Solceller på villa är ingen investering, eller tänker jag helt fel?!

Hej!

Vi har under de senaste dagarna gått och funderat på allvar att sätta upp solpaneler på vårt hustak (ca 6,8 kW). Detta skulle enligt ett företag som kändes pålitligt kosta oss drygt 100 000 kr efter statens hjälp med 14,55 %. Solcellsföretaget räknade på det och sa att vi skulle spara ca 10 000 kr per år i elkostnader och att detta skulle dels innebära en avbetalningstid på 10 år och dels en årsavkastning på 10 %. Det lät bra tyckte vi!

Men sen funderade vi mer på det och insåg att detta inte kan ses som en investering alls för under 10 år tid (i bästa fall) så handlar det snarare om en avbetalning än någon regelrätt avkastning. Om man skulle investera pengarna i fonder istället och räknar med en förväntad årlig avkastning på 7 % så blir det ca 100 000 kr i vinst efter 10 år, dvs. då skulle man ha 200 000 kr. Om man köper solceller istället så har man betalat av dem på 10 år, alltså efter 10 år har man i bästa fall fått “tillbaka” de 100 000 kr man betalat, och då bortser jag från inflation m.m. Det är alltså först efter 10 år som man kan se detta som en investering. Då har man gått miste om ca 100 000 kr i 10 år. Alltså måste alternativkostnaden vara 100 000 kr i detta fall, eller med andra ord att installera solceller skulle kosta oss 100 000 kr.

Jag väljer här helt att bortse från miljöaspekten med solceller (frågan är också om det verkligen är bättre att ha egna solceller än att “bara” välja miljömärkt el) och från inflationens effekter. Jag har även utgått från att man betalar för solcellerna kontant, dvs. att man inte lånar för det. Vi räknar inte heller med att solcellerna ökar värdet på huset, dels för att vi inte tänker flytta och dels för att vi inte tror att sådant verkligen höjer värdet på ett hus, utan att det snarare är tomtens och husets storlek samt husets läge som speglar priset.

Skulle vara roligt att få lite input på om jag tänker helt fel och missat något uppenbart, eftersom så många verkar prata om att installation av solceller är en ekonomisk investering som ger avkastning från dag 1. Vad har jag missat?!

Hälsningar

Kristina

1 gillning

Det stämmer alldeles utmärkt faktiskt. Det är därför man måste ha runt 20+ års tidsperspektiv på dem, samt betänka att elpriset antagligen kommer vara högre om 10-20 år. Både pga inflation och efterfrågan.

Men om 10 år sitter man mycket riktigt på en rätt mager avkastning om man rent hypotetiskt skulle sälja solcellerna då och jämföra med avkastningen i en aktiefond.

Investeringarna skiljer sig ju dock rejält i risk. Solcellsinvesteringen har ju inte direkt någon volatilitet mer än att du kan spara mer eller mindre i elkostnad beroende på hur marknadspriserna utvecklas.

Har du otur sitter du med plus minus noll eller mindre efter 10 år i globalt börsindex. Det har hänt :slight_smile:

6 gillningar

Hej Kristina!

Helt rätt att det är en investeringskostnad som tar tid att återbetala. En solcellsanläggning ger lägre månadskostnader. För såld el får man 60 öre/kWh i dags läget.

Så här har vårt utfall varit i år:

För vår del visar prognosen att investeringen är återbetald om 7 år.

3 gillningar

Hej! Kan man räkna med att solcellerna höjer bostadens värde? Eller tänker jag fel?

1 gillning

Ja. Men det spelar ju bara roll om man vill belåna eller sälja bostaden.

Med belåning via “bolån” (Kallas t.e.x sollån på Swedbank) på runt 2% ränta ser ju kalkylen för övrigt mycket bättre ut! Men det beror ju på hur man ställer sig till det.

Solceller är onani för medelklassen. Det viktiga är att det känns bra och kan få ryggdunk av sina MP-polare.

Hade man brytt sig om det ekonomiska hade pengarna investerats i något på riktigt värdeskapande. Hade man brytt sig om miljön hade man lagt pengarna på att ex. rensa upp plast i världshaven eller dyl.

14 gillningar

Vi fick specificerat i vår offert vilket kwh-pris som beräknades gälla utslaget på 20 år (kostnad för ränta på lån ej medräknat). Solcellerna beräknades täcka halva vårt årliga behov. Eftersom vi har elbolaget Greenely så ser vi där vårt nuvarande snitt-kwh-pris. En enkel jämförelse visade således att vi utifrån dessa beräkningar skulle gå back på investeringen (ca 1kr/kwh vs ca 0,70kr/kwh). Tar man dessutom i beaktning att pengarna istället kan investeras under motsvarande 20 årsperiod så skulle vi sannolikt gå rejält back på solceller.

Vi har tillsvidare valt ett grönt, billigt elbolag istället (rörligt timpris), tar bolån för att investera i hus och global indexfond och om något i kalkylen förändras kraftigt tar vi ny ställning.

2 gillningar

Håller absolut inte med.

Om man verkligen har 20 års tidsperspektiv och lånar till investeringen kommer det säkerligen vara en bra riskjusterad avkastning. Jag ser inte att elpriser skulle vara lägre framöver. Men att betala kontant och hoppas på snabba pengar är kanske fel tänk rent ekonomiskt.

Man kan ju även ha preppingperspektivet på det hela. Med solceller och ett batteri i villan kan man vara oberoende elnätet i en liten stund :slight_smile:

4 gillningar

Ja, rent generellt kan man säga att det höjer värdet.
För vår del så höjde mäklaren värdet på installationen och några procent till.

2 gillningar

Efter 20 är det inte många är kvar innan de måste plockas ned och en ny “investering” på 100.000 raderar alla tidigare vinster.

Allt detta medans ett faktiskt värdeskapande bolag bara tickar på och tickar på och tickar på.

Ifall det är prepping du är ute efter är ett vedeldat värmesystem, diselgenerator och spritkök att föredra, det funkar iaf under vargavintern samt dygnets alla timmar.

3 gillningar

Tack för alla era intressanta tankar och infallsvinklar!

Jag trodde också först att solceller och eget batteri kan hjälpa en att vara självständig ett tag i alla fall vid ev. strömavbrott, men jag har frågat flera aktörer och så funkar det inte, i vart fall inte än. Blir det strömavbrott så får man inte använda elnätet, även om man har eget batteri, det verkar i dagsläget inte funka riktigt på det sättet, tyvärr.

Det låter på vissa av er att om man tar ett (billigt) lån för att finansiera solcellerna istället för att ta av sitt sparande blir det mer fördelaktigt. Jag förstår inte riktigt. Någon som kan utveckla detta lite? :slight_smile:

Det finns så kallade off-grid system redan idag, men inte alla företag säljer det.

Vi tog solcellslån från Swedbank med 1,8% ränta innan vi höjde värdet på huset och la om lånet där istället.
Så vår investering på 83 000 kr höjde värdet på fastigheten med drygt 90 000 kr och ger en årlig avkastning på 11%. (10% om man räknar bort kostnaden för lånet.)

1 gillning

Belägg för detta påstående?

2 gillningar

Man måste ha ett system som klarar ö-drift med allt vad det innebär.

Vi löste vår tillgång till ström för (annat än uppvärmning) genom en EcoFlow Delta Pro som kan ta drygt 2kW solpaneler. För långvariga avbrott utan sol så kan vi ladda batteribanken med en Honda EU22 generator. Totalkostnad under 50kkr och fungerar per default i ö-drift. På det batteriet så kör vi husets viktigaste elektronik, belysning, kyl och frys. Uppvärmning om fjärrvärmen är nere sköts genom eldning.

Man hade kunnat dimensionera systemet ännu större men räknar med att det här räcker för basbehoven.

1 gillning
1 gillning

:slight_smile:

Well played…

Paneler och kablar (beroende på hur de är dragna och kvalitet) kommer förmodligen att hålla längst. Elektronik lär behöva bytas ut tidigare.

Tack för det!

Jag klickade in på första länken som dök upp och där säger de att den första solcellsanläggningen som installerades i Sverige (installerades 1984) fortfarande producerar. Hur länge håller solceller? - Solcellskollen

Så jag ställer frågan igen, varifrån har du fått för dig att en solcellsanläggning endast håller 20 år och att man måste investera 100 000kr för att den ska fungera då?

5 gillningar

Mycket intressant med off-grid system! Min dröm är att ha ett helt självförsörjande el och uppvärmningssystem med solceller och batterier som kan lagra allt som panelerna genererar. Backupen blir gasgenerator och vedeldning. Ännu ett plus vore om det även räckte till att ladda elbilen :slightly_smiling_face:

Med ett sådant upplägg är man dessutom skyddad mot volatila elpriser.

Man är ju inte på minsta sätt garanterad sju procent I alternativsvkastning. Oaktat detta har jag landat i samma beslut som dig, ingen solcellsanläggning tills vidare…

Samtidigt kan man alltid ompröva sitt beslut. Om elpriset kommer att fördubblas inom några få år, så talar mycket för att kalkylen får tas fram på nytt och omprövas.

1 gillning

Faktum är att anläggningen från -84 producerar MER idag än den gjorde vid installationen, pga effektivare kring-komponenter. :slight_smile:

1 gillning