Utifrån att jag delvis jobbar med energifrågor skulle jag säga att villabatterier fortfarande är tidigt i utvecklingen och mest för “nördar”.
*Vill du mest spara pengar? Nja, låt bli detta köp nu, kom tillbaka om tio år.
*Vill du ha nåt intressant teknikexperiment som hobby, lära dig något nytt, eller bli mer självförsörjande i en samhällskris? Kör på, köp grejerna! Allt det där är bra skäl.
Edit: Solceller UTAN batterier är lägre investeringskostnad och intressant på många fler ställen såklart. Och lite som nån här ovan nämner så kan de ses typ som en försäkring mot höga elpriser.
Realavkastningen blir ca 2.5% =11.8% - 2%- 2.2% - 1/20 =årsavkastning - ränta efter ränteavdrag - förväntad inflation - 1/livslängd på investeringen . Jag försummar underhåll för jag vet inte hur dyrt det är.
Börsen har realavkastning på 3-5% så börsen vinner. Varför solceller är intressant ekonomiskt är för min sambo tillämpar mental bokföring och tillåter inte mig utöka bolånet för att investera men investera i huset är okej. Så då får jag loss pengar som jag annars inte kan knvestera.
Underhållet bör i princip vara gratis de första 10-15 åren, eftersom de flesta av de viktiga materialen i solcellssystemet har långa garantier. Förresten, något du bör undersöka närmare - garantier.
Känns lite som tåget redan gått med solceller.
Vi investerade för ca 10år sedan i 10kW solpanel.
Då fick man pengar för både elcertifikat och utsläppsgarantier.
Ersättningen från energibolagen låg nästan alltid över elhandelspriset.
Besparingen de 7 första åren var märkbar.
Nu ställs allt på ända då man knappt får betalt för produktionen, skattereduceringen ska bort.
Vår anläggning skulle vara återbetald på ca 6år men är nu beräknad till 12år.
Dock säger en mäklare att säljs det två lika hus varav det ena har solpaneler så blir det med paneler lite dyrare, runt 50-70% av investeringen.
För 10 år sedan betalade jag 125 000 för min anläggning. Flera grannar köpte lika stora för något år sedan för drygt 300 000kr och fick dessutom vänta 9mån mellan beställning och inkoppling, jag fick vänta 2 veckor…
Här tror jag är riktiga problemet. De globala indexfonderna är ju upp ungefär 400% sedan 2013, och långsiktig historisk realavkastning sedan 1800-talet med utdelningar återinvesterade är runt 7%, inte 3-5.
Börsen är till för att investera på, finns inget som är bättre.
Solceller kanske var en bra idé för 10 år sedan med alla subventioner och rabatter, men idag kommer det nog kosta mer än det smakar.
Det är ganska negativa tongångar här inne.
Någon som tagit i beaktning att med batteri så kan man flytta förbrukning till kvällstid, med ett smart batteri så tradeas el året runt (även när solen inte lyser) om det är lönsamt. För varje kWh man slipper köpa så slipper man överföringsavgifter, skatt och moms.
Tricket är att maximera egenanvändningen, finns ingen vits att överdimensionera anläggningen.
Med de nya effekttarifferna som införs över landet så kan även ett batteri hjälpa till att kapa topparna.
Självklart är detta mest intressant för storförbrukarna som tex har bergvärme, elbil och ev pool etc.
Jag gjorde en egen kalkyl nyligen där jag kollade månad för månad hur mycket solcellerna förväntas producera (baserat på antal soltimmar, etc.) och jämförde med snittpriserna för elhandel de månaderna. Min slutsats är att kalkylen blev väldigt mycket sämre än vad solcellsbolagen ger.
Problemmet är att när man helst vill ha solenergi är när elpriserna är som högst men då skiner inte solen (vinterhalvåret och kvällar). Tvärtom så får man mycket energi dagtid och på sommaren men då är också elprisetna väldigt låga och därav ganska meningslöst att producera egen energi.
Skulle man göra samma beräkningen dag till dag (eller till och med timme till timme) så skulle siffrorna förmodligen bli ännu sämre.
Det är så vi tänker lite också. Köpa solceller med batterier som är påbyggbara och endast för eget bruk. Har både bergvärme, bubbelbad och elbil så småningom. Men det är svårt att göra kalkyl på vad man tjänar på ett system med solceller, batteri och växelriktare. Om du har något sånt excelark att låna ut vore jag tacksam
Har också funderat på solcellsanläggning och för mig verkar det vara väldigt svårt att få ekonomi (i synnerhet utan batteri).
Maj - september 2024 var spotpriset i snitt 18,6 öre i område 3. Torde inte 8
70 % av produktionen ligga under dessa 5 månader varför ett riktigt pris att räkna på för försäljning snarare hamnar på kanske max 30 öre totalt? Eller tänker jag fel här?
Vad avser förbrukningen av el förbrukar vi ca 2 000 kw/h maj-september och 3 300 april - oktober. Totalt förbrukning på ett år är 8 500 så drygt 5 000 sker nov-mar. Jag har svårt att se hur jag spara mer än 5 000 kr per år om jag räknar bort 60-öringen.
En installation på 8000 kWh kostar ca 100 000 kr. Elpriserna kan givetvis förändras men dit vindarna blåser nu är det åt billigare elpriser och får jag gissa kommer sommarmånaderna vara stabila pga just solproduktionen. Bra dagar ger lägre elpris.
Är det någon tankevurpa jag gör eller något jag missar som gör att solceller ändå lönar sig?
Tumregeln är att minimipriset (kWh) man ska uppnå vid salu av el är anläggningens totala pris dividerat med beräknad totalproduktion under anläggningens planerade livstid. Några år kanske liggar under, några över. Det spelar verkligen roll för elpriset om det är vind, och det blåste mycket sommaren 2024.
Det årliga genomsnittliga försäljningspriset för vår anläggning var följande:
Det totala genomsnittet för alla år ligger över tumregeln.
Det tillkommer ca. 5-7 öre i “nätnytta” som nätbolaget kompenserar för den sålda el som kan säljas lokalt (grannar) och därmed inte transporteras via nät.
För en bättre ekonomi är egenkonsumtion viktig. Med egenkonsumtion avses el som produceras men förbrukas i hushållet, det vill säga att den inte säljs. För egenkonsumtion utgår inte energiskatt, nätavgift och moms, vilket är ca. 100 öre för tillfället. Vår egenkonsumtion ligger på runt 23-25 procent och vi har ingen elbil.
Det inte så många nämner är den energiskatt+överföringsavgift du slipper betala för elen du använder själv = 61 öre /kWh. Så när ni jämför elpriser så är det grunden i timpriset (+ spotpriset).
Dessutom håller du ner effekttopparna så effektavgiften blir mycket lägre.
Har tjänat 600 bara i år på effekttopparna med solceller (utan batteri).
Mina solceller som jag har haft i 2 år pekar mot 8 års avskrivning.
Från egen erfarenhet blir det nog rätt mycket sämre än kalkylen om du har skugga i väst, eftersom på em/kväll är priserna ofta högre än mitt på dagen (ibland är de negativa när man producerar som mest) , batteri kanske hjälper detta något men inte så mycket.
Sedan april har jag undersökt om det är lönsamt att installera solpaneler + batteri på mitt hus.
Mitt case: Hus 135 m2, 7200 kWh per år + 6800 kWh elbil (Totalt: 14 000 kWh för 23 000 kr per år). Söder läge, 20A säkring, platt tak.
Bilen ska laddas mest under natten (lågt timpris), batteri ska laddas under dagen från solceller eller under natten om det är billigt för att minska effekttoppar och pris toppar.
Förslag som jag undersökte:
Alternativ 1: x8 450 W paneler, 8 kWh batteri 76 000 - 84 000 kr
Alternativ 2: x8 450 W paneler, 16 kWh batteri 94 500 kr
Alternativ 3: x10 450 W paneler, 16kWh batteri 100 000 kr
Besparingar per år från solpaneler (användning + att man säljer):
Alternativ 1: 5 500 kr
Alternativ 2: 5 500 kr
Alternativ 3: 7 000 kr
Besparingar per år från batteri (användning/prisoptimiering):
Alternativ 1: 2 500 kr
Alternativ 2: 3 500 kr
Alternativ 3: 3 500 kr
Totala besparingar och lönsamhet:
Alternativ 1: 9 000 kr**, 9-10 år
Alternativ 2: 10 000 kr**, 8-9 år
Alternativ 3: 11 500 kr**, 7-8 år
** Extra besparing på 1000 kr pga. 30% lägre minskning av effektavgift med att inte skapa 11kW toppar och istället hamna på 7,7 kWh.
Undrar om det är faktiskt en bra idé överhuvudtaget…