Intressant att du får relativt kassa PB tider trots att du har nästan 3 x min förbrukning. Hur har du räknat eller du har redovisat allt i ditt inlägg?
OMM kalkylen stämmer så får du något bättre avkastning innan avgifter + avskrivning bättre än börsen har kunna ge dig. MEN investeringar på börsen == indeksfonder kräver ju nästan noll arbete från ditt sida och nästan noll underhåll och du kan ju ta med din portfölj om du säljer huset. Sen även om det slår börsen på sikt så är det mycket jobb för “bara” några extra tusen per år.
Vet inte vad PB tider betyder men min anläggning är dimensionerad efter den här bilden. Solpaneler ska inte överproducera och allt ska i princip till egen förbrukning. Jag lutsr mer mot x8 450W paneler med 8 kWh batteri för 76 000 kr. Typ 9 år PB - tills projektet blir avbetalt helt.
Har räknat 9 000 kr per år - vinst från solpaneler och batteri (6 500 kr solpaneler 3.6kW, 2 500 från batteri 8 kWh).
Istället för att maxa/optimera solcellsanläggningen på taket med syftet att sälja el (villor som har 20 eller 30 stycken solpaneler) anpassar man antalet till egen förbrukning.
Tiden för höga subventioner är över enligt många artiklar och säljare.
När vi köpte paneler för mer än 4 år sen så vart de lite mer än va vi köper/förbrukar i kWh…
I dagsläget har vi dragit ner förbrukningen ganska mycke, så vi köper typ 1/3 av de vi säljer å vi använder själva lite mer än 40% av totala förbrukningen å de är utan batterier…
Interesant att ni dragit ner förbrukningen. Vårt hus har allt nytt inkl. värmepump och vitvaror, så förbrukningen kommer inte gå ner under kommande åren. Hur ligger ni med förbrukningen mot hur mycket ni använder från solpaneler? Är det lönsamt?
Jag förstår inte din kalkyl. Du har i raden besparing egenkonsumtion ett värde som varje år är högre än den beräknade produktionen. Då kan du väl inte få ett överskott som är ca 15 % av produktionen (allt uttryckt i kWh)?
Dessutom försvinner ju 60-öringen. Då kommer priset per kWh såld att minska ganska rejält (om du inte säljer från batteriet med solel som du har producerat utöver egenförbrukning). Men i så fall så har du ju också lägre egenförbrukning och lägre besparing där.
Eller har jag missförstått kalkylen helt?
Hur ska man räkna besparing egen konsumption? Ska det vara beräknad årlig produktion (med förluster så 3240 kWh från 3,6 anlägning) minus överskott (458 kWh)?
Ju högre elpris ju mer lönsamt då…
Enl. senaste räkningen så står att våran beräknande årsförbrukning ligger på 2.965 kWh å inmatningen ligger på 9.910 kWh, produktionen ligger runt 12.000 kWh om året, vissa år över å vissa under, sol timmarna varierar varje år…
Av de produserade använder vi runt 2.500 kWh själva…
Jag tror att du ska avstå från investeringen om du inte vill göra det av miljöskäl. Privata Affärer har gjort en kalkyl (utan batteri) med nya lägre priser. De landar på återbetalningstid på 20 år. Artikeln är bakom betalvägg. Installera solceller billigare nu – men är det värt det? - Privata Affärer
Jag va mer inne på hur man kan räkna hem dom egenanvända kWh… Den sålda elen får man avdrag på räkningen, å de stämmer säkert med timpris… De har jag inte kollat närmare på…