Solcellsoffert, hjälp mig tänka!

Hej! Jag skulle vilja bolla lite med andra som är intresserade av solceller, tycker ni att siffrorna i offerten som jag har fått är rimliga? Rimligt pris och beräknad avkastning? Jag har fått offert från Ecokraft för att sätta solceller på marken utanför mitt hus (bor på landet). Ecokrafts säljare säljer in sig som att de ska tillhöra någon sorts “premiumsegment” inom solcellsbranschen som jag förstår det på så vis att det ska vara högkvalitativa solceller som håller länge. De pratar gärna om sin produktgaranti på 30 år och effektgaranti (87%) på 30 år. Säljaren menar att de är i stort sett ensamma om så fördelaktiga garantier.

Sammanfattningsvis så vill de ha 340 000 kr (efter grönt avdrag) för en anläggning bestående av 46 monokristallina solceller (glas-glas) som förväntas producera 17 500 kWh/år.

Jag bor i elområde 4. Ecokraft menar att jag ska gå “breakeven” på 9 år och därefter ca 1,5 miljoner plus under resterande 21 år då garantin gäller. Avkastning på investerat kapital år 1 anges till 8,70% (29 500 kr).

Siffror från offerten:

• Tyska solceller (46 st) från Solarwatt “Vision Pure”, 375 Wp
  • Markstativ från Taberg konstruktioner AB
  • Växelriktare SMA Sunny Tripower
  • Installerad effekt W: 17250
  • Årsproduktion kWh: 17511
  • Utbyte kWh/kWp: 1015
  • Inflation samt elprisutveckling: 5,00%
  • Degradering per år: 0,25%
  • Viktat elpris 1,69 kr
  • Egenkonsumtion 35%

Värde såld el: 1,65 kr/kWh

• varav 1,00 kr ersättning
  • varav 0,60 kr skattereduktion
  • varav 0,05 kr nätnytta

Jag har varit i kontakt med Svea Solar också, men de var inte intresserade av att sälja en anläggning som ska stå på marken och mina tak passar tyvärr inte så bra.

Siffrorna låter i linje med andra beräkningar jag sett och mina egna från när jag installerade (givet att 375W-paneler är mer standard idag än mina 310Wattare.

Frågan är väl mer att 340k låter mycket, speciellt om det inte ska monteras ställning och konstras. Men det är kanske markstativ etc och då blir det genast rimligare.

Är det endast ekonomiskt du ser det så får du ju fundera på vad du tror om motsvarande på börsen. Finns fler incitament, som t ex miljöskäl, så tycker jag det ser grymt ut. :slight_smile:

Det återstår ju också att se hur länge man får den skattereduktion som man idag får…

1 gillning

Tack för ditt svar!

Vi har redan kapital på börsen som motsvarar ca 1 miljon, så därför tänkte vi att detta kan vara en bra investering som riskspridning. Dessutom är det en “rolig grej” och kul att bidra med grön elproduktion tänker vi.

Jag har kompletterat svaret med att offerten inkluderar markstativ till solcellerna, jag tror att det är därför kostnaden drar iväg, samtidigt får jag väl acceptera det om jag inte vill hålla på och byta tak på den gamla ladan (som dock står i öster/väster) och då drar kostnaderna iväg ordentligt.

1 gillning

Har precis installerat en anläggning på 16 000 kWh ”på tak” det blev 170 000:- och jag räknar med break even på 9 år.
Mina ”standardpaneler” var på 400w!
Är det specificerat vad markställningen kostar, det verkar vara överpris och kommer nog inte att betala sig på 9år!

Har de 30 års garanti på all elektronik också?

Sedan känns 1,5 miljoner i avkastning rätt mycket på 21 år. Kräver väl att ni investerar all besparing och får en bra avkastning på det?

En sak som jag inte tycker stämmer i kalkylen är värdet för såld el. Man verkar räkna med 60 öre per kW från staten på all såld el. Samtidigt står det att egenkonsumtionen är 35%.
Du får endast 60öre skattelättnad från staten för Max så mycket som du själv köper för.

Har precis installerat en anläggning på 16 000 kWh ”på tak” det blev 170 000:- och jag räknar med break even på 9 år.

Min morbror har precis installerat en anläggning på 13 200 kWh “på tak” för 140 000:- och där räknar man också breakeven till 9 år, så det känns skumt att min anläggning skulle ha samma breakeven när den kostar 340 000:- för 17 500 kWh tycker jag också. Tack för ditt svar!

Har de 30 års garanti på all elektronik också?

Jag ska dubbelkolla med säljaren när jag pratar med honom imorgon.

Sedan känns 1,5 miljoner i avkastning rätt mycket på 21 år. Kräver väl att ni investerar all besparing och får en bra avkastning på det?

Det framgår ju inte riktigt hur de har räknat, jag håller med om att det låter högt. Glädjekalkyl för att motivera det höga priset? Ska se om jag kan pressa honom på detta.

En sak som jag inte tycker stämmer i kalkylen är värdet för såld el. Man verkar räkna med 60 öre per kW från staten på all såld el. Samtidigt står det att egenkonsumtionen är 35%.

Sant, det har jag hört förr nu när du säger det. Låter ju skumt då att man räknar på det viset. Jag är orolig för att det kan vara så att de gör en glädjekalkyl för at motivera det höga priset.

Produktgaranti 30år är bra, jag fick 20år på paneler.
Effektgarantin är också bra, jag har 85% på 30år.
Det brukar vara kortare garanti på växelriktaren, jag fick 15 år på den!

1 gillning

De räknar med att vi har en inflation + elprishöjning på 5% årligen.
Vet ej om det är rimligt eller inte.

Jag har inte orkat gräva i detaljerna kring solcellerna i fråga, men såhär skulle jag resonera:

1. Vad säljaren presenterar för kalkyl är ointressant. Jag ska själv räkna och förstå, samt givetvis validera antaganden så att det känns rimligt. T ex låter 5% inflation larvigt. Saknar även kostnad för underhåll i kalkylen, är detta noll under trettio år?

2. En teknisk garanti på trettio år är inte jätteintressant tycker jag. Om trettio år kanske inte bolaget finns kvar.

3. Hur sannolikt är det att denna investering är attraktiv relativt en placering på börsen eller annat lämpligt alternativ?

2 gillningar

Kalkylen angående egenkonsumtion kan stämma:
Ex:
Om huset konsumerar 10 000 kWh
Anläggning producerar 10 000 kWh
Egenanvändning 35% 3 500 kWh
Säljer 6 500 kWh
Köper 6 500 kWh
Och du får skattelättnad på 60öre kWh efterföljande år.

1 gillning

Solcellsbolagens kalkyler bygger på att panelerna håller för alltid. Det blir sämre om man räknar med avskrivningstid.

Jag skulle bara jämföra solceller med en aktieinvestering om jag i bägge fallen var lika villig utöka bolånet.

Du kan få ungefär samma pris på el om du binder på 3år som om du binder på 10år vilket borde innebära att ”marknaden” inte räknar med några större ökningar av spotpriset, förutom eventuella skatter såklart.

3 gillningar

Klart att säljaren räknar på ett sätt som förskönar.

Jag skulle inte utöka ett bolån själv för en investering med så låg avkastning. Nuvärdesdiskonterat ser det ännu sämre ut.

4-5% avkastning kan man räkna hem med ganska negativa antaganden. Lägg på Ukrainakrig på det.

Låna för en procent. Kanske två.

Du tänker så.
Jag tänker att ju mer negativt som händer runtomkring, desto större risk att finansieringskostnaden ökar.

Du räknar på att inklusive alla subventioner är din förtjänst för en såld kwh lika mycket som en konsumerad kwh kostar. Således är en använd kwh en besparing på x kronor.

Sedan har du sålda plus konsumerade kwh som är resultatet i kalkylen. Kan anses vara missvisande, beror på hur man räknar.

Tack för era svar. Det borde såklart bli fördelaktigt oavsett vad det kostar om man räknar med att man kan ta lån med ränta 1-2% och att avkastningen blir 5-7% men räntorna kan ju gå upp och då är det inte lika fördelaktigt längre.

Jag har en offert från Svea Solar på paneler (men inte på samma yta, dessa ska sitta på tak, så priset kan jag inte jämföra) och där framkommer några skillnader som jag tror kan ligga bakom att Ecokrafts kalkyl ser så pass bra ut.

Svea Solar räknar med totalt viktat elpris på 1,44 kr/kWh medan Ecokraft räknar med 1,65 kr/kWh och det gör såklart skillnad (svårt att säga vad som är mest realistiskt, borde ju finnas någon branschstandard för hur man räknar kan man tycka). Vidare räknar Svea Solar med årlig inflation på 2% och realprisökning på elpriset med 1%.

I nuläget så känner jag mig faktiskt väldigt tveksam till investeringen från Ecokraft med tanke på det höga priset. Ska försöka få tag på motsvarande offert från konkurrenter. Tack för er input :slight_smile:

Alldeles för dyrt. Du bör under inga omständigheter acceptera ett pris högre än 14.000:- per producerad kWh. Offerten innebär mer än 17.000 per kWh.

Varför just 14000?

1 gillning