Skaffa solceller eller ej?

I dagens läge där man kan argumentera att det mesta är övervärderat så kanske solceller är ett vettigt alternativ, om det finns möjlighet?

Konkret så fick jag ett förslag från Svea Solar som låter ganska bra:

• 144k för en anläggning på 11.85kW á 30 paneler (Essential 395W)
  • Egenanvändning av solel 42%
  • Återbetalningstid räknat på 10 år
  • Perfekt söderläge utan skugga
  • Bolån på < 500k med 1.44% ränta (vi bor i ett litet samhälle där de galna prishöjningarna inte nått)
  • Vi får en laddbox på köpet. Vi har ingen elbil i dagsläget, men kanske om 3-5 år eller nåt?
  • Transformatorn har en lägre förväntad livslängd än panelerna (närmare 10 år än 20-30 för panelerna), och ett sånt byte kostar ca 18k

När jag tittar på det så känns det ju ganska bra? Vad är det jag missar? :slight_smile:

1 gillning

Jag velade ett tag men slog till i februari. De har producerat efter offert och kalkyl hittills. Jag har installerat 8,6 kw i österläge. Betalade ca 11300 kr per installerad kw.

2 gillningar

Ja, klart ni ska! :smiley:

Jag installerade mina i mars 2019 och är supernöjd. Svea Solar här och min anläggning rymmer 37 paneler à 310 Watt (effektutvecklingen går fort!) i 40 graders vinkel i rakt söderläge utan ens en flaggstång i vägen. Jag har dragit in 12500 kWh per år hittills och räknade nyss ner 2020 och kom fram till att elen (som även står för uppvärmningen av mitt hus), inklusive nätavgifter, moms och hela skiten nu kostar mig ca 3500 kronor per år i en relativt stor villa i Skåne.

p.s. Sätt växelriktaren inomhus om möjligt. Överskottsvärmen den producerar är perfekt i förråd, tvättstuga och liknande utrymmen.

1 gillning

Har en Svea Solar anläggning på 30 370W paneler, SolarEdge med optimerare betalade 135000 kr. Satte grejorna i garaget. Den surrar en hel del, så vare sig i huset eller utomhus är en bra placering om det finns grannar i närheten.

Ligger en bra bit över kalkylerna nu efter ett år, men det är ju beroende på hur mycket solen skiner.

Jag ser ingen uppenbar nackdel med investeringen, speciellt inte efter att den är “avbetald”. Elpriset har denna sommar varit otroligt högt, vilket har gjort att vi kunnat sälja till väldigt fina priser. Våra förbrukare som elbilsladdare och poolvärme kör vi på natten och köper el till lågt pris, sen säljer vi dyr el på dagen. Det är kul att kunna trixa lite med detta och optimera elkostnaderna.

Vi förbrukar ungefär 10000 kWh om året och det är detta som panelerna är tänkta att leverera.

Vissa på diverse ekonomiforum försöker jämföra en solpanelsinvestering med ett aktieköp vilket är väldigt dumt. Det är två helt olika investeringar. Ja, du har kvar aktierna efter 30 år när anläggningen har nått slutet på sin tekniska livslängd, MEN aktier har i min mening en betydligt högre risk, och som det står i alla disclaimers, du kanske inte får tillbaka dina investerade pengar alls. Jag ser inte samma risker med en solcellsanläggning. Efter att lånet är betalt har du 20 års ren produktion. Ingen vet hur högt elpriset blir i framtiden, speciellt inte med den oansvariga politik som förs. Kanske blir det ändring på detta, kanske inte.

Batteri har vi hoppat över, då vi får 60 öre i skatteavdrag för all såld el. Den dagen växelriktaren går sönder kommer vi antagligen att komplettera med ett eller flera batterier.

/H

3 gillningar

Kalkylerna som görs idag blir finemang. De baseras dock på att skatteavdrag 60 öre per såld kWh ligger kvar all tid framöver. Utan avdraget ser kalkylen väsentligt mindre positiv ut. Menar inte att man inte ska skaffa solceller för det, men kan vara värt att tänka på avseende kalkylen :slight_smile:

Med det sagt har jag själv en solcellsanläggning på 16,7 kWp installerad våren 2020 och hoppas för egen vinning att skatteavdraget hänger med länge till. Tänker att risken finns att det försvinner inom några år mht explosionsartad utveckling med solceller på privata villatak.

EDIT: 2% förluster låter optimistiskt. I min kalkyl räknade leverantören med 14%. Anläggningen producerar dock mer än enligt offert så kanske sanningen ligger någonstans mitt emellan…

3 gillningar

Är det verkligen dumt att jämföra kostnaden för en solcellsanläggning med en investering?

Solceller kan vara bra att ha av flera skäl, men jag uppfattar det som att både säljare och köpare främst försöker motivera anläggningarna ekonomiskt vilket jag har svårt att se gå runt. Det skulle i så fall var om man kan täcka kostnaden för solcellerna med ett bolån till låg ränta, men frågan är då om du inte lika gärna kan få ut de pengarna ändå och investera?

Så som förhållandena är idag ser jag inget lösning där det går att få en solcellsanläggning mer lönsam än en genomtänkt investering. Att köpa en solcellsanläggning innebär alltså en alternativkostnad, vilket man bör vara medveten om.

Hur framtiden blir vet ingen, och kanske är den optimala tidpunkten att köpa solceller nu när staten fortfarande har ambition och resurser att ge skatterabatter till det. Det är inte säkert att nästa regering har vare sig vilja eller resurser att prioritera sådant. Men att en investering i exempelvis en global indexfond ska gå mot noll är tveksamt och därför tycker jag inte det är fel att försöka beräkna alternativkostnaden.

Min åsikt är att de bästa skälen till att skaffa solceller och batterier går att finna i trygghet - dvs jag vet att jag kommer att ha en anläggning som ger mig el när vi i framtiden riskerar att stå inför rullande strömavbrott (utom på vintern, då produktionen understiger konsumtionen i de flesta fall). Det kräver att anläggningen klarar ödrift, vilket tydligen långt ifrån alla gör idag. Men en solcellsanläggning kommer aldrig att var en optimal investering av kapital.

1 gillning

Ja, det är nog det jag missade när jag tycker att det ser lite för bra ut :slight_smile:

Undrar hur mycket en elbil skulle förändra kalkylen? Om skatteavdraget försvinner kanske det ändå är läge att skaffa elbil för att kompensera?

För övrigt så sa säljaren att nästa generation växelriktare kanske inkluderar ett batteri (vi hade en från SMA i denna offert).

För min del handlar det om att jag försöker se mig om efter alternativ till aktiefonder. Dels för att diversifiering är bra och dels för att det känns som att aktiemarknaden är övervärderad och den globala ekonomin inte känns helt sund. Och där kanske solceller ändå passar in?

Nja, dumt och dumt kanske det inte är om man enbart vill ha maximal avkastning i kronor och ören, det är många som direkt totalsågar en investering i egna solceller som galenskaper, och att man får bättre avkastning över tid på aktier.

Solpaneler är en alternativ investering precis som guld, skog, Trine och allt vad som nu finns. Avkastningen ligger runt 5% och du är tämligen skyddad från Mr Market, bolagskriser, valutakriser etc.

Vissa köper 100% global indexnära och nöjer sig med den diversifiering det ger, andra sätter upp en allvädersportfölj, andra kör sin egen typ av portfölj. Solen som investering tycker jag inte är så dumt, men brasklappen kanske snarare ska vara att vill man ha avkastning på kapital kanske merparten av pengarna ska vara på börsen och inte på taket, då öker i alla fall chansen till att få bättre avkastning på kapitalet.

Riskerna jag har sett med solpaneler är dels att man kanske säljer huset och inte får igen värdet, dels att 60-öringen tas bort vilket gör det dyrt att exportera el, samt att företaget som gjorde installationen försvinner, och därmed även alla garantier. Vägen till rikedom är inte spikrak :slight_smile:

/H

2 gillningar

Har någon en uppfattning på hur solceller påverkar huspriset?

Det räcker med att den ena av de två idioter som ska buda ihjäl sig anser solceller är en turn-off med vad det kan innebära i form av service, risk att 60-öredealen försvinner, mecket med deklarera såld el etc.

Det viktiga vid solcellsinvesteringar är den egna elanvändningen och huruvida det egna taket ligger bra till instrålningsmässigt. Det är också viktigt att taket inte ska läggas om om låt säga 15-20 år.

För den del av produktionen som går till egen användning kommer investeringen i princip alltid vara lönsam. Den del som du ska sälja på marknaden är betydligt mer riskabel, dels med avseende på politiska beslut dels på variationer i elpriset. Din kalkyl bör alltså inte vara beroende av försäljning. Den delen blir mer som en bonus. Även om du kan tjäna på det idag är risken ökande när fler skaffar solceller. Vinsten av försäljning kan alltså förväntas vara sämre om tio år. Det är inte säkert förstås men risken är tydlig.

1 gillning

Jag tror inte att man kan räkna på bara elpriser utan man måste inkludera nätavgifter som kostar mer än el själv.

Om man använder massa el när man producerar lite eller noll är inte samma sak som att bara använda egen el.

1 gillning

Exakt. Eftersom avgifterna hör samman med förbrukad volym så blir besparingen när du använder egenproducerad el själv mycket större.

Men 60-öringen är ju mig veterligen till för att motverka effekten av nätavgift vid såld el. Tar de bort den är incitamentet att skaffa batterilagring oerhört mycket större. Jag tror vi i framtiden kommer att se priser sjunka rejält på hembatterier, främst pga att det antagligen är billigare för bilföretagen att återanvända elbilsbatterier till detta, istället för att mala ner och återvinna dessa.

Idag kunde jag i alla fall inte räkna hem ett hembatteri. Har sett många youtubers installera dessa, främst i USA, men då har de fått dessa i princip gratis pga kickbacks från Tesla-ägare som nyttjat deras länkar vid beställning. Det är antagligen inte speciellt många som köper dessa rakt upp coh ner, pga priset. På de flesta ställen i Sverige har vi dessutom stabil kraftförsörjning med nedgrävda ledningar, medans i USA har man mer luftledning, sämre väder med numera fler eldsvådor som t.ex i Kalifornien. Den växelriktare vi fick med är dessutom inte ens förberedd för 3-fas-matning från ett elbilsbatteri. Det kräver att hela elcentralen byggs om, och att man väljer ut de grupper man vill ska matas via batteriet.

/H

1 gillning

Det är väl möjligen en nackdel om någon är så anal att utseendet stör dem (jag har viserligen svarta pannor men gillar också att skylta med att jag är miljömupp).

Service ska i princip vara obefintlig, utom efter 15 år när växelriktaren ska bytas. Installationen tog en timme, så bytet tar nog inte mycket mer.

Om 60-öresdealen försvinner är det ju tråkigt, men inget som sänker värdet på huset iaf. El produceras ju ändå.

Deklaration av såld el kan man normalt släppa helt då det sällan är meningsfullt med mindre anläggning på boendehus. Åtminstone om du menar vad jag tror du menar.

Tråden fick mig att logga in på godel (min elleverantör) nyss och njuta lite av senaste fakturan:

210601-210630, -1628 kr

2 gillningar