OscarW
(OscarW)
30 Juni 2022 04:41
17
Jag anser att solceller är en bra investering, även innan de elpriser vi har nu. Men jag tycker att det ska finnas ekonomiskt utrymme för att investera, ni får fundera på om ni anser att ni har den buffert nu?
Annars har det funnits solcellslån med låg ränta, vi lånade ifrån Swedbank med 1,9% ränta.
Jag gjorde en snabbsökning i forumet för att plocka upp några gamla trådar, där i kan du förkovra dig om du har lust.
Hej!
Vi har under de senaste dagarna gått och funderat på allvar att sätta upp solpaneler på vårt hustak (ca 6,8 kW). Detta skulle enligt ett företag som kändes pålitligt kosta oss drygt 100 000 kr efter statens hjälp med 14,55 %. Solcellsföretaget räknade på det och sa att vi skulle spara ca 10 000 kr per år i elkostnader och att detta skulle dels innebära en avbetalningstid på 10 år och dels en årsavkastning på 10 %. Det lät bra tyckte vi!
Men sen funderade vi mer på det och insåg att detta …
Hejsan.
Jag vet att det finns många smarta läsare här så jag hoppas få lite bra svar kring solceller och hur det Skulle kunna påverka privatekonomin.
Jag har långtgående tankar på att sätta upp solceller på huset primärt av ekonomiska skäl.
Men det finns lite olika scenario, för enkelhetens skull säger vi att en anläggning kostar 100´och genererar en avkastning i form av lägre kostnader på 8000:- / år dvs 8%.
Scenario 1
Om man betalar kontant och jämför detta med att investera de 100’ konta…
Hej! Jag skulle vilja bolla lite med andra som är intresserade av solceller, tycker ni att siffrorna i offerten som jag har fått är rimliga? Rimligt pris och beräknad avkastning? Jag har fått offert från Ecokraft för att sätta solceller på marken utanför mitt hus (bor på landet). Ecokrafts säljare säljer in sig som att de ska tillhöra någon sorts “premiumsegment” inom solcellsbranschen som jag förstår det på så vis att det ska vara högkvalitativa solceller som håller länge. De pratar gärna om si…
I dagens läge där man kan argumentera att det mesta är övervärderat så kanske solceller är ett vettigt alternativ, om det finns möjlighet?
Konkret så fick jag ett förslag från Svea Solar som låter ganska bra:
[screen_2021-07-22_21:21:36]
144k för en anläggning på 11.85kW á 30 paneler (Essential 395W)
Egenanvändning av solel 42%
Återbetalningstid räknat på 10 år
Perfekt söderläge utan skugga
Bolån på < 500k med 1.44% ränta (vi bor i ett litet samhälle där de galna prishöjningarna inte nått)
V…
Hej! Jag skulle vilja bolla lite med andra som är intresserade av solceller, tycker ni att siffrorna i offerten som jag har fått är rimliga? Rimligt pris och beräknad avkastning? Jag har fått offert från Ecokraft för att sätta solceller på marken utanför mitt hus (bor på landet). Ecokrafts säljare säljer in sig som att de ska tillhöra någon sorts “premiumsegment” inom solcellsbranschen som jag förstår det på så vis att det ska vara högkvalitativa solceller som håller länge. De pratar gärna om si…
1 gillning