vi har en el-årsförbrukning på ca 5000 KWh eftersom vi har fjärrvärme. hustak mot söder i Skåne med lite eftermiddagsskugga från väst av ett träd. Vi fick en offert på 14 paneler (505 W per panel) + 8kWh batteri + växelriktare på 118 000 kr. årlig besparing 14 000 kr. årlig avkastning 12% PB 8.5 år. Årlig produktion 6 900 kWh. Installerad effekt 7,07 kWp. pris per installerad kW 16 600 kr.
Verkar detta vara en bra deal?
En kalkyl är inge som är säkert alls…
Solen lyser olika varje år samt elpriset varierar å då stämmer inte kalkylen…
Din egen förbrukning är någe som de går att påverka å den kan vara ganska konstant. Batteriet kan du ha använing av under sommaren för då kommer med hjälp av den vara nästan noll i inköp av el…
Hur solen lyser är olika år för år… Nu i Mars kommer vi upp i en produktion på c:a 1.000 kWh å förra året va de på 762 å året innan på 585 å året innan på 1.350… Me andra ord skiljer de sig…
Jag själv har tittat på att skaffa batteri, men de är för dyrt imot va de skulle ge i minskade köpta kWh… För din del så gäller de från Maj till Sep som kan bli väldigt låga el kostnader tack vare batteri…
Jag har både solceller och batteri (15 kWh) och hade inte gjort om investeringen. Precis som tidigare sagts lyser solen lika mycket för alla, dvs när din anläggning producerar el kostar samma el väldigt lite att köpa. Batteriet ger ingen avkastning i praktiken men kan kanske stötta i att hålla nere effekttoppar ( =sänka effekttariffer) men å andra sidan har ni fjärrvärme…
Enkelt uttryckt tänker jag att investeringen på 118 000 kr kan ni köpa mycket el för.
En årlig besparing på 14 000 kr med en nuvarande förbrukning på 5 000 kWh? Är det inkl. skattereduktionen på 60 öre?
Vår egenförbrukning, det vill säga det som produceras men inte säljs, är i snitt 23-25 procent årligen (ingen elbil). Ingår även detta i sparandet?
Elpris verkar vara utan moms, elöverföringsavgift och energiskatt inkl. moms (om jag jämför med min data).
Årlig produktion kan vara ett årsgenomsnitt för anläggningens antagna livslängd (t.ex. 25 år). Vår anläggnings produktion fluktuerar från år till år med upp till 10 % enbart på grund av vädret.
Är priset 118 000 kr före eller efter skattereduktion för grön teknik?
Han sa att han räknade in “rabatt” från grön teknik i besparingskalkylen (vilket jag inte gillar. jag tycker jag kan ju maximala besparingen är 5000 kWh x elpriset.) Jag ska höra med honom på måndag
Håller med föregående skrivare. Kalkylen är skräp, den kommer inte stämma. Elpriset varierar och soltimmarna variera för mycket för kunna ge en rimlig kalkyl. Å andra sidan det är bara en kalkyl dvs en gissning…
Batteri har jag inte förstått ekonomiska med, jag förstår argumenten men jag får inte “kalkylen” att gå ihop. Istället för batteri så kanske man ska investera i en större solcellsanläggning…?
Har du bara fått en offert? Fler offerter, du kommer säkert få olika svar och priser då. Dvs om du ska ha batteri eller inte, samt andra punkter som de kommer med som du ska fundera över.
Som nämnts i flera andra trådar, solceller med eller utan batteri, solceller passar inte på alla fastigheter. Alla hus/fastigheter har olika förutsättningar, vissa kan inte ha solceller av olika anledningar eller vill inte ha solceller av olika anledningar.
För min del va 2024 ett riktigt dåligt år, mindre sol och lägre elpris. Så illa att jag varit tvungen att betala min första elräkningen i februari 2025 sedan vi flyttade in dvs 4 år sedan.
Som sagt, kan skilja mycket från år till år.
Jag har frågat efter fler offerter än denna och inväntar svar. Jag gjorde samma undersökning för några år sedan och då var kalkylen för UTAN batteri sämre än den idag med batteri. Då var payback ca 11-14 år
Det var säljarens argument till batterierna, att deras smarta AI har koll på vår förbrukning och säljer överskottet när det finns buffert och spotpriset var högt. Sen sa han att grön teknik rabatten gjorde offerten med batteri bara marginellt dyrare än utan batteri.
Observera att 60 öre avdrag i deklarationen för varje såld kWh försvinner 1 januari 2026. Så att du inte räknar med den i kalkylen.
Med facit i hand hade jag inte köpt vår solcellsanläggning + batteri. Batteriet leverade inte i närheten av de summor som säljaren lovade. Samma gäller för solcellerna och det är innan 60-öringen försvinner.
Detta är utifrån ett ekonomiskt perspektiv. Det beror på vad som är viktigt för dig, men eftersom du skapade denna tråd med ‘är det värt…’ antar jag att du ser det från det ekonomiska perspektivet, och då är svaret: nej det är inte värt pengarna.
Ok, då ska det bli intressant att se vad de andra säger/rådgiver dig.
Ok, men det beror lite med kalkylen. Vilka siffror man knappar in. Låt oss säga att vi sådan extrema priser som vi hade för några år sedan. Vill man inte ha en överproduktion då?? Dvs ha några extra solceller istället för ett batteri och då kunna sälja mer solel. Rätt eller fel, vet jag inte… Men något att reflektera över. Förhoppningsvis så får vi inte det men vi i SE4 är väldigt påverkade av hur elmarknaden är i norra europa än i norra Sverige.
Tillägga att jag inte har lika bra koll som hade när installerade solcellerna, batterierna har troligtvis sjunkit en del sen jag tittade på dom. Växelriktarna har nog också blivit mer avancerade…
Offerten måste visa bruttopriser, dvs alla kostnader ska anges. Hur mycket kan batteriet bidra till ekonomin, det är också viktigt att specificera.
Jag är skeptisk till kombinationen fjärrvärme/solcell då du inte har något inflytande på fjärrvärmen som antagligen står för drygt hälften av din samlade förbrukning. För att solceller ska vara ekonomiskt vettigt tycker jag att hela förbrukningen måste täckas av solcellerna.
Med fjärrvärme som konstant energi är egenförbrukningen av solcellsenergi minimal och det är egenförbrukningen som ger god ekonomi för en solcellsanläggning.
Egenförbrukning ger en besparning på cirka 100 öre/kWh i nätavgifter och moms.
Har själv solceller men utan batteri som jag faktiskt funderar på. Ett på 10kw med allt inkopplat för 28,500. Converten är redan förberedd.
Vi kör med luft/luft till 90% och har vanlig vattenberedare . Att skaffa solceller etc för hushållsel i princip är nog inte värt det.
60 öringen försvinner vid Nyår vilket gör batteri mer intressant då vi säljer 80% idag.
Självförsörjande från mitten Mars fram till sep/okt i princip.
Fjärrvärme har du så den går inte att åtgärda med solceller.
Har 11kw ,27x420w paneler som gör ca 8600kw årligen då de ligger på svagt sluttande tak.
I ditt fall kanske Lysa är bättre😎
60 öringen är rabatt på den köpta elen…
om man har köpt 10.000 kWh å sålt 6.000 kWh så blir det 6.000 x 0,60 = 3,600
Men om du sålt 10.000 å köpt bara 6,000 är räknas de på den köpta å summan blir de samma… 6,000 x 0,60 = 3,600…
När den ändå försvinner nästa år så är de inge att räkna me…
60-öringen er rabatt på den sålda elen som inte får överstiga den köpta elen. Din kalkyl är korrekt.
Skattereduktionen för solceller är ett skatteavdrag på 60 öre per såld kWh solel, dvs el producerad av solceller som matas in på elnätet.
Kollade på senaste deklarationen är där va de ersättning för den köpta elen med dubbla sålda elen…
Kopierat från deklarationen…
Information till din preliminära skatteberäkning
Ditt underlag för skattereduktion för förnybar el är 4438 kWh. Skattereduktionen är 60 öre för
varje kilowattimme, i ditt fall 2 662 kr. Enligt skatteuträkningen kan du utnyttja 2 662 kr av
skattereduktionen.
Problemet med att sälja mer el än vad du köper är att elbolaget har rätt att höja din abonnemangsavgift. Därmed inte sagt att de kommer att göra det, men de kan göra det.
De är så luddigt skrivet å de gör att man har svårt att förstå vad som gäller…
Myndighets papper är oftast svårskriva…
Solceller är lite som en hedge mot elpriser vår-höst. Med er låga förbrukning kommer en ganska stor del av elen säljas för väldigt lite mitt på dagen på sommaren. Den dyraste elen är i regel på vintern när solcellerna inte hjälper särskilt mycket. 60-öringen skatteavdrag per såld kwh ser ut att försvinna nästa år så säljer man el för 0 öre blir avkastningen typ 0 på den elen.
2:-/kwh på egenförbrukning kanske det blir, men på såld el är det inte sannolikt.
Jag har solceller och batteri. Kan säga att typ alla offerter överskattar avkastningen per kwh. Min lönsamhet är lite bättre då jag får extra billig drift på luftvärme, ac och bubbelbad istället för att sälja el för väldigt lite, och kommande år för inget. Har fjärrvärme på vintern och vid dyr el.
Om du har buffert, låg skuldsättning och ett dugligt indexsparande kan solceller vara en bra idé, speciellt om du kan dra nytta av högre egenförbrukning när elen är billig. Ta alltid in minst 3 offerter.
Alla har olika förutsättningar angående solcell paneler å batterier…
Vi förbrukar 400-450 kWh under sommar månaderna å då köper vi runt 150 kWh å använder 300 kWh av de produserade… Under vinter halvåret så förbrukar vi inte mycke mer el än under sommaren för värmesystemet är vedeldat vattensystem…
Offerten vi fick va en klart knasig glädje kalkyl… Dom utgick från att man hade 5 gånger så hög elförbrukning under vintern mot sommarn… Kalkylen på elpriset va någe som en tärning kan få bättre resultat på närmare saningen…
Bättre å göra en egen uppskattning…