Hej!
Vi har under de senaste dagarna gått och funderat på allvar att sätta upp solpaneler på vårt hustak (ca 6,8 kW). Detta skulle enligt ett företag som kändes pålitligt kosta oss drygt 100 000 kr efter statens hjälp med 14,55 %. Solcellsföretaget räknade på det och sa att vi skulle spara ca 10 000 kr per år i elkostnader och att detta skulle dels innebära en avbetalningstid på 10 år och dels en årsavkastning på 10 %. Det lät bra tyckte vi!
Men sen funderade vi mer på det och insåg att detta inte kan ses som en investering alls för under 10 år tid (i bästa fall) så handlar det snarare om en avbetalning än någon regelrätt avkastning. Om man skulle investera pengarna i fonder istället och räknar med en förväntad årlig avkastning på 7 % så blir det ca 100 000 kr i vinst efter 10 år, dvs. då skulle man ha 200 000 kr. Om man köper solceller istället så har man betalat av dem på 10 år, alltså efter 10 år har man i bästa fall fått “tillbaka” de 100 000 kr man betalat, och då bortser jag från inflation m.m. Det är alltså först efter 10 år som man kan se detta som en investering. Då har man gått miste om ca 100 000 kr i 10 år. Alltså måste alternativkostnaden vara 100 000 kr i detta fall, eller med andra ord att installera solceller skulle kosta oss 100 000 kr.
Jag väljer här helt att bortse från miljöaspekten med solceller (frågan är också om det verkligen är bättre att ha egna solceller än att “bara” välja miljömärkt el) och från inflationens effekter. Jag har även utgått från att man betalar för solcellerna kontant, dvs. att man inte lånar för det. Vi räknar inte heller med att solcellerna ökar värdet på huset, dels för att vi inte tänker flytta och dels för att vi inte tror att sådant verkligen höjer värdet på ett hus, utan att det snarare är tomtens och husets storlek samt husets läge som speglar priset.
Skulle vara roligt att få lite input på om jag tänker helt fel och missat något uppenbart, eftersom så många verkar prata om att installation av solceller är en ekonomisk investering som ger avkastning från dag 1. Vad har jag missat?!
Hälsningar
Kristina