Solcellsoffert, hjälp mig tänka!

Själv betalade jag ca 124 000 kr för 10,5kwp. 110 000 kr efter solcellstöd.
Solar edge med 350w paneler.

Alltså var mitt pris 10 500kr/kw. Detta var dock 2020, alltså andra bidragsregler.

1 gillning

Hej.
Intressant. Är det någon som vill tycka till om den här offferten:

image

Att man använder 35% av det man producerar själv betyder ju inte att man säljer mer än man köper.
Det betyder ju att man använder 35% (6125kWh om man räknar på 17500kWh) av den producerade elen under tiden solen skiner (+det som lagras i ett eventuellt batteri), Resten - 65% (11375kWh) matas ut på elnätet och säljs. Men man har ju ett behov av el även när panelerna inte ger något - molniga dagar, andra tider på dygnet, och andra tider på året och då får man köpa el.

För att få skattereduktion om 60 öre/kWh på alla dessa 11735kWh måste man på årsbasis köpa lika mycket, d.v.s 11375kWh och det kan man ju mycket väl göra.

Eller, för att inte krångla till det - om årsförbrukningen är 17500kWh och du producerar 17500kWh så kommer du få skattereduktion på all el du säljer, oavsett hur stor/liten del du förbrukar själv av det du faktiskt producerar själv. Om du däremot förbrukar mindre kommer du bara få skattereduktion på en del. Dessutom kan nätägaren då ta ut en avgift för att du inte längre anses vara mikroproducent, men det är få som faktiskt gör det.

Det är däremot oftast mer lönsamt att använda elen själv, eftersom de 60 örena inte uppväger energiskatt, påslag och elöverföringsavgift - under förutsättning att elpriset är samma.
Dessutom tror jag inte att man får momsen utbetald på den el man säljer om man inte är momsregistrerad, man slipper däremot betala moms på den el man producerar och använder själv.

2 gillningar

Helt korrekt, var lite snabb och hade otur när jag tänkte.
Tack för att du klargjorde det på ett så föredömligt sätt.

Enligt mina kalkyler är det för oss med vårat nuvarande avtal mer lönsamt att sälja så mycket som möjligt ( upp till maxnivån ) och sedan använda elen på kvällar. Vilket ju passar bra för oss med laddning av bilen på kvällar.

@Marcolio varför just 14000?

1 gillning

Jag kan återkoppla att jag genom att begära offert från andra företag nu lyckats få en offert med ungefär samma garantier (glas-glas-paneler) för ca 270 000 alternativt glas-folie med kortare garantitider för ca 240 000. Jag lutar åt att nappa på glas-glas-alternativet. Antal producerade kWh är 17500/år så det skulle ju då kosta ca 15,5k/kWh. När jag räknar själv så får jag den tidigare offerten på drygt 19k/kWh.

Detta rör ju sig om en markanläggning vilket drar upp priset jämfört med en takanläggning men det finns fördelar också med markanläggningen.

Ni som har solceller, vad får ni betalt för såld el?
Jag förstår att det är spotpris, men kan ni ge ett exempel under ett år?
Soliga timmarna är sannolikt ändå främst mitt på dagen osv…

60-öringen kan jag redan, så den behöver inte gås igenom.

Enligt mitt avtal erhåller jag snittpriset för el under hela förra månaden för varje kw som jag säljer denna månaden

2 gillningar

Har inte haft 1 år ännu men maj månad elområde 3;
Totalt producerat 2250 kWh
Totalt sålt 1843 kWh a 121,43 öre/kWh + 4 öre/kWh nätnytta.

1 gillning

Samma som @Yztla här.

1 gillning

Det varierar men Maj såld el 118,28 öre
köpt el 81,39 öre
Jag kör Tibber i elområde 4

1 gillning

Wow! Tack för bra och snabba svar.! Det var betydligt bättre än vad jag trodde. Har ni timdebitering eller har ni ”vanliga” avtal?

Jag har timdebitering.

1 gillning

Jag kör månad, mest för att jag gjort överslag/matematiken att med mitt förbrukningsmönster är det vettigast.

Min produktionsfaktura för maj:

1 538,49 kWh x 136,66 öre/kWh = 2 102,43 kr

1 gillning

Kan tillägga att jag har elbil, så därav timdebiteringen. Utan den hade det varit mer tveksamt om jag valt det.

2 gillningar