och satte pengarna på börsen istället. Har för mig att jag läst att man i Tyskland till och med diskuterat straffavgifter på sommaren då det sker en överproduktion som nätet inte kan ta hand om. Upplever att solpaneler är supersvårt så länge man inte använder upp hela sin egen produktion.

2 gillningar

Det är ok att sälja mer. Skattereduktionen får du upp till 30000kwh oavsett hur mycket du förbrukar.

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/mikroproduktionavfornybarelprivatbostad.4.12815e4f14a62bc048f41a7.html

“Underlaget för skattereduktion är det antal kilowattimmar du matar in på elnätet men underlaget kan aldrig bli större än det antal kilowattimmar som tagits ut i anslutningspunkten.”

30000kWh må vara max man kan få, men du får fortfarande inte fler är inköpt antal kWh. Varför nu dom kWh har sämre samhällsnytta än upp till det jag köpt vet jag inte, men så ser reglerna ut.

Ahh, såklart fel av mej. Men betalt för elen får man ju dock. Förut fick man ju inte producera mer än vad som köps in, men den regeln ändrades för några år sedan, det var den jag tänkte på.

Ja betalt får man, men lönsamheten sjunker. Tror det är rimligt att inte investera mer i sitt system än att man undviker slå i det taket.

Jag har diskuterat detta med några vänner som är intresserade av olika typeer investeringar och har pengar placerat i både aktier och fonder.
Flera av dem anser att solceller är svinbra eftersom det minskar kostnaden man har för el, det håller jag med om.
Men när jag ställt frågan varför de inte investerar pengarna i aktier eller fonder istället och visar en ränta-på-ränta kalkyl blir det tysta och vill inte prata solceller.

MEN som flera skrivit här så om man får en “normal” utveckling på börsen så är det en betydligt bättre investering än att smacka upp solceller.
Vad säger kalkylerna idag, när går man ±0 på solcellerna, efter år 7-8?
Det är en himla massa utveckling på börsen man missar under denna tid.
Eller ser man solcellerna som att sprida sina risker?

Har man pengarna liggandes på ett konto och inte vill putta in dem på börsen är solceller än bättre investering än sparkonto.

Nej, finns inget vettigt syfte att producera mer än man förbrukar. Dock kan det vara klokt att framtidssäkra sin anläggning om utrymme finns.
Elbil, pool, attefallshus osv om det inte redan finns.

1 gillning

Jag skaffade solceller för att få ner elkostnaderna i framtiden… Intresset att investera i fonder å aktier är noll…
Alla är vi olika å självklart kan rätta fonder å aktier vara klart lönsammare så man har råd me höga elräkningar…

1 gillning