Nu är vi offtopic, men tycker detta är lite intressant.
Att investera i solceller är en diverifiering. Solen kommer skina även år med dålig avkastning och jag kommer behöva betala elräkningen även år jag har lägre inkomst. Här har vi tex räntor, varför investera i dessa när aktier går bättre? De flesta håller med om att aktier hör hemma i en diverifierad portfölj trots att de har lägre avkastning.
Ser man det som buffert kan man argumentera för att ha pengarna på sparkonto och använda x kr om året för att sänka elräkningen med. Problemet är att de pengarna kan gå åt till något annat och det året man behöver använda pengarna är de spenderade (eller investerade i aktier…).
Absolut diversifiering för egen del. Lägre boendekostnader år efter år oavsett andra förhållanden. Vid en försäljning är det en bra morot för köpare också.
Något som inte prata så mycket om är hur priserna på solceller rusat och vad det gör för kalkylen. Fick offerten som jag godkände för drygt ett år sedan, då var priserna runt 10k/kWh. Nu verkar det vara betydligt högre!
Svaret är ja, elpriset som de säger är ren spekulation. Inget som vet vad elpriset kommer att vara om 1 år eller om 5 år. Eller jo om du binder elpriset men inte annars.
Har själv solceller, mitt hus förbrukar ca 7000 kwh per år, förbrukar ca 2000 kwh direkt från solcellerna. Så jag köper in ca 5000 kwh.
Mina solceller producerar ca 12000 kwh per år, varierar såklart efter hur mycket sol det är. Men jag säljer ca 10000 kwh. Jag har tagit lite större anläggning för att det kommer ett garage i framtiden och elbil kommer det troligtvis bli någon gång i framtiden.
Saken va att skillnaden mellan den mindre och den större som jag köpte (10,5 kwh) va marginell. Handlade kanske om 10% dyrare. Så jag tog den stora, kommer att löna sig iallafall för mig. Lite större växelriktare och några solceller till, arbetskostnaden blir typ samma.
Spontant så ser din offert väldigt dyr ut. Kolla med lite andra bolag.
Också kommer frågan om solceller eller börsen, finns några trådar om det. Ingen som vet, är det ärliga svaret. Är en ren gissning.
Det jag vet är jag har inte betalt någon elräkning sen vi byggde huset för 2,5 år sedan. Och kommer inte troligtvis inte betala någon de närmaste 25 åren. Med dagen förutsättningar, kan ändras såklart. Men man måste gå på de förutsättningar man har idag, anser jag.
Det man ska komma ihåg är att vi installerar solcellsanläggningar i en enorm takt, så elen lär bli billig när solen skiner. Det var 60’ anläggningar fg år och 23’ Q1 2023.
Kolla med ditt elbolag så att du kan driftsätta en anläggning, har för mig att gränsen för elstationerna ligger kring 30% av hushållen i ett normalt villaområde. Man kan alltså få vänta länge på driftsättning om det är ”fullt”